Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2016-2017 » Interne competitie (N7): Zelfs de materiaaltafel was nodig
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N7): Zelfs de materiaaltafel was nodig Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het denksportcentrum was vol. Met twee thuiswedstrijden (DSC9 en DSC11 speelden thuis) en 25 partijen in de interne competitie, moest zelfs de materiaaltafel leeggeruimd worden zodat er een schaakbord op gelegd kon worden.

In de A-groep won koploper Gert Legemaat van clubkampioen Bob Voogt. Ook achtervolger Ted Barendse won; Willem-Jan van den Broek werd aan de zegekar gebonden. Kees van der Meer lijkt zich wederom in de strijd om het melkpak te gaan mengen; hij speelde alweer voor de derde maal remise in de interne competitie.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Bob Voogt-Gert Legemaat0-1
2Ted Barendse-Willem-Jan van den Broek1-0
3Pieter Goossens-Henrik Tamerus½-½
4Marfa Blanter-Arnt Veenstra1-0
5Richard Oranje-Kees van der Meer½-½
6Simon Broos-Diederik van Heijgen1-0
7Hugo van der Laan-Theo Rekveldt0-1
8Martin Glimmerveen-Jouke van Gosliga1-0
9Jorick Laan-Henk van den Belt1-0
10Rob Smits-Evert van den Hooven0-1


In de B-groep was Tom Broekhuizen de winnaar van de dag. Hij versloeg Albert Kemeling. Op de daaropvolgende borden eindigden de partijen in remise.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Tom Broekhuizen-Albert Kemeling1-0
2Roel Visser-Stijn Berghout½-½
3Kees Korving-Raymond Thomas½-½
4Adriaan ter Mors-Arzhang Davazdahemami½-½
5Vashish Sukul-Ferdinand Schreuder0-1
6Jan Frissen-Corniel Nobel1-0


In de C-groep deed Michael Stoops uitstekende zaken met een overwinning op Ernst Hanewald. Aangezien Hidde Boerkamp extern speelde en Corniel Nobel verloor van Jan Frissen, versterkte hij zijn koppositie. Ook Gerard Bilars deed goede zaken met een overwinning op Marijn Oomes.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Ernst Hanewald-Michael Stoops0-1
2Gerard Bilars-Marijn Oomes1-0
3Dolf Mulder-Joop van Ham1-0
4Mohammad Faisal Alhalabi-Koos Swanink0-1
5Herman Zonderland-Bert van der Willik1-0
6Jan van der Kolk-Victor van der Kloet½-½
7Jordy Krempel-Aad de Jong0-1
8Jan Torenstra-Hans Hendriks1-0
9Paul van der Meer-Gabe Hoekstra1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 15-11-2016 at 15:12.

15-11-2016 02:34 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zodra ik de uitslag tussen Simon en Diederik heb achterhaald zal ik de standen ook bijwerken.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

15-11-2016 02:35 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Opgepast: Amaurosis schachistica! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Amaurosis schachistica is een bekende ziekte bij schakers. Hij uit zich doordat een schaker een dreiging van de tegenstander geheel overziet. Zowel beginnende schakers als meester en grootmeesters, en zelfs wereldkampioenen (Petrosjan!) kunnen lijden aan Amaurosis schachistica.
Let wel: blindschaak is heel wat anders dan Amaurosis schachistica!

De bekende arts en Grootmeester S. Tarrasch heeft deze ziekte voor het eerst beschreven in zijn boek 'Die moderne Schachpartie' uit 1916. Hij brengt de ziekte in verband met overmatige concencentratie. Grootmeester J. Mieses meende dat vermoeidheid een voorname rol speelt, als gevolg van uitputting worden schakers meer bevattelijk voor deze en dergelijke ziekten.

Amaurosis schachistica is uiterst besmettelijk; er zijn talloze voorbeelden van dat beide spelers iets overzien, en bijvoorbeeld een eenvoudige stukwinst missen. Tegen Amaurosis schachistica is geen vaccin bekend, zelfs het bekende spuitje anti-griep schijnt niet te helpen.

Gisteravond was er een uitbraak van Amaurosis schachistica bij de DSC clubavond. Op een der borden bood R. Oranje, een sterke schaker, met 13. b2-b4?? een stuk aan. Zijn tegenstander, K. van der Meer, ook reeds aangetast, overzag 13..., Da5-a3 en speelde 13..., Pc6xb4??. De partij eindigde vreedzaam in remise. Gezien de drukte op de clubavond en de besmettelijkheid van de ziekte vrees ik het ergste voor de andere borden.

Omdat het virus resistent is, geef ik iedereen op de club volgende week in overweging zeer oplettend te zijn!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 15-11-2016 at 11:09.

15-11-2016 09:26 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Simon heeft gewonnen Arno

15-11-2016 10:31 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Willem-Jan en ik hadden een principiele discussie, vanuit een opening die ook met verwisselde kleuren op het bord had kunnen komen.

Daar is de competitie wat mij betreft zeer geschikt voor: stellingen spelen met een relatief nieuwe opening (voor mij!), waarin bijvoorbeeld een nieuwe pionstructuur op het bord staat en je schaakintuitie nog niet goed genoeg ontwikkeld is om besluiten te nemen.

Uiteindelijk offerde Willem-Jan twee keer een pion voor actief spel. De eerste nam ik niet aan (dat zag er inderdaad wel uit als voldoende compensatie), de tweede wel. Die pluspion leverde verderop in het eindspel nog meer materiele winst op, en uiteindelijk de winst.

Leuke partij, en heel lang spannend!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

15-11-2016 15:18 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Chesskudo
DSC-lid


geregistreerd: 15-11-2016
aantal berichten: 1

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

één klein detail, de stand van de A-groep is de enige die ge-update is.

15-11-2016 18:01 Chesskudo is offline Send an Email to Chesskudo Search for Posts by Chesskudo Add Chesskudo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: Opgepast: Amaurosis schachistica! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
zelfs wereldkampioenen (Petrosjan!) kunnen lijden aan Amaurosis schachistica.
Let wel: blindschaak is heel wat anders dan Amaurosis schachistica!


Leuk stukje! Ik herinner me dat ene Vladimir Kramnik een keer pardoes mat-in-1 werd gezet door een computer :-)

16-11-2016 11:34 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Chesskudo
één klein detail, de stand van de A-groep is de enige die ge-update is.


Geen van de standen is geupdate. Ik had gisteravond een bestuursvergadering en ben er niet aan toe gekomen de standen gisteren al bij te werken.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

16-11-2016 16:07 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de standen zojuist bijgewerkt.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

17-11-2016 01:04 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Geen tijd om de partij eerder te bekijken. Het was een mooie pot. Door een grove inschattingsfout bracht ik Jan terug in de partij. Een tweede maakte dat ik een remise middels eeuwig schaak ontweek en eenvoudig verloor. Beetje dom.

Na een matige opening ook zeer goed gespeeld door wit!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

29-11-2016 22:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller