Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » Kampioen DCSV1 kraakt DSC10
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Paul van Riet Paul van Riet is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 23-01-2006
aantal berichten: 17

Kampioen DCSV1 kraakt DSC10 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de laatste wedstrijd van deze competitie verloor DSC10 met grote cijfers uit van kampioen DCSV1: 0,5-7,5.

We moesten het doen zonder Jos de Best en Joop van Ham. DSC10 is een negenmansteam, dus was 1 invaller voldoende om met acht man aan te treden. Die invaller was Ferdinand Schreuder.

Aangekomen bij de speellokatie van DCSV stond Ger Bussmann alleen te wachten. Ger zou Leo ophalen, maar trof niemand thuis. Ik ben Leo gaan zoeken aan de Zusterstraat en bij zijn thuisadres, maar vergeefs: heel ongebruikelijk dat Leo een schaakwedstrijd laat lopen en spijtig voor het team en de club, dan maar zonder Leo spelen.

Vanochtend kreeg ik een dochter van Leo aan de lijn en die legde uit dat Leo vrij laat van zijn volkstuin was thuisgekomen. Leo had een plan om een kastje te maken en hij zal en moet zo'n plan uitvoeren. Toen hij dan eindelijk laat thuis was herinnerde hij zich wel dat hij een schaakwedstrijd had, maar toen was het te laat. Een goede verklaring natuurlijk voor de absentie bij onze wedstrijd en goed om te horen dat er niet iets vervelends met Leo aan de hand was, een mogelijkheid waarmee een aantal teamleden rekening hielden.

Jan Torenstra stelde nog voor om de opstelling zo aan te passen dat hij op het achtste en ik op het vijfde bord zouden spelen, maar de wedstrijdleider stond dat niet toe: de opstelling was immers al doorgegeven en alleen het achtste bord bleef vacant. Jan voelde zich niet zeker van zijn zaak: hij had tot deze wedstrijd zes uit zes aan het zesde bord gescoord, maar trof nu aan het zesde bord een sterke tegenstander.

Gevolg van een en ander was dat we met een nul startten. Zo'n half uurtje later verloor ook Ernst Hanewald aan het zevende bord zijn partij. Daarna vielen de punten geleidelijk in het voordeel van DCSV.

Ik was zo dom om een remiseaanbod aan het derde bord af te slaan en dat zette de partij op zijn kop. Tot dat moment speelde mijn tegenstander bedachtzaam en behoudend en terwijl ik niet echt een goed plan had om tot winst te geraken zette de opponent de ene na de andere aanval in en verloor ik alsnog.

Toen ik klaar was met mijn partij zag ik dat Jan ongeveer gelijk stond in zijn partij. Ik ben toen even gaan kijken naar de stellingen van Jordy en Ferdinand, een kleine tien minuten. Toen ik daarna opnieuw bij Jan keek restte daar aan zijn kant een ravage, Jan's eerste verliespartij in deze competitie was een feit.

De enige remise kwam van Ferdinand Schreuder aan het tweede bord. Met nog flink wat materiaal op het bord hadden de heren aan dat bord elkaars zwakke en sterke punten afgetast en toen die blijkbaar in evenwicht waren werd de vrede getekend.

__________________
Matigeschaker

05-04-2014 09:43 Paul van Riet is offline Send an Email to Paul van Riet Search for Posts by Paul van Riet Add Paul van Riet to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller