Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2016-2017 » Interne competitie (V3): Koplopers winnen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V3): Koplopers winnen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep heeft Ted Barendse zijn koppositie succesvol verdedigd. Ted won van Kees van der Meer, en hield zo Gert Legemaat op afstand. Gert versloeg clubkampioen Bob Voogt.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Kees van der Meer-Ted Barendse0-1
2Gert Legemaat-Bob Voogt1-0
3Simon Broos-Henrik Tamerus½-½
4Pieter Goossens-Theo Rekveldt½-½
5Rob Smits-Arend Bosma½-½
6Martin Glimmerveen-Henk van den Belt1-0
7Vashish Sukul-Arno Wiersma0-1


In de B-groep eindigde de topper tussen Willem-Jan van den Broek en Coen Leentvaar in remise. Stijn Berghout profiterde door van Simon Dirkse te winnen. Sofya Blanter, die een weekje terug in Delft was, versloeg Jan Frissen.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Coen Leentvaar-Willem-Jan van den Broek½-½
2Simon Dirkse-Stijn Berghout0-1
3Sofya Blanter-Jan Frissen1-0
4Hugo van der Laan-Edgar Huisman1-0
5René Weerts-Michael Stoops0-1
6René Poots-Tjerk Albregtse0-1
7André van der Weijde-Gerard Bilars½-½
8Victor van der Kloet-Nishant Narayan0-1


In de C-groep gaat Mohammad Faisal Alhalabi aan kop na een overwinning op Joop van Ham. Ook Eric Wagter en Jordy Krempel meldden zich in de top door hun partij in deze ronde te winnen.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Mohammad Faisal Alhalabi-Joop van Ham1-0
2Aad de Jong-Jordy Krempel0-1
3Arzhang Davazdahemami-Eric Wagter0-1
4Victor Vega-Herman Zonderland½-½
5Jan van der Kolk-Ernst Hanewald½-½
6Cees Huygen-Bert van der Willik1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 14-03-2017 at 03:08.

14-03-2017 01:37 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 167

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Deze week minstens vier slechte zetten in plaats van twee.

Hier had ik dus Pf4 moeten spelen en niet Pf8?? Na dc6: moet zwart Dc6 spelen want bc6: Dc4




Het verkeerde paard: P6h7?



En hier speelde ik 22 .. Lf6? Dc4, Le6?? (Pe6) in plaats van 22 .. c4
Maar ja tijdnood en een slechte stelling. Wat wil je nog meer.

This post has been edited 10 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 14-03-2017 at 12:57.

14-03-2017 10:37 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Henk, ik denk dat je dergelijke fouten eigenlijk moet beoordelen zonder engine. Het is makkelijk om te zien dat Pf4 volgens de computer scoort dan Pf8 terug. Echter, Pf4 geeft gewoon een pion weg.

Ik geef toe dat er wel sprake van compensatie is, zeker in vergelijking tot de weg terug, maar je moet wel een vervolg in gedachten hebben om zoiets te spelen. Zelfs na inspectie met de computer vind ik het vervolg vaag. Achter het bord is dat dus eigenlijk lastig te spelen. Misschien kun je soms zeggen dat je moet gokken, omdat het alternatief compleet uit is, maar zo duidelijk is het hier denk ik niet. Wel denk ik dat je een zet eerder de dreiging f5 had moeten zien aankomen en wellicht Pg6 meteen al achterwege moeten laten.

Voor een analyze van de partij, zie DSC Privé

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 14-03-2017 at 22:28.

14-03-2017 22:28 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb me voorgenomen, wanneer de kans zich voordoet, actief spel op te zoeken. Dat is tegen mijn gebruikelijke rustige speelstijl in, maar het is erg leerzaam om op zoek te gaan naar aanvalsspel (en daarmee risico's in de eigen stelling te accepteren). En het gaat me tot op heden boven verwachting goed af. Ik had in een eerdere ronde een bijzonder goede stelling tegen Bob Voogt, en in het OPK won ik met een soortgelijke instelling van een aanmerkelijk hoger aangeslagen tegenstander.

Tegen Vashish kreeg ik wederom een bijzonder fijne stelling. De afruil naar een dame tegen 3 stukken voor een dame leverde daarna opnieuw een interessante stelling op. Zo leer ik nog eens aanvallen en combinaties doorrekenen!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Untagonklik on 15-03-2017 at 11:08.

15-03-2017 02:24 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 167

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Henk, ik denk dat je dergelijke fouten eigenlijk moet beoordelen zonder engine. Het is makkelijk om te zien dat Pf4 volgens de computer scoort dan Pf8 terug. Echter, Pf4 geeft gewoon een pion weg.

Ik geef toe dat er wel sprake van compensatie is, zeker in vergelijking tot de weg terug, maar je moet wel een vervolg in gedachten hebben om zoiets te spelen. Zelfs na inspectie met de computer vind ik het vervolg vaag. Achter het bord is dat dus eigenlijk lastig te spelen. Misschien kun je soms zeggen dat je moet gokken, omdat het alternatief compleet uit is, maar zo duidelijk is het hier denk ik niet. Wel denk ik dat je een zet eerder de dreiging f5 had moeten zien aankomen en wellicht Pg6 meteen al achterwege moeten laten.

Voor een analyze van de partij, zie DSC Privé

Het lijkt erop dat ik geen toegang heb voor DSC Prive.

Stockfish:
16. Bxf4 exf4 17. Rxf4 Rac8 18. Ng4 cxd5 19. Nxd5 Nxd5 20. Bxd5 (20. Qxd5 Qc5+ 21. Qxc5 Rxc5 (dreigt Bg5)) Qb6+ 21. Rf2 Qxb2

Klaarblijkelijk wint zwart zijn pion terug. b2 of e4. Maar tijdens de partij zag ik dat natuurlijk allemaal niet. Hoewel ik wel serieus over Pf4 heb na zitten denken.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 15-03-2017 at 11:05.

15-03-2017 10:56 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Het lijkt erop dat ik geen toegang heb voor DSC Prive.


Nu wel!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

15-03-2017 10:59 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi dat Arno dit laat zien - wellicht een stimulans voor anderen (ik zie op de club fantastische stellingen en manoeuvres, overigens niet alleen bij cracks als Gert, Ted, Bob, ...).

Zelf heb ik dit ook meermaals op het bord gehad. Inclusief de mooie manoeuvre Pg6 (hier op 12e zet), maar dan meestal na Lc8-e6.

15-03-2017 11:00 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller