Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2003-2004 » Interne competitie [8]
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie [8] Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Clubkampioen Gert Legemaat heeft na de achtste ronde de koppositie overgenomen van Michiel van Wissen. Gert versloeg Arno Wiersma, terwijl Michiel het punt deelde met de nummer twee van vorig seizoen: Arend Bosma.

Ditmaal een wat korter verslag dan de vorige keer. Winnen van goede spelers heeft als nadeel dat je dan erg hoog blijft staan. Ik ben dus vrij veel met mijn eigen partij bezig geweest, en heb niet heel veel gezien van de andere partijen. Het leverde me dezelfde uitslag op als vorige week, alleen had ik nu de andere kleur... Huil

Nadat Arno had verzuimd na de opening met f4 actief spel te krijgen, kwam het initiatief bij Gert te liggen. Het bleef een listige stelling, maar Gert bouwde zijn voordeeltje gestaag uit naar een overwinning. Dit betekende dat Michiel zich op de ranglijst gepasseerd zag. Hij speelde namelijk remise tegen Arend Bosma. Na een lang gevecht mistte Michiel "iets". Het kostte slechts een toren. Maar beide partijen zaten in hevige tijdnood, en de zwart toren stond ook vervelend gepend. Arend koos voor de grote afruil. Dit resulteerde in technisch een gewonnen stelling voor Michiel, maar met op vallen staande vlaggetjes en een moeilijk eindspel voor de boeg werd de vrede getekend.

Richard Oranje en Patrick de Bas deelden eveneens het punt. Voor Patrick een goede zaak; hij stijgt naar plaats drie op de ranglijst. Richard, die vorig jaar ook hoge ogen gooide, staat op korte afstand zevende.

Dat betekent dus dat er een een spannende peletonnetje achtervolgers is op de twee koplopers. Gert en Michiel hebben een klein gaatje geslagen, maar ook niet meer. In dat peletonnetje bevind zich ook Kees van der Meer. Hij trof een taaie René Gelpke, die zich met hand en tand verdedigde. Kees had echter de activere stelling, en die stellingen zijn wel aan hem besteed.

Ook Joost Michielsen heeft aansluiting gevonden bij de achtervolgers, al ging dat niet helemaal zoals gepland. Tegen Simon Dirkse leverde een kleine "rekenvout" een kwaliteit achterstand op in plaats van een kleine kwaliteit voorsprong. Simon koos echter een te passieve houding, en gecombineerd met een forse tijdsachterstand ging hij alsnog de boot in.

Ook Dolf Beltz deed goede zaken met een overwinning op Joram op den Kelder. Dolf heeft zich daarmee waarschijnlijk verzekerd van een hoger bord dan Joram komende zaterdag. Knipoog Dolf staat nu negende.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

17-11-2003 18:15 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nu wel, dan zal ik ook maar kort verslag doen: Ik moest tegen Kees Korving, een van de weinige DSC-ers die al lang lid is van de club én interne speel, maar waar ik nog nooit gespeeld had. Nu dus wel...

Kees speelde de opening zeer onnauwkeurig en ik kwam al zeer snel zeer goed te staan. Mijn schaakengine had het structureel over +1.8 terwijl het materieel gelijk stond. Helaas verviel ik in oude vout: ik ging weer heel snel spelen. Hierdoor verspeelde ik een aantal goede kansen. Gelukkig miste Kees dat hij met een Dxf1+ (toren) Kxf1 Pe3+ een volle dame kon winnen.

Toen werd het tijd om om de stelling open te breken. Met een offer (ik zag dat ik met minimaal gelijk materiaal mijn weg zou kunnen vervolgen) brak ik de stelling over.

Alleen toen ging het mis. Door een verkeerde zetvolgorde (die verdraaide omdraairegel) kreeg Kees een tegenaanval. Welliswaar stond hij een stuk achter, maar ik maakte een voutje...

En toen was het dus mat in 3. Huil 2 Frons Huil 2

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-11-2003 13:43 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wel, mijn partij tegen Mark Versteegh was een vreemd gedrocht. Nadat ik een inaccurate zet had gespeeld (jawel, Corniel - omdraairegel Happy) kwamen we uit op gelijk materiaal, maar ik had de slechtere pionnenstructuur.
Na _veel_ zetten (pionnen+ (gelijke) loper en paard - dat kan mijn oude DSC-boekje qua aantal zetten niet aan Knipoog) kwamen we in tijdnood. Deze fase zorgde ervoor dat ik thuis nog even de regels heb nagelezen...
Ik liet Mark een zet terugnemen, omdat hij schaak stond en dat niet gezien had. Op dat moment deed hij een andere zet - maar aangeraakt is zetten, en had gekund. Dat had ik moeten onthouden... maar het deed er allemaal niet toe, want toen ik het lef had om hem een zet te laten terugnemen, stond ik _zelf_ ook schaak! Voor de toeschouwers moet het grappig geweest zijn om een onmogelijke stelling te zien waarbij beide koningen schaak stonden door een paard Knipoog Ik kan het allemaal niet goed reconstrueren, omdat de notatie ergens fout is gegaan, ondanks heldhaftige pogingen van Diederik om de tijdnoodfase inclusief illegale zetten te noteren. Ik zal er nog eens voor gaan zitten, want het meeste klopt. Ik mis ergens een zet... Tong
Ik heb de remise zettenlang gemist en verloor uiteindelijk. Mijn probleem is nu dat ChessBase me de partij niet wil laten invoeren, omdat er illegale zetten in zitten Kwaad

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

18-11-2003 17:57 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

hehehe, grappig verhaal. En het klopt inderdaad dat chessbase die zetten niet accepteerd. Zo heeft Marc Zimmerman een paar jaar geleden in een externe partij (jawel!) een keer "door schaak gerokeerd". Dat was ook grappig om te zien, maar onmogelijk om in te voeren in een schaakprogramma. Dus je moet maar een lang stuk commentaar achter die stelling zetten Grijns

En de volgende keer gewoon legale zetjes spelen he! (geldt ook voor Mark natuurlijk Tong )

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

18-11-2003 18:28 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Ook Dolf Beltz deed goede zaken met een overwinning op Joram op den Kelder. Dolf heeft zich daarmee waarschijnlijk verzekerd van een hoger bord dan Joram komende zaterdag. Knipoog Dolf staat nu negende.


Ik deed wel goede zaken, maar het was meer dat Joram verloor dan dat ik won.
Na een goede opening maakte ik een bok door lang te rokeren en moest een kwal geven.
Ik kreeg wel minimale compensatie maar normaal niet genoeg, alleen Joram had al weinig tijd.
Met voor hem nog 3 minuten en ik 10 minuten won ik de kwal terug en bood remise aan (galant als ik ben?!!).
Maar Joram weigerde moedig. Toen afgewikkeld naar een minder toreneindspel (1 pion achter), nogmaals remise aangeboden, nogmaals geweigerd en toen ging Joram door zijn vlag.
Het kan verkeren.

Voor mij dus geen bewijs dat ik recht heb om op een hoger bord te spelen dan Joram.

18-11-2003 19:18 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na 1.b3 van Richard kreeg ik een omgekeerde Hollands op het bord. Dankzij een onnauwkeurigheid van Richard won ik een pion, maar moest hiervoor wel mijn dame in een aftrekaanval zetten. In de analyse bleek dat ik de pion met nauwkeurig spel had kunnen behouden. Ik besloot echter de pion terug te geven om de dames te ruilen en naar mijn mening ietsje beter te staan dankzij het loperpaar. Daarbij had ik echter de activiteit van de witte stukken onderschat.

Dankzij een nauwkeurige verdediging konden alle directe dreiging worden tegengehouden. Met een pionoffer wist ik mijn stukken te activeren en wat dreigingen tegen de witte koning te creeren. Toen Richard vervolgens een eeuwig schaak mechanisme over het hoofd zag, mocht ik een half punt noteren.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

18-11-2003 23:57 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

O'ranje Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb bij de Hoogovens al eens tegen een meneer O'Brien gespeeld, en toen was er ook een speler O'Hanna, en vorige week mocht ik tegen Richard O'ranje.
Hoe spreek je dat uit, gewoon Oh-rendzjie, op zijn Schots?

winfvdm ('more is less')

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

19-11-2003 14:15 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat hangt van zijn opening af, denk ik. Schots kan, maar we hebben ook Oranché (Spaans, Catalaans), Orange (Frans), enzovoort. Glimlach
Nu dacht ik dat het min of meer "Less is More" was, van de heer M. Davis. Maar inderdaad, dat was geen schaker. Tong

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

19-11-2003 18:45 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller