Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC3 nipt onderuit
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

DSC3 nipt onderuit Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de 7e ronde heeft DSC3 met minimaal verschil verloren van Charlois Europoort 2. Door ongunstige uitslagen van andere teams onderin is het 3e nog niet zeker van handhaving in de 3e klasse KNSB.

Op 1 speelde Anna-Maja een voor haar en haar 1 jaar oudere tegenstander (ja,ja, de jeugd bezette het topbord !) bekende opening. Wit kreeg het centrum in handen, zwart zocht kansen via de damevleugel. De partij bleef lang in evenwicht en werd door Anna-Maja zelfs als 'niks bijzonders' betiteld.... Uiteindelijk kwam er een potremise toren-eindspel op het bord en werd een halfje genoteerd.

Onno speelde weer op 2 en mocht van zijn tegenstander een pion winnen. Leverde daar wel heel veel tempi voor in en later zelfs een kwal. Ik denk dat zijn tegenstander het ergens veel beter had kunnen spelen, want op een bepaald moment kreeg Onno wel een paar hele sterke verbonden vrijpionnen op de dame-vleugel. Het eindspel met nog steeds een T vs L werd door hem mooi afgemaakt. Winst dus.

Hans Stam op 3 bouwde een stelling op die redelijk stabiel oogde met een pionnenblok in het centrum en vrijwel alle stukken redelijk goed geposteerd. Ook wit stond actief en bouwde wat dreiginkjes in. Een van die dreigingen zag Hans over het hoofd waarna de partij direct was afgelopen. Een onverwachte nul derhalve.

Ondergetekende speelde op 4 met wit dezelfde opening als in de vorige ronde. In mijn huisanalyse bleek dat ik toen een betere voortzetting had gemist; dit keer kon ik die wel op het bord toveren. Ook mijn tegenstander was goed op de hoogte van de variant en speelde adequaat tegen. De stelling was in het middenspel volledig in evenwicht en dat gold een paar zetten later ook voor de uitslag: 0,5-0,5.

Roland speelde op het vijfde bord een prima partij en leek geen last te hebben van een tekort aan slaap, zo begreep ik later. Het studentenleven in Tiburg bevalt hem prima, en zijn schaakprestaties lijden er niks onder. Hij speelde de opening doortastend en pakte het initiatief. Dit leidde tot dreigingen via de onderste rij en winst van eerst een en later twee pionnen. Hij wikkelde vervolgens af naar een compleet gewonnen toren-eindspel. Winst dus.

Helaas lieten de borden 6 en 7 het afweten. Hans Segers kwam onder druk te staan en het duurde lang voordat zijn koning een veilig heenkomen kon vinden. Hij verloor een pion maar verdedigde zich met verve. Het leek alsnog op remise uit te draaien. Hij wikkelde daarna ook nog af naar een eindspel van 3 vs 2 pionnen (in zijn nadeel), maar de pluspion van de tegenstander was een dubbelpion. In zijn berekeningen zou er een stelling op het bord komen waarbij beide koningen te ver van de eigen pionnen stonden om deze te laten promoveren. En zonder hulp van de koning zouden de pionnen niet kunnen promoveren. Allemaal goed gezien.... maar toch kreeg hij een soort black-out en zag hij toch een van de vijandelijk pionnen promoveren. Hij gaf toen de partij op, in een remise-stelling verklaarde hij in 1e instantie. Dat was extra zuur, zeker omdat we uiteindelijk een halfje tekort kwamen. Maar uit berekeningen van een computerprogramma op een van de smartphones van een van de spelers van CE bleek dat de stelling toch verloren zou zijn geweest&. Hoe dan ook, het punt kwam vrij plots bij de tegenstander van Hans en die was daar uiteraard heel blij mee.

Op het 7e bord speelde Ivar weer een typisch Ivariaanse opening. Ziet er niet uit, de tegenstander bezit zon beetje het hele bord, inclusief centrum, en lijkt de trekker over te gaan halen. Maar dan komt het tegenspel van Ivar als een duveltje uit een doosje en staat het bord in brand. Ik denk dat de combinatie die hij op het bord legde toch niet correct was want hij kwam niet onder de druk vandaan. Uiteindelijk lukte dit wel maar toen had wit een sterke vrije a-pion gecreëerd die uiteindelijk dodelijk bleek te zijn. Ook voor Ivar een nul helaas.

Beter ging het Henrik op bord 8 af. Die pakte de opening beter aan dan zijn veel sterkere tegenstander (167 punten meer) en wist een gunstige materiaalverhouding voor hem op het bord te krijgen, van ik meen, T+L+7 pi vs P+2L+4 pi. De sterke verbonden pionnen op de dame-vleugel leken hem de zege op te leveren, maar dat had ik blijkbaar iets te positief ingeschat. Hij had het remise-aanbod van zijn tegenstander aangenomen.

Helaas werd de eindstand dus 3,5 -4,5 en is het alle hens aan denk in de volgende wedstrijd in Leiden tegen Philidor. Winst zal volstaan voor handhaving. Mocht dat niet lukken dan is er nog geen man over boord, maar komt het waarschijnlijk wel op de laatste ronde aan.


T DSC Delft 3 2015 Charlois Europoort 2 2036 3½ 4½
1. Anna-Maja Kazarian 2058 Robin Lecomte 2042 ½ ½
2. Onno Verbaken 2090 Marcel Schroer 2170 1 0
3. Hans Stam 2102 Hans Uitenbroek 2099 0 1
4. Lucien van de Lisdonk 2031 Arjen Kouwenhoven 2038 ½ ½
5. Roland ten Have 2004 Nancy Kirana 1833 1 0
6. Hans Segers 1970 Lendert van den Ouden 2028 0 1
7. Ivar de Hoogt 1992 Jelle Wiering 2039 0 1
8. Henrik Tamerus 1871 Maurice Manoch 2038 ½ ½

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 30-03-2014 at 18:08.

30-03-2014 00:33 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En hier het verslag van de tegenstander....

CE 2 weer in de race na winst in Delft

Het tweede heeft na vandaag dan toch weer een kleine kans op het kampioenschap. In Delft werd er gewonnen terwijl de concurrentie gelijk speelde of verloor. De achterstand bedraagt nu nog maar 2 MP op Stukkenjagers 2 waar al eerder van gewonnen werd. Een kleine kans, maar zeker niet onrealistisch . In deze poule des doods blijkt maar weer eens dat iedereen hier van elkaar kan winnen. Waar we een aantal ronden geleden nog voor ons KNSB leven vreesden spelen we nu weer mee voor het kampioenschap.

Dan de wedstrijd zelf, de eindstand 3,5-4,5 suggereerd een spannende wedstrijd, maar ik denk dat de overwinning geen moment in gevaar is geweest.
De score werd geopend door (solid) Arjen met een prima remise tegen van de Lisdonk. Gevolgd door wellicht wat minder solide remises en kansen op meer van Robin en Maurice.

Hierna ging de puntenmachine lopen van het tweede, Hans (wie anders!?) scoorde als eerste in gewoon weer een ijzersterke partij.
Daarna was ikzelf dan aan de beurt, om sinds jaren weer eens een partij te winnen in de KNSB. Jelle haalde daarna de twee matchpunten binnen met een frisse aanvals partij.

Dat daarna Nancy en Marcel verloren maakte voor de eindstand niet meer uit en in het afsluitende etentje was de sfeer dan ook opperbest zeker nadat we zagen dat de concurrentie kostbare punten had laten liggen.

Lendert
TL CE2

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 30-03-2014 at 18:03.

30-03-2014 00:48 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Promotieklasse HSB 2014-15 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uit klasse 3F, waarin dus ook DSC3 speelt, zal mogelijk een HSB-team degraderen.
Naast Rokado, dat niet in de HSB speelt, is het tweede team van het aloude en eerbiedwaardige Koninklijk 's-Gravenhaagsch Schaakgenootschap Discendo Discimus de voornaamste degradatiekandidaat; maar ook DSC3 en Promotie 1 zijn niet veilig.
Mocht DSC4 en ook een van deze teams degraderen uit de KNSB, dan is er volgend jaar een sterke Promotieklasse in de HSB.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

31-03-2014 15:03 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja..op de 6e zet kans op voordeel laten liggen (op zet 1 of 2 het centrum bezetten is overrated!). Vervolgens in vrij gelijke stelling ietwat impulsief een schijnoffer geplaatst (een paard), terwijl later in de analyse bleek dat er een kansrijkere voortzetting was die een complete overname van het centrum zou betekenen.

Nadat ik het paard met de toren terugwon ipv met de dame doordat ik een wending die mijn tegenstander ogenschijnlijk een toren zou kosten gemist had in eerste instantie, maar op het moment supreme toch zag dat het niet zo handig was mezelf in een penning te zetten, kwam ik wel erg gedrukt te staan.
Ook het winnen van een pion hielp hier niet bij. Helaas mocht ik op dat moment van de TC geen psychologisch remise-aanbod plaatsen (tegenstander was zichtbaar aan het balen van het gemiste pionverlies), want hij produceerde in het vervolg ijzersterke zetten en verkreeg een winnend eindspel. Niks aan te doen, zijn stukken stonden gewoon aanzienlijk beter op dat moment.

Wel leuk was de pionnenstorm op de koningsvleugel waarmee ik ondanks een vrij doorfietsende a-pion zelf ook nog een dame kon halen. Helaas liet hij zich niet verleiden ook maar 1 van die pionnen onderweg te slaan, waardoor de nodige lijnen dicht bleven en het mat niet te voorkomen was. Frons 1 tempo tekort, zoals wel vaker in het schaakspel.

Leuke partij met genoeg mooie wendingen Draaiend hoofd misschien toch maar eens wat meer slapen zodat ik wat scherper ben

02-04-2014 02:01 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller