Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2012-2013 » Interne competitie (V2): Bloeddorstige maandag
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V2): Bloeddorstige maandag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De tweede ronde van de voorjaarscompetitie was een bloederige aangelegenheid. Slechts twee partijen eindigden in remise. En ook bij de externe wedstrijd van DSC7 tegen Haeghe Ooievaar 2 viel slechts 1 remise te noteren.

In de A-groep speelden Kees van der Meer en Ted Barendse een van de twee remises van de avond. Bij Kees, als meervoudig melkpakwinnaar, is dat natuurlijk geen vreemde uitslag. Richard Oranje en Hora Vlam deden goede zaken met overwinningen op respectievelijk Willm-Jan van den Broek en Bob Voogt. Jan-Pieter de Vries debuteerde in de interne met een nederlaag tegen Gert Legemaat.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Kees van der Meer-Ted Barendse½-½
2Richard Oranje-Willem-Jan van den Broek1-0
3Bob Voogt-Hora Vlam0-1
4Gert-Jan Baas-Evert van den Hooven1-0
5Gert Legemaat-Jan-Pieter de Vries1-0
6Rob Smits-Pieter Goossens0-1


In de B-groep won Arno Wiersma een wilde partij van Arnt Veenstra. Ook Ton Vissers, Edgar Huisman en Coen Leentvaar boekten een overwinning.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Arno Wiersma-Arnt Veenstra1-0
2Ton Vissers-Lito van Reede1-0
3Kees Korving-Edgar Huisman0-1
4Kees Venema-Coen Leentvaar0-1


In de C-groep viel, zeer ongebruikelijk, ook een remise te noteren. Bij Herman Zonderland en Frank Brabander werd het punt gedeeld. Jordy Krempel was de enige speler in deze groep die met zwart wist te winnen. De resterende partijen werden door de witspelen gewonnen.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Rob Scherpenisse-Jordy Krempel0-1
2Herman Zonderland-Frank Brabander½-½
3Arnold Brabander-Eric Wagter1-0
4Gerrit Bussmann-Ernst Hanewald1-0
5Jan Torenstra-Joop van Ham1-0
6Leo Zuijdgeest-Pim Klaassen1-0
7Aad de Jong-Serge van der Meer1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 19-03-2013 at 17:22.

19-03-2013 01:49 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Tussenstand Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik weet, de voorjaarscompetitie is slechts twee rondes lang, dus heel relevant is de tussenstand niet. Maar als er naar verwezen wordt, laat dan de actuele tussenstand zien, zou ik zeggen.

Herman

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Zonderland on 19-03-2013 at 16:59.

19-03-2013 16:58 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

RE: Tussenstand Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Zonderland
Ik weet, de voorjaarscompetitie is slechts twee rondes lang, dus heel relevant is de tussenstand niet. Maar als er naar verwezen wordt, laat dan de actuele tussenstand zien, zou ik zeggen.


Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar ik was het vanochtend alweer vergeten dat ik dat nog moest doen... Bij deze staan ze er!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

19-03-2013 19:12 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Arnt Arnt is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 12-02-2013
aantal berichten: 10

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De partij Arno Wiersma-Arnt Veenstra leverde een zeer interessant eindspel op.



Wat zou het plan voor wit moeten zijn om na zet 32 te kunnen winnen? Of is deze stelling bij het beste spel toch remise? Wie het weet mag het zeggen...

19-03-2013 22:43 Arnt is offline Send an Email to Arnt Search for Posts by Arnt Add Arnt to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Twee extra torens is wel heel veel. Dat zal normaal gesproken (makkelijk) gewonnen moeten zijn, lijkt mij.
Eeuwig schaak is altijd wel te voorkomen denk ik, al ging het in de partij wel heel makkelijk inderdaad. Wellicht dat je nog kansen zou hebben als een van de pionnen mobiel is en als handenbinder kan fungeren. Het is de vraag of je daarvoor tijd hebt, ligt er helemaal aan waar de witte koning veilig staat.

20-03-2013 10:38 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb even zitten kijken. Een suggestie is centralisering van de dame, De4 of zo, om de dame veel belangrijke velden te laten bestrijken en ik zou de koning rechts achterin houden, bij h1.
Mochten zwarte pionnen opkomen, aan 'ruimtevoordeel' de voorkeur geven, dan wordt de winst alleen maar gemakkelijker door de toenemende ruimte achter de zwarte linies: de zwarte vesting wordt een open stelling.

De materiaalverhouding (de tegenstander heeft dame en twee torens) komt niet overeen met een eindspel. De koning is nog geen sterk stuk, die het vaak in veel gevallen op eigen kracht kan overleven, maar hij is nog zwak, hij moet verdedigers om zich heen hebben. Daarom noem ik dit nog geen eindspel.

Winstplan: ik vermoed dat wit de zwarte pionnen - verdedigers - naar voren moet dwingen. Ze kunnen comfortabel gedekt worden door de loper op de zwarte velden, vervolgens kan wit de witte diagonalen gebruiken voor de dame. Een toren moet de zwarte koning achter de pionnen belagen. Als dat lukt, heeft wit uitzicht op winst.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 21-03-2013 at 15:56.

20-03-2013 11:14 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

RE: Interne competitie (V2): Bloeddorstige maandag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik

[...]
In de A-groep speelden Kees van der Meer en Ted Barendse een van de twee remises van de avond. Bij Kees, als meervoudig melkpakwinnaar, is dat natuurlijk geen vreemde uitslag.


Ja, het is waar: ik vind dat remise een fraai resultaat kan zijn. Ik heb lovend geschreven over het boek van Heidenfeld: Grosse Remispartien.
Het is echter pas de tiende remise tussen Barendse en Van der Meer. We hebben beiden meer partijen van de ander gewonnen dan we remises met elkaar zijn overeen gekomen.
(Met deze laatste zin is equivalent: we hebben beiden meer partijen van elkaar verloren dan ... maar daarop vestigen we de aandacht niet.)

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

21-03-2013 15:55 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Twee extra torens is wel heel veel. Dat zal normaal gesproken (makkelijk) gewonnen moeten zijn, lijkt mij.

Lijkt me ook. Voor de "onderliggende" partij.
Een paar jaar terug ging het vanuit ongeveer dezelfde stelling hard.

Toch blijf je ergens het gevoel houden, dat wit over de witte velden kansen moet vinden. Als je dame op e6 komt nadat de f-pion heeft gespeeld, is het (indien geen eeuwig schaak) wel klaar. Of je speelt een toren om naar de achtste rij (pas op voor eeuwig), of je breekt de koningsstelling open met een torenoffer waarna de andere toren gelpt matzetten.
Bij wijze van spreke: torens op c6 en c8, Koning op d7 en dame op f3. Na Kd7-e8 heeft zwart problemen met f7.
Een hele reis voor de koning, je kan misschien beter de torens op f1 en f3 zetten, de koning op h1, en dat inderdaad voorbereiden met De4.

22-03-2013 17:52 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Arnt
Het moge duidelijk zijn dat ik iets verkeerd heb gedaan na zet 32...

Het ging inderdaad iets te hard. Zwart moet witte velden beheersen, 35 .. h7-h5 was aangewezen. Ook 37 .. Dc3 lijkt beter.
(ook 41 .. Kg7 is iets hardnekkiger, maar daar is het al te laat.)
In beide gevallen blijft het moeilijk. Wit dreigt telkens of een kwal te offeren, of een toren tegen een pion of gewoon achterlangs aan te vallen.

22-03-2013 18:13 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller