Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2014-2015 » Gert Legemaat clubkampioen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Gert Legemaat clubkampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gert Legemaat is voor de 8e keer kampioen van de Delftsche Schaakclub geworden. Met dit aantal komt het recordaantal van Boudewijn Boogaard (9 titels in 1956, 1959, 1962-66, 1976 en 1982) in zicht. Andere multikampioenen waren Hora Vlam met 7 titels, A.J. Verhoeff met 6 en J.G. Rijnsburger met 5. Van de huidige leden hebben Arend Bosma (4), Kees van der Meer (3), Ted Barendse en Walter Anema (ieder 2) meerdere titels op hun naam staan. In de hoop dat ik goed geturfd heb.

Lange tijd leek Ted Barendse de hegemonie van Gert te doorbreken: hij stond tot 19 mei aan kop en de strijd om het kampioenschap was spannend tot en met de laatste avond. Maar terwijl Ted verloor won Gert zijn partij en daarmee liet de eindstand niets aan duidelijkheid te wensen over!


A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Jouke van Gosliga-Gert Legemaat0-1
2Willem-Jan van den Broek-Ted Barendse1-0
3Richard Oranje-Pieter Goossens½-½
4Theo Rekveldt-Kees Venema0-1
5Hugo van der Laan-Jan van de Donk0-1



B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Simon Broos-Kees Korving½-½
2Rob Smits-Mark Breton½-½
3Edgar Huisman-Michael Stoops0-1
4René Weerts-Antoon Frehe½-½
5Arzhang Davazdahemami-Jordy Krempel1-0
6Herman Zonderland-René Poots0-1



C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Sumit Ganguly-Enst Hanewald1-0
2Aad de Jong-Vashish Sukul0-1
3Ferdinand Schreuder-Reinaldo Astudillo0-1
4Marfa Blanter-Jan Torenstra1-0
5Bert van der Willik-Paul van der Meer1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 01-07-2015 at 22:04.

01-07-2015 10:53 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gert gefeliciteerd!

Ik meende - mede aan de hand van uitgebreide analyse na afloop - tegen Ted een goede partij gespeeld te hebben. Voor het grootste gedeelte van de partij bleek dit ook wel het geval maar de ontnuchtering is altijd groot wanneer thuis het rekentuig er op los wordt gelaten... In dit geval meende ik op de 17e zet een winnende manoevre uit te voeren welke in de praktijk echter verliesgevend had kunnen zijn. Beiden niet gezien.



Willem-Jan van den Broek - Ted Barendse, laatste ronde interne competitie, 29 juni 2015, stelling na 11. h4-h5

Een interessante positie: wit dreigt met Lh6, Lxg7 en Dh6+ (na ruil op g6) de zwarte koningsstelling om gort te brengen; zwart probeert tegenspel te creëren op de damevleugel of d.m.v. de opstoot d7-d5. Een zet als 11. ... Tb8 is te langzaam: 12. Lh6 Lxh6 13. Dxh6 Pc2+ 14. Kd2 g5 (er dreigde hxg6 en mat op h7) 15. Kxc2 1-0. Ted speelde 11. ... b4 maar deze zet verdient een vraagteken vanwege 12. Pa4! met pionwinst in goede stelling, bijvoorbeeld 12. ... Da5 13. Pxc5 Dxc5 14. e5! of 12. ... d6 13. Pxd4 cxd4 14. Lh6 etc. Ik speelde echter 12. Pd1 en na 12. ... Pec6 13. Pxd4 Pxd4 14. Lh6 Lxh6 (beter Df6) 15. Dxh6 stond het zo:



Nu is 15. ... Pc2 16. Kd2 Pxa1 taboe vanwege 17. hxg6 waarna zwart een mat op h7 slechts d.m.v. dameverlies (Dg5+) kan afwenden. Met het gespeelde 15. ... g5 wordt deze dreiging afgewend en is het de vraag of wit's dame goed of slecht staat op h6. Nu had ik de keus tussen e4-e5 met aanval op Ta8 en na zet van deze toren Le4 met matdreiging óf de normale ontwikkelingszet Pe3 hetgeen tegelijkertijd de vork op c2 uit de stelling haalt. Ik zag echter niet hoe wit dan na bijvoorbeeld Lb7 significant voordeel zou kunnen krijgen; het zou dan ongeveer gelijk hebben gestaan. Altijd op winst spelend koos ik dus voor 16. e5 maar nu blijkt via het rekentuig dat het zwart is die beter staat. Níet zozeer vanwege 16. ... Pf5 17. Df6 Dxf6 18. exf6 Tb8 waarbij wit's pion op f6 eerder sterk dan zwak is (het staat dan ongeveer gelijk) maar wél vanwege het door Ted gespeelde 16. ... Ta7!. Het best was nu 17. Pe3 geweest (waarna zwart met d7-d6 en f7-f5 tot uitstekend spel komt) maar ik volhardde in mijn plan en speelde 17. Le4?? met matdreiging op h7.



Op 17. ... f5 18. exf6 ep kan niet worden teruggenomen vanwege de aanhoudende matdreiging. Zwart heeft echter 18. ... d5!! (beiden niet gezien, ook niet tijdens analyse na afloop) en nu is veld h7 d.m.v. Ta7 gedekt. Goede raad is dan duur voor wit: zijn loper op e4 staat aangevallen en zwart dreigt ook nog eens Pc2+. Al met al verliest wit bij het beste spel een kwaliteit en de pionnenmeerderheid (pion g5 gaat er natuurlijk af) lijkt hier onvoldoende tegenop te wegen.

Zwart speelde vanuit het laatste diagram 17. ... Pf5 en na 18. Lxf5 exf5 19. Pe3 heeft wit het initiatief: hij dreigt Pxf5 en mat op g7. In plaats van 19. ... f6 (wat zwart nog het meeste tegenspel zou hebben gegeven) volgde 19. ... d6?? 20. Pd5! waarna wit compleet gewonnen staat.



Hij dreigt 21. Pf6+ waarna mat op h7 slechts d.m.v. Dxf6 te voorkomen is. Zwart was dus gedwongen tot 20. ... f6 en nu was 21. exf6 Kh8 22. Pe7 met dreiging Pg6+ het eenvoudigst geweest - wit wint dan bij aanhoudend goede stelling een kwaliteit. Ik speelde op tempo echter 21. Pxf6+ (en had enkele tellen later al spijt niet met de pion geslagen te hebben) maar ook nu staat wit ruimschoots gewonnen - er is alleen wat nauwkeuriger spel vereist. Na 21. ... Kh8 22. f4 Tg7 23. 0-0-0 dxe5 24. fxe5 stond het als volgt.



Het probleem voor zwart is - los van de achterstand van een pion - dat hij moeilijk tegenspel kan ontwikkelen. Een zet als 24. ... Da5 faalt bijvoorbeeld op 25. Pxh7. Wit probeert (bijvoorbeeld door Th2 en Td2) d3-d4 te spelen waarna zijn torens klaar staan voor de beslissende klappen. Na 24. ... Le6? 25. Pxh7 Txh7 26. Dxe6 won wit een tweede pion en nu was winst nog slechts een kwestie van techniek. Ik koos na 26. ... a5 voor een min of meer geforceerde afwikkeling: 27. Dd6 Dxd6 28. exd6 Td7 29. d4 Txd6 30. dxc5 Tc6 31. Td5 Tfc8 32. Txf5 Txc5 33. Txc5 Txc5 34. b3



en hoewel Ted nog tegenkansen wist te creëren ontging me de winst niet meer. Het was lang geleden dat ik in een competitiepartij van hem gewonnen had!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 01-07-2015 at 10:56.

01-07-2015 10:54 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik dacht dat ik maandag avond alle uitslagen geplaatst had. Maar blijkbaar was ik slaapdronken en heb ik dat niet geëffectueerd. Ik zal de uitslagen vanavond alsnog plaatsen.

Gert is inderdaad kampioen. Van harte Gert!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

01-07-2015 12:06 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hi Gert,

Gefeliciteerd! Knappe eindsprint van je, met goeie partijen.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

02-07-2015 16:13 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nu ook met alle eindstanden.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

02-07-2015 17:24 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller