Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Aljechin
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Aljechin Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van der Weide had interessant materiaal bij de training gisteravond, en ik heb hem met mijn wijsneuzige betweterigheid maar niet onderbroken. Het was genoeg, dat ik de quizz-vragen over de data van Aljechin wist.
Zijn introductie over de openingsideeen van Aljechin zijn zeer interessant, maar niet zonder meer voor ieder na te volgen. Aljechin was een combinatoir talent, zoals de wereld sindsdien niet of nauwelijks meer (Talj? Kasparow?) gekend heeft.
In 1965 ging ik spelen bij RSC, De Residentie Schaakclub. Die speelde toen 2e klas KNSB. Een van de leden daar was meneer Evtifeeff (spreek uit Evtifejef), een gevluchte Witrus van in de 70 jaar (realiseer U, dat de eerste wereldoorlog toen nog geen 50 jaar voorbij was). Meneer Evtifeeff (Boris voor zijn vrienden) woonde met andere gevluchte Witrussen in een huis in de Laan van Roos en Doorn. Veilig voor de communisten, je moet goed thuis zijn in Den Haag om dat te vinden!
Meneer 'Boris' had op het begin van de schaakavond vaak, heel vaak, een stelling op bord. "Wiet begient en wient! Wiet ies de Allechien!". Of ook: "Zwart begient en wient! Zwart ies de Allechien!" Prachtige combinaties, ik kon ze zelden oplossen, ik kwam vaak niet verder dan uitzoeken van het thema waar "Allechien" gebruik van zou maken.
Meneer Evtifeeff had grote bewondering voor "Allechien". Hij had, meen ik me te herinneren, foto's van Aljechin, in officiersuniform. Dat is vast niet het uniform van het bolsjewiekse leger geweest, maar wat het dan wel was, kan ik nu niet meer achterhalen. Mensjewiek? Witrus? Het tsaristische leger?
Hoewel ik weinig waardering voor zijn heulen met de nazi's heb, kan men wel begrijpen waarom Aljechin daar iets in zag: hij vond het rode gevaar in 1918, op 26-jarige leeftijd (en daarna), veel groter dan dat van de Nazi's.
Maar terug naar mijn punt: Aljechin had combinatoire gaven die de mijne verre overstijgen - en die van U ook!
Pas zijn inzichten met mate toe. Bewonder, en volg na maar met mate!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

25-11-2003 10:20 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kan kees ons - zij die nog slechter combineren dan een afgedankte deurkruk met een IKEA-stoel en derhalve de training van Oom Karel niet mochten/konden volgen - uitleggen waar het bij de openingsideeėn van Aljechin om gaat? Dan weten wij ook wat met mate moeten toepassen. Gemeen Tevreden Gemeen

Of is het maten moeten toepassen? Verward Lach Verward

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

25-11-2003 23:49 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Terugslaan met de pion Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een stelling met wit Pf3, g3, Lg2 - zwart d5, Lg4, e6 - nog twee of drie zetten.
Zwart SLAAT Lg4xf3.
Hoe sla je terug?
Allechin sloeg wel eens e2xf3, gevolgd door f3-f4, natuurlijk.
Dat levert meer activiteit van de stukken bij een wat minder flexibele pionnenstructuur.
Aljechin ging daar tamelijk ver in.
Van der Weide had echt interessant materiaal.
Van der Weide wees ook op de stelling 1. d4, f5 2. c4, e6 3. Pf3, d5 4. g3, c6 5. Lg2, Pf6 6. 0-0 Ld6 en dan 7. speel eens wat. Van der Weide suggereert, net als Euwe in zijn openingsboekje, 7. Lf4 (toegegeven, er zijn andere zetten). Van der Weide heeft vermoedelijk die zet in de partijen van Aljechin gevonden. Na 7... Lf4: 8. gf4: heeft zwart natuurlijk een uiterst slechte loper.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

28-11-2003 10:41 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Verrassend Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was in ieder blij verrast met zijn training. Zijn uitgesproken persoonlijkheid verdeelt mensen in voor- en tegenstanders, ik was er zelf neutraal in (deels met hem eens, deels juist niet: net een mens). Maar zijn training was in ieder geval boeiend, en als trainer krijgt hij een pluim.
Het vrijwillig accepteren van vrijpionnen was erg bizar, zelfs met mijn "rommelige" speelstijl werden zetten gesuggereerd, die ik slechts smalend in overweging zou hebben genomen. Euwe zei eens (Kees verbeter me als ik de klassieken niet goed citeer ;-) Beter een slecht plan dan geen plan. Misschien geldt voor ons amateurs:
Een slechte zet met een goed plan is zo slecht nog niet.

Ook verklapte hij een geheim:
We weten allemaal, dat loperparen sterk zijn in een open stelling. Dus met een loperpaar kijken of je de stelling kan openen. Maar met een loperpaar kan meer dan een konings-aanval. Je kan er ook eindspelen mee winnen, bijvoorbeeld door op een juist moment je loperpaar op te geven. Stukken-afruil kan juist een goed middel zijn om de kracht van het loperpaar tot uiting te brengen.

21-02-2004 14:58 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller