Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2016-2017 » Interne competitie (N1): Clubkampioen start met nederlaag tegen runner up
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N1): Clubkampioen start met nederlaag tegen runner up Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Clubkampioen Bob Voogt is het seizoen gestart met een nederlaag tegen een van zijn grote concurrenten van afgelopen seizoen. Ted Barendse won in hun partij een kwaliteit en zette dat materiaal voordeel om in een vol punt. Gert Legemaat, afgelopen seizoen eveneens tot en met de laatste ronde meedingend om de titel, wist ondanks een klein materiaalvoordeel Richard Oranje niet omver te krijgen.

Er waren 5 debutanten in de interne competitie. Enrico Blees versloeg met de witte stukken Hans Stam. Leonore Braggaar wist Ivar de Hoogts koning weliswaar in het midden van het bord te houden omringd met vijandelijke stukken, maar Ivar hield wonderbaarlijk genoeg stand. En Tjerk Albregtse versloeg Arno Wiersma, die met zijn laatste zet een vreselijke bok maakte. Marijn Oomes tenslotte, wist Koos Swanink pootje te lichten. Beide spelers maakten hun debuut in de interne van DSC.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Bob Voogt-Ted Barendse0-1
2Gert Legemaat-Richard Oranje½-½
3Enrico Blees-Hans Stam1-0
4Pieter Goossens-Kees van der Meer1-0
5Ivar de Hoogt-Leonore Braggaar½-½
6Jan van de Donk-Edgar Huisman1-0
7Raymond Thomas-Kees Venema½-½
8Simon Dirkse-Antoon Frehe0-1
9Tjerk Albregtse-Arno Wiersma1-0
10Nishant Narayan-Rene Poots0-1
11Corniel Nobel-Victor van der Kloet1-0
12Albert Kemeling-Arnt Veenstra½-½
13Rene Weerts-Paul van Riet0-1
14Hidde Boerkamp-Koen Tan1-0
15Bert van der Willik-Cees Huygen0-1
16Paul van der Meer-Martijn van den Hooven0-1
17Eric Wagter-Jan Torenstra1-0
18Aram Hassan-Andre Bruinink1-0
19Aad de Jong-Ernst Hanewald0-1
20Hans Hendriks-Victor Vega0-1
21Koos Swanink-Marijn Oomes0-1


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Untagonklik on 25-10-2016 at 01:30.

20-09-2016 01:23 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een andere avond dan gepland. De vriendschappelijke match tegen het Westland ging helaas niet door wegens gebrek aan Westlanders. Daarom werd maar besloten om de start van de interne competitie een week te vervroegen.

Desondanks was het een redelijk drukke avond, met een aantal nieuwe gezichten.

En de messen waren geslepen, in elk geval in groep A. Zelf had ik een lange tijd gelijk opgaande strijd tegen heersend clubkampioen Bob Voogt. Er ontstond uiteindelijk een eindspel van dame + toren + enkele pionnen. Interessant is dat dit door sommige auteurs de vierde fase wordt genoemd, omdat het een vreemdsoortig eindspel is waarin koningsveiligheid nog steeds bijzonder belangrijk is (is het daarmee dus wel een eindspel?).
Hoe dan ook, het blijkt dat een iets mindere stelling verdedigen met minder tijd op de klok Bob teveel werd, en hij ging in moeilijke stelling door zijn vlag.

Ik zag daarnaast dat Ivar heel nauwkeurig moest verdedigen tegen nieuwkomer Leonore, omdat zijn koning lang in het midden bleef. Hij kwam met de schrik vrij.

Ook de strijd tussen Gert en Richard bleef onbeslist, ondanks een lekkere pluspion voor Gert. De ongelijke lopers hebben daar ongetwijfeld een rol in gespeeld.

Omdat ik verwacht dat een andere nieuwkomer Enrico Blees ook gaat meedoen om de hoogste plaatsen zou dit best (weer) eens een heel spannend seizoen - in elk geval in de A-groep - kunnen gaan worden. Leuk, ik heb er in ek geval weer zin in!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Ted on 20-09-2016 at 10:57.

20-09-2016 10:55 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De kop is er weer af.

Ik mocht wegens ontbreken van mijn tegenstander tegen een oude bekende uit het jeugdcircuit spelen: Leonore Braggaar. Het was voor het eerst in een behoorlijke tijd dat ik buiten snelschaakpartijen door de Lasker-variatie van het Froms gambiet aangevallen ben. Helaas had ik de voordeelgevende varianten even niet scherp meer en ben ik een tactisch mijnenveld in gerend waarbij het voordeel al snel weg was. (Mijn tegenstandster kaartte overigens voor de witte stukken wel 1 van de voordeelgevende varianten aan achteraf..tijd om te studeren dus!)

Het is evenwel vrijwel de gehele partij binnen de remisemarge gebleven, waarbij beide zijden in het meest complexe gedeelte volgens het rekentuig zeer gezonde tot de beste zetten hebben gespeeld. Een kleine onnauwkeurigheid liet het vonnis tijdelijk van -0.18 naar -0.94 zakken, maar dat het voordeel niet makkelijk te benutten was bleek wel uit dat het maar een enkele zet mocht bestaan. Zelfs de blunder op de laatst gespeelde zet bleef binnen de marge. Altijd leuk, die Froms-partijen. Niemand kan het ooit goed inschatten, tot aan grote namen aan toe. Grijns

Het lijkt een behoorlijk spannend seizoen te worden in de A!

20-09-2016 13:25 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde tegen Tjerk Albregtse een spannende pot, waarin Tjerk met een torenoffer een mooie remisewending inbouwde die ik niet had gezien. Echter, vervolgens dacht ik slim te zijn en loper terug te geven om zo met mijn dame de koning te kunnen gaan verdedigen en een kwaliteit voor te blijven. In plaats daarvan ging ik gewoon mat...

Ik heb meteen maar een draadje aangemaakt voor de spektakelprijs en de pepermolen, en onderstaand fragment voor de Pepermolen aangemeld.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-09-2016 18:35 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gezien sommige resultaten uit het verleden zouden sommige mensen verbaasd kunnen zijn over mijn deelname aan de C-groep. Of juist niet, afgelopen jaar speelde ik zowel een slecht seizoen in de externe, als intern.

Dat mijn spel roestig is, en dat met name mijn middenspel daar zwaar onder lijdt toont deze part wel aan. Ik om redelijk uit een objectief dubieuze openingsvariant, maar grijp vervolgens mis. Hulde voor Victor die dat goed aanvoelde en daarna fraai speelde.

Door een gelukje (we waren beiden in de veronderstelling dat hij een stuk weggaf) won ik uiteindelijk, en de uitslag liegt niet, maar deze overwinning voelt niet goed, en is een voorbode van een niet noodzakelijke promotie terug naar de B-groep.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-09-2016 19:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller