Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC 4 verslaat Scheve Toren 1 en blijft in de race
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC 4 verslaat Scheve Toren 1 en blijft in de race Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen vrijdag droop ons 4e team enigszins bedremmeld af richting Pijnacker op zoek naar een scheve toren. Bedremmeld, omdat onze concurrent het Schaakhuis het titanenduel met de Schaakcombinatie gewonnen had. Hierdoor kunnen wij alleen nog maar bij hun in de nek blijven hijgen. Eenmaal op de parkeerplaats aangekomen waren we de scheven toren kwijt. Gelukkig bleek de speelzaal niet al te ver te zijn. Even later konden we aan onze klus beginnen.

Hans Stam probeerde een versnelde Draak met harde hand te weerleggen. Het bloed spoot in het rond. Het zag er allemaal heel spectaculair uit, maar de Draak van Dekker bleef koel. Totdat die vuur gaat spugen. Dat heb je zo met Draken. Moe gestreden moest Hans de strijd staken.

Hora Vlam viel in voor Jaap Flohil. En deed dat geheel in zijn eigen stijl. Subtiel Vlamiaans eindspelletje, deze keer met lopers in plaats van torens, werd vakkundig uitgeschoven. Klasse Hora, bedank voor het invallen.
Toen ik bij JP aan het bord kwam kijken zag ik dat hij zijn tegenstander na 15 zetten al in enorme tijdnood gebracht had. De stelling was daar de oorzaak van. JP had een enorm aanval op de zwarte koning ingezet. Begon op de tijdnood van zijn tegenstander te spelen. Deed daardoor niet altijd de beste zet. Maar ja maakt dat uit. Het mes bleef op de keel van de tegenstander staan. Uiteindelijk, vraag me niet hoe, kwam er een toreneindspel op bord met 1 pion meer voor JP. Dat was genoeg voor de winst. Proficiat, JP.

Kees had een broeierige stelling. Objectief wel in evenwicht, maar onderhuids voelde je wederzijdse spanning. Kees vermoedde hier meer uit te kunnen halen door in de aanval te gaan. Hij vergat daarbij zijn eigen koning in veiligheid te brengen. Tegenstander wist Kees daardoor tactisch onderuit te halen. Jammer.

Uw verslaggever kreeg een voor hem onbekende variant van de Svesnikov op het bord. Na heel wat geruil over en weer zat ik tegen een onaantastbaar paard op d4 te kijken. Juist toen ik mij er op instelde om daar omheen te gaan spelen (soort Stratego) bood mijn tegenstander remise aan. Daar ik geen concreet voordeeltje zag, nam ik het met lichte tegenzin aan.

Pieter gaat winnen, was mijn eerste notitie toen ik zijn stelling zag. Pieter zat in zijn oude vertrouwde Franse opstelling te drukken op zwaktes van wit over het hele bord. Zijn spel deed mij op eens denken aan de inktvis-aanval. Wie weet houdt hij daar wel heel veel van. Ook al zegt hij al 100 jaar op deze manier te winnen, toch bedankt voor het volle punt.

WJ speelde ook al zijn oude vertrouwde duw en trekschaak. Ooit zal zijn naam in het Guinness book of records komen. Voor het meest aantal gespeelde zetten zonder ook maar iets te slaan. Het eerst de beste stuk dat iets sloeg was meteen een offer. En wat voor een! Zie het commentaar. Hij ontketende daarmee een geweldige aanval op de zwarte koning, die hem fataal werd. Mooie overtuigende overwinning van WJ die echt van plan is zijn score recht te trekken.
Henrik zat heel lang te piekeren of hij zijn torens zou geven voor de dame. Uiteindelijk deed hij dat. De resterende stelling werd niet op zijn sterkst door zijn tegenstander gespeeld. Daar wist Henrik wel raad mee en won. Goed zo!

Al met al blijven we op koers liggen voor het eremetaal.


Gedetailleerde uitslag:

1. K. Dekker - H. Stam 1-0
2. W.Kentstra - H. Vlam 0-1
3. R. de Smit - J.P. de Vries 0-1
4. J. Kleijn - K. van der Meer 1-0
5. A.van Gent - E. van der Hooven remise
6. D. Theijn - P. Goossens 0-1
7. G. van Dongen - W.J. van den Broek 0-1
8. M. Hubert - H. Tamerus 0-1

(verslag van Evert van den Hooven)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 18-03-2013 at 13:27.

16-03-2013 23:03 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na 28 zetten en van 3 1/2 uur nog maar zo'n 1/2 uur te spelen stond in mijn partij alle materiaal nog op het bord:



W.J. van den Broek - G. van Dongen uit de wedstrijd Scheve Toren 1 - DSC4 , 15 maart 2013

Op de 14e zet had zwart met g6-g5 zijn verdediging voorlopig gesloten (de witte h-pion stond nog op 3); wit speelt vanaf dat moment op opening van de h-lijn en eventueel offer op g5. Het kostte de zetten 15-28 om de stukken hiervoor naar een goede positie te manoevreren. Zwart zag in de tussentijd geen kans dit plan met een tegenactie te verijdelen.

Met een beetje pijn (namelijk om als eerste na zoveel zetten een slagzet te doen) maar met de voldoening om de strategie nu te bekronen vervolgde ik met 29. hxg5 fxg5 30. Lxg5 hxg5 31. Pxg5+ Ke7 32. Pe6 Lh6 (de beste) 33. g5 Lxg5 34. Pxg5 . Wit staat nu een pion voor en behoudt de aanval; zwart ging hier 8 zetten later aan ten onder.

16-03-2013 23:06 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oftewel, Willem-Jan doet een Willem-Jannetje. Fraai gespeeld!

Grappig, dit was precies het schrikbeeld dat ik voor ogen had toen ik me op WJ voorbereidde bij de kraker van begin dit jaar Schaakhuis 1 - DSC4. (Ik had zelf om bord 8 gevraagd.) Ik had WJ al eens zo'n wurgstelling zien analyseren na een interne partij bij DSC, die hij ook met wit overtuigend won, dus ik was gewaarschuwd!

Ik had geluk die avond! Ik kreeg inderdaad WJ tegenover me, ik wist dus wat ik moest vermijden en hij liet het mij ook toe om zo'n soort stelling te vermijden. (Had hij 1. c4 en direct 2.e4 gespeeld, dan was het lastiger geworden maar ook daar had ik natuurlijk naar gekeken.)

Het blijft dus spannend in de strijd om promotie! Wij van het Schaakhuis moeten nu naar Westland, persoonlijk heb ik daar altijd slecht gespeeld, tijd om daar eens verandering in te brengen...

17-03-2013 11:04 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Pletteren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En in de laatste ronde zal Schaakhuis I tegen DD III moeten spelen.

DD is een sterk team, met een mooie gemiddelde rating, en 'Altmeister' Happel vaak aan bord 1. Zij staan onderaan en zijn mogelijk bij het begin van de wedstrijd Schaakhuis-DD al zeker van degradatie.

Daaraan is DSC IV dan medeschuldig. De eerste wedstrijd van het seizoen was DD-DSC. DD is in die wedstrijd met 1-7 verpletterd. Verpletterd, en ook hoog-, lang-, breed- en dieppletterd. De Nederlandse taal is onvoldoende toegerust om de mate van pletteren aan te geven. Of van pletten.
DD verloor daarbij ook gunstig staande partijen. DD ging finaal plat, en heeft zich niet meer kunnen oprichten. Het is bijna niet te geloven van zo'n sterk team. Kennelijk is de eerste klap nog steeds een daalder waard.

Schaakhuis heeft inmiddels drie sterke extra spelers ingelijfd (Wagenaar, Rachid Schrik en Liem). Indien Schaakhuis uit van WSC II wint blijft DSC ook bij winst op SHTV II op een punt achterstand, en is Schaakhuis vrijwel zeker kampioen.

Geen DSC IV in de KNSB volgend jaar.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

18-03-2013 09:31 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zou zeggen: niet opgeven!

WSC is sowieso een tricky tegenstander, en die hebben nog wat punten nodig. Maar ook tegen DD weet je het nooit zeker. Tot het laatste vlagsignaal is alles mogelijk. :-)

Nog even los van het feit of DSC4 wat in de KNSB te zoeken heeft, hoop ik dat Schaakhuis zijn huurlingen volgend jaar wel behoud, zeker bij promotie. Het zou wel goed zijn voor het - mijns inziens zieltogende - schaken in Den Haag.

18-03-2013 10:59 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pieter Goossens
DSC-lid




geregistreerd: 06-12-2006
aantal berichten: 43

verslag Scheve Toren - DSC4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen vrijdag droop ons 4e team enigszins bedremmeld af richting Pijnacker op zoek naar een scheve toren.
Bedremmeld, omdat onze concurrent het Schaakhuis het titanenduel met de Schaakcombinatie gewonnen had. Hierdoor kunnen wij alleen nog maar bij hun in de nek blijven hijgen. Eenmaal op de parkeerplaats aangekomen waren we de scheven toren kwijt. Gelukkig bleek de speelzaal niet al te ver te zijn. Even later konden we aan onze klus beginnen.
Hans Stam probeerde een versnelde Draak met harde hand te weerleggen. Het bloed spoot in het rond. Het zag er allemaal heel spectaculair uit, maar de Draak van Dekker bleef koel. Totdat die vuur gaat spugen. Dat heb je zo met Draken. Moe gestreden moest Hans de strijd staken.
Hora Vlam viel in voor Jaap Flohil. En deed dat geheel in zijn eigen stijl. Subtiel Vlamiaans eindspelletje, deze keer met lopers in plaats van torens, werd vakkundig uitgeschoven. Klasse Hora, bedank voor het invallen.
Toen ik bij JP aan het bord kwam kijken zag ik dat hij zijn tegenstander na 15 zetten al in enorme tijdnood gebracht had. De stelling was daar de oorzaak van. JP had een enorm aanval op de zwarte koning ingezet. Begon op de tijdnood van zijn tegenstander te spelen. Deed daardoor niet altijd de beste zet. Maar ja maakt dat uit. Het mes bleef op de keel van de tegenstander staan. Uiteindelijk, vraag me niet hoe, kwam er een toreneindspel op bord met 1 pion meer voor JP. Dat was genoeg voor de winst. Proficiat, JP.
Kees had een broeierige stelling. Objectief wel in evenwicht, maar onderhuids voelde je wederzijdse spanning. Kees vermoedde hier meer uit te kunnen halen door in de aanval te gaan. Hij vergat daarbij zijn eigen koning in veiligheid te brengen. Tegenstander wist Kees daardoor tacktisch onderuit te halen. Jammer.
Uw verslaggever kreeg een voor hem onbekende variant van de Svesnikov op het bord. Na heel wat geruil over en weer zat ik tegen een onaantastbaar paard op d4 te kijken. Juist toen ik mij er op instelde om daar omheen te gaan spelen (soort Stratego) bood mijn tegenstander remise aan. Daar ik geen concreet voordeeltje zag, nam ik het met lichte tegenzin aan.
Pieter gaat winnen, was mijn eerste notitie toen ik zijn stelling zag. Pieter zat in zijn oude vertrouwde Franse opstelling te drukken op zwaktes van wit over het hele bord. Zijn spel deed mij op eens denken aan de inktvis-aanval. Wie weet houdt hij daar wel heel veel van. Ook al zegt hij al 100 jaar op deze manier te winnen, toch bedankt voor het volle punt.
WJ speelde ook al zijn oude vertrouwde duw en trekschaak. Ooit zal zijn naam in het Guinness book of records komen. Voor het meest aantal gespeelde zetten zonder ook maar iets te slaan. Het eerst de beste stuk dat iets sloeg was meteen een offer. En wat voor een! Zie het commentaar. Hij ontketende daarmee een geweldige aanval op de zwarte koning, die hem fataal werd. Mooie overtuigende overwinning van WJ die echt van plan is zijn score recht te trekken.
Henrik zat heel lang te piekeren of hij zijn torens zou geven voor de dame. Uiteindelijk deed hij dat. De resterende stelling werd niet op zijn sterkst door zijn tegenstander gespeeld. Daar wist Herik wel raad mee en won. Goed zo!
Al met al blijven we op koers liggen voor het eremetaal.

(verslag van Evert van den Hooven

__________________
"There are no mistakes, just happy accidents" - Bob Ross

18-03-2013 11:38 Pieter Goossens is offline Send an Email to Pieter Goossens Search for Posts by Pieter Goossens Add Pieter Goossens to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller