Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC1 leert vast incasseren
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Wink DSC1 leert vast incasseren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op een zonovergoten dag in Roosendaal leed DSC1 de eerste nederlaag van het seizoen. Over de 5-3 nederlaag mochten we niet eens klagen: 7-1 had meer in de rede gelegen.

Een aantal mensen was met hun hoofd niet helemaal bij de wedstrijd. De één ging ongeveer meteen na het eten 's avonds op vakantie, een ander lag na het uitgaan pas half vijf s ochtends in bed. De teamcaptains waren druk, zodat de informatie (over de ditmaal in één minuut gemaakte opstelling en vervoer) pas twee dagen voor de wedstrijd kwam. Bovendien had niet iedereen evenveel zin. De scherpte ontbrak dus. De eerste les uit deze wedstrijd is dus dat de focus er moet zijn. Nu was dat in dit geval niet zo erg; de volgende keer nemen we de wedstrijd echt wel weer serieus.

Met het bovenstaande wil ik overigens niets afdoen aan de winst van De Pion. Het is een sterk team, dat ook in andere omstandigheden van ons had kunnen winnen. In die zin was de wedstrijd tegen De Pion een mooie test. Met een gemiddelde rating van 2150 zou De Pion tot de zwakkere teams in de eerste klasse horen. Na drie jaar geleden te zijn gepromoveerd, degradeerden zij het daaropvolgende seizoen op een half bordpunt. Niettemin versloegen zij ons met gemak: laat dit een waarschuwing zijn!

Aan het zevende bord kreeg ik de gelegenheid een nieuwe variant in mijn repertoire te testen. Door onbekendheid met de theorie ging ik klaarblijkelijk een slappe variant in. Ik had geen voordeel en zag geen aanknopingspunten om door te spelen, zodat ik het remiseaanbod van mijn tegenstander. Al met al behoorlijk wat woorden voor een vijf kwartier durend niemendalletje van elf zetten: "geen zin" was een betere samenvatting geweest. Voordeel was wel dat ik in de gezellige bar kon gaan snelschaken.

Op tien minuten loopafstand van de speellocatie (Hotel Merks) ligt het centrum van Roosendaal. Op de (Oude?) Markt bevinden zich een aantal leuke kroegjes. Heel sfeervol ziet het er overigens niet uit: het is een grote leegte, a la de Blaak / Binnenrotte in Rotterdam. Er zijn een paar leuke kroegjes, maar vooral ook veel shoarmatenten en een aantal discotheken. Loop je iets verder door, dan kom je (uiteindelijk) in winkelcentrum De Passage. Daar heb ik een paar DVD's gekocht. Op de terugweg heb ik nog een Italiaans ijsje gegeten en ben ik bij het treinstation gaan pinnen. Anderhalf uur later was ik weer in de speelzaal.

Waar bovenstaand verhaal absoluut niet boeiend is, was de wedstrijd dat wel. Dat heb ik helaas gemist.. Bijgaand een samenvatting van wat ik alsnog heb meegekregen.

Voor de gelegenheid was Marco uit Zürich overgekomen. Tegenstander was IM Docx, die onlangs nog een GM-norm behaalde in de Belgische competitie. Marco kwam aardig uit de opening, maar werd daarna langzaam overspeeld. In tijdnood begon Docx te knoeien en kon Marco remise maken. Marco koos echter alsnog voor de verliezende zet, en won. Won? Ja, op tijd.

Ondertussen was ook Talitha klaar. Vanuit de opening werd zij positioneel opgebracht. Minoriteitsaanval, zwak pionnetje, en het eindspel bleek buiten de remisemarge.

Bram gaat volgend jaar in Oxford promoveren en speelde zijn voorlopig laatste wedstrijd als basisspeler. Zoals we van hem gewend zijn, trok hij agressief ten strijde, ditmaal met de witte stukken in een Ben-Oni. Bram dreigde door de zwarte stelling heen te walsen met g4, f4 en e5, maar tegenstander Van Mechelen wist de tegenstoot g6-g5! briljant te timen. Zwarts stukken kwamen tot leven en Bram stond meteen beroerd. Hij mocht niet klagen dat hij kon afwikkelen naar een eindspel met loper, paard en drie pionnen tegen een toren, loper en twee pionnen. Hoewel de stelling waarschijnlijk objectief remise was, had Van Mechelen in elk geval wat praktische kansen. Hij gaf al snel remise; een meevaller.

Daarmee stond het 2-2, terwijl het zomaar ½-3½ had kunnen staan. Niettemin hadden we weinig hoop meer op een goede afloop.

Ook Sebastiaan mocht namelijk niet klagen. Tegenstander Schuermans bestreed zijn Siciliaan uiterst agressief en heeft een aantal keer kunnen winnen. Hij miste een aantal opgelegde kansen, één zelfs zo duidelijk dat ongeveer de hele zaal deze zag. Sebastiaan ontsnapte en had in het eindspel zelfs een (waarschijnlijk door wit geofferde) kwaliteit meer. Gezien het gereduceerde materiaal, wits sterke loperpaar en zwarts slechte loper zat er echter niet meer in dan remise.

Lisa kreeg een gesloten Siciliaan te bestrijden. Na aanvankelijk ok te hebben gestaan verloor ze twee pionnen. In het resterende dame-eindspel stond de koning van Tolhuizen echter te zeer op de tocht en kon Lisa eeuwig schaak houden.

Intussen had Joram verloren. In de opening speelde hij onhandig. Stefan Colijn greep het voordeel en liet dit niet meer los. Een kwaliteitsoffer van Joram hielp niet, zodat het 3 - 4 stond. Tot slot (mede-)captain Martine. Na een rustige opening raakte zij ergens in het middenspel een pion kwijt. Thierry Penson speelde het dubbele toreneindspel gedecideerd uit.

We verloren dus met 3-5, maar het had zomaar ½-7½ of 1-7 kunnen zijn. Om ons in de eerste klasse te handhaven, zullen we een tandje moeten bijschakelen; een goede les. Dat concludeerden we tijdens het eten, en dat zullen we dan ook doen! We hebben er zin in!

Individuele resultaten
T
<="">DSC Delft 1 Ro 1 2 3 4 5 6 7 8 9 N W Brd kl Rc TPR W-We
1. FM Marco Gaehler
2317 1 1 1 1 ½ - - - 1 6 5½ 1,8 2168 2563 +1,426
2. Gert Legemaat
2195 - - - - - 0 - - - 1 0 2,0 1w 2123 1966 -0,599
3. FM Matthieu Freeke
2320 - - - - 1 1 1 1 - 4 4 2,8 2w 2109 2517 +0,941
4. Joram op den Kelder
2287 ½ 1 1 ½ - - 1 ½ 0 7 4½ 2,9 1z 2169 2274 -0,084
5. Ted Barendse
2182 - - - - - ½ - - - 1 ½ 3,0 1z 2259 2259 +0,106
6. Lisa Hortensius
2166 1 0 ½ 1 1 ½ 0 ½ ½ 9 5 4,2 3w 2133 2173 +0,081
7. Sebastiaan Smits
2158 1 1 0 1 0 ½ 1 1 ½ 9 6 4,9 3w 2076 2199 +0,502
8. Jan-Pieter Vos
2030 ½ 1 0 - ½ 1 0 0 ½ 8 3½ 5,0 4z 2047 2002 -0,330
9. Bram van der Velden
2145 1 1 - 1 0 - 1 - ½ 6 4½ 5,0 2085 2278 +1,030
10. WIM Smaranda Padurariu
2201 - - 1 1 - - - 1 - 3 3 5,3 1w 2078 2437 +1,003
11. Martine Middelveld
2159 0 1 1 0 1 1 1 0 0 9 5 5,9 3z 2112 2152 -0,069
12. Talitha Munnik
1994 0 0 ½ 0 1 ½ 1 0 0 9 3 6,2 1z 2026 1903 -1,035

Onze beide FM's scoorden samen maar liefst 9,5 uit 10 aan hoge borden. Ons kampioenschap is in grote mate daaraan te danken. Wegens verplichtingen in Roemenië en de Bundesliga kon Smaranda niet veel spelen, maar zij scoorde wel 100%. Ook Bram scoorde een flinke plus. Sebastiaan scoorde een redelijke plus, en een aantal mensen scoorde min of meer op rating. Dan de minnetjes: ik had 0,5 uit 3 tegen 2000- en 3,5 uit 5 tegen mensen met een hogere rating (maar nog steeds een min). Talitha had een slecht seizoen. Met uitzondering van Matthieu waren de kleurvoorkeuren niet zon succes. We hadden het gevoel dat alles mee zat, maar dat blijkt niet uit de cijfers. We hebben min of meer volgens verwachting gepresteerd. Oftewel: we zijn sterker geworden. Dat biedt aanknopingspunten voor het volgend seizoen!

Rest mij niets anders dan de teamleden en mijn co-captain te bedanken voor hun inzet in het afgelopen seizoen, ik heb ervan genoten!

24-04-2013 08:32 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller