Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC8 ruimschoots langs Botwinnik 4
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

DSC8 ruimschoots langs Botwinnik 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC8 heeft uit bij Botwinnik 4 twee matchpunten gepakt. De topborden wonnen alle vier, de rest deelde de punten.

Als eerste was René Poots klaar. Hij won in het middenspel een stuk na een eenvoudige aftrek-aanval. Zijn tegenstander ga bijna direct op.

Niet snel daarna deelde Victor van der Kloet het punt met zijn tegenstander. Er was veel afgeruild en de overgebleven lopers konden geen vijandelijke pionnen meer aanvallen. Potje.

Vashish Sukul breidde de voorsprong verder uit. In de opening verzuimde zijn tegenstander de boel op scherp te zetten, waarna alles lang niet heel spannend was. Toen Vasish via een simple penning eerste een kwaliteit won, en na wat gefriemel later een stuk voor kwam gaf zijn tegenstander op.

Nishant Narayan kwam met een klein plusje in het middenspel aan. Hij durfde het echter niet om de stelling uit te spelen, en bood tactisch remise aan. Dit werd aangenomen.

Van de partij van Fred Laven kreeg ik alleen de eindstand mee: remise.

Teamleider Arnt Veenstra had ergens een stuk gewonnen en was bezig in het late middenspel mat te zetten. Dit duurde voor mijn gevoel langer dan noodzakelijk, maar de winst kwam niet meer in gevaar, en dat was het belangrijkste.



Roel Visser stond vanaf het begin van de avond iets beter volgens mij, maar bood uiteindelijk remise aan, in een stelling waar ik het nog wel even had willen, maar goed, voor de stand hoefde niet meer, we stonden inmiddels 2-5 voor.

Het is in mijn herinnering een maal eerder voor gekomen dat ik als laatste klaar was met een partij tijdens de externe, het was (hoe toepasselijk) tegen Tijdnood, en Arien Schuitemaker was wedstrijdleider (dus de kenners weten hoe lang dat wel niet geleden was). Enfin, aan mij lag het niet, maar mijn tegenstander investeerde veel tijd om het noodlot af te wenden. Dat lukte niet en zo werd het 2-6.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 12-11-2016 at 22:08.

11-11-2016 00:36 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Arnt Arnt is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 12-02-2013
aantal berichten: 10

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aan het einde van mijn partij, op de 44e zet, deed zich een interessante stelling voor: Het is mat in 2 op 2 manieren waarbij de beide zetten omgewisseld kunnen worden. Ik kan me niet herinneren dat ik deze studieachtige situatie al eens in een partij gezien heb. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Dg7+, omdat ik dat het mooiste vond.

12-11-2016 13:27 Arnt is offline Send an Email to Arnt Search for Posts by Arnt Add Arnt to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Prachtig matbeeld. Zo'n dameoffer (voor zover je hier van een echt offer kan spreken) is heerlijk om te spelen! Leuk dat je dat hier ook laat zien; ik zou zelf ook eens wat vaker partijfragmenten moeten plaatsen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

12-11-2016 15:16 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb je partij met wat comentaar (van mijn hand) toegevoegd aan het nieuwsartikel. Mooi gespeeld.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-11-2016 22:09 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Arnt
Het is mat in 2 op 2 manieren waarbij de beide zetten omgewisseld kunnen worden.

Ook na Txg6+ hxg6 is het mat op 2 manieren.

13-11-2016 23:38 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller