Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » Live verslag van DSC 8 tegen DD7!
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 289

Live verslag van DSC 8 tegen DD7! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een belangrijke wedstrijd. Bij winst van DSC kan het kampioenschap hen nauwelijks nog ontgaan. Verliezen zou de kansen daartoe behoorlijk laten kelderen. Beide partijen nemen geen risico naar de aanloop van de wedstrijd, beide hebben een reserve speler, niets mag aan het toeval overgelaten worden.
De avond begint een beetje chaotisch. DD 7 is al ruim voor aanvang aanwezig, echter de sleutels voor de bar en de speelruimte zijn er nog niet. Nog geen koffie voor de bezoekers. Als je kwaad zou willen spreken, zou het zomaar het begin van een psychologische strijd kunnen zijn, dat het er allemaal gewoon bij hoort, alles voor de winst.

Na 3 kwartier spelen.
Lito op bord 7 staat als enige ruim in tijd voor, verliest wel een pion. Ook Edgar verliest er een, en veel tijd. De tegenstander van Antoon op bord 3 zet er de vaart achter. Ze zitten al bijna in een eindspel, de stukken vliegen van het bord. Bord 1 en 2, met resp. Jan en Adriaan staan gelijkwaardig. Simon op 5, staat een pion achter, rokeren mag hij niet meer. René gaat goed, zijn tegenstander heeft een dubbelpion, ik zou wit wel willen hebben in deze stand.

1 uur gespeeld.
Rob op bord 8 staat een pion voor, betere stelling, dat gaat goed. Edgar loopt zuchtend en steunend langs me heen. Zie zijn stelling, hij heeft een pion ingeleverd, dat wordt een zware avond voor 'm. Ik zie een licht voordeel voor Antoon. Ik vrees voor de partij die Simon speelt, een pion en in tijd achter. Alle borden overziend heeft DSC een hele kleine voorsprong.

Op 5 kwartier.
Oeps, Adriaan staat een kwaliteit en een pion achter. Lito is weliswaar een pion kwijt, maar heeft het initiatief. René wint tijd terug in een actieve stelling. Rob gaat winnen, die staat zo goed. Nu geen fouten maken alsjeblieft! Edgar staat een pion achter, maar zijn stelling wint aan kracht. Hij heeft ook tijdvoordeel, een unicum.
Volgens mij is de tegenstander van Jan zenuwachtig, ik zie 'm al voor de derde keer voor een rokertje naar buiten rennen.

Anderhalf uur gespeeld.
Lito op winst, kwaliteit voor. Rob ook op winst, eveneens een kwaliteit voor. De tegenstander van Antoon speelt met vuur, half tien en tijdens de partij al aan het bier!!! Volgens mij zet Antoon de finale aanval in. Op bord 1 en 2 is het zweten, gelijkwaardig in tijd. Over Simon's partij kan ik niets zinnigs zeggen, een ongelofelijke rommelig stelling, dat kan alle kanten op.

Na 6 kwartier blijkt verlies en winst dicht bij elkaar te liggen. Antoon komt juichend aan de bar, hij kan de felicitaties in ontvangst nemen. Mooie winst. In speelzaal zie ik dat Lito het hoofd buigt, hij maakt een snijdende beweging langs zijn hals. Hij blundert een toren van het bord. Stand 1-1!
De tijd werkt op alle borden van lieverlede in ons nadeel, alleen Edgar staat in tijd voor. Ik voorspel 4-4.

Nog ruim een uur, de spanning is om te snijden. Rob behaalt de winst, 2-1 in het voordeel van DSC. Simon dreigt een paard te verliezen. René blijft licht voordeel houden. Jan staat in de verdrukking, evenals Adriaan. Edgar kon wel eens op tijd winnen, ook een unicum??

Het wordt warm in de speelzaal. Regelmatig meer kijkers dan spelers. De stilte wordt doorsneden door het geroezemoes aan de bar.
Lito, Rob en Antoon overleggen of René remise mag aanbieden. Ze vinden van niet, doorgaan is het devies.

Nog een half uur.
Adriaan gaat het redden, hij heeft een mooie aanval. Simon wint in tijdnood een stuk terug, briljant. Gaat de wedstrijd keren? Edgar geeft druk op de Koningsvleugel, ik voorzie een offer. René zijn remise aanbod wordt door zijn tegenstander, na overleg met zijn team, afgewezen. Edgar vraagt of hij remise mag aanbieden, nee dus. Jan lijkt te gaan winnen, zijn tegenstander heeft nu geen tijd voor zijn rokertje.

Nog 20 minuten.
Simon levert een gevecht om te overleven, hij heeft nog maar 2 minuten, maar winstmakend. Ik wil wel schreeuwen naar René: naar voren die Koning!!! Hij doet het niet. De tijd begint bij Edgar te slinken. Op Jan's bord vliegen de stukken van het bord, het lijkt wel een snelschaaktoernooi. Ze schudden handen, Jan heeft gewonnen, 3-1. Adriaan verliest, mat, 3-2. Het gaat snel nu.

Nog een kwartier. René zijn tegenstander gaat stug door, hij ziet toch kleine kansen denk ik. Dan de verlossende opluchting vanuit de hoek. Edgar heeft zijn tegenstander verslagen, 4-2, sowieso een gelijkspel in het verschiet.

Nog tien minuten, René moet zijn meerdere erkennen in zijn tegenstander, hij verliest nadat hij de lopers had geruild, de pionnen van zijn tegenstander worden nu toch te sterk.
Simon vraagt naar de stand, we schreeuwen bijna naar hem dat het 4-3 in ons voordeel is, remise is wat hij moet halen. Zijn tegenstander heeft het tijdvoordeel dat hij had, ruim twintig minuten, zien slinken naar een schamele vijf minuten. Met minder dan twee minuten op Simons klok, moet zijn tegenstander erkennen dat de winst er voor hem niet meer in zit, remise.

Een gejuich klinkt op, we winnen met 4,5-3,5. De twee zwaarste tegenstanders uit de poule zijn verslagen, het kampioenschap ligt voor het grijpen.

Zie: http://www.haagseschaakbond.nl/component...mpetitionId,83/

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Zonderland on 26-02-2013 at 20:58.

26-02-2013 12:05 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

bordje 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het ging inderdaad nogal snel bij mij. Dat kwam omdat mijn tegenstander gewoon vrij snel speelde. Dat verbaasde me af en toe wel want zo makkelijk was het nou ook weer niet. Hoe dan ook, ik vond dat hij te snel bepaalde keuzes maakte die ongustig voor hem waren. De belangrijkste keuze die ervoor zorgde dat ik relatief snel kon winnen was dat ik op een bepaald moment besloot niet te consolideren maar vol op aanval te spelen. Ik had domweg geen trek om vooral voorzichtig verder te spelen toen ik een pionnetje won.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

26-02-2013 13:32 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Lito van Reede
forumlid


geregistreerd: 16-03-2010
aantal berichten: 16

Is er een plekje in de berging ? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoe stom kun je zijn of hoe kan iemand zichzelf met stomheid slaan ?
Maakt een lichte euforie of jubelstemming nét zo blind als liefde ?

Zet 14.
Pion naar b5, leek te kunnen. Maar is fout.
Tc2 had duidelijk gemaakt, dat Tf1 verplaatst kon !
Later zal Loper f1 gespeeld om Paard e2 te dekken en dan is Paard c3 "los."

Ik verlies hierdoor twee pionen en moet mij in "wat" bochten wringen ... Maar o wonder, ik kom eruit ...

Zet 27.
Uiteindelijk win ik, door een fout van m'n tegenstander (pion a5) mét een kwaliteit twee pionen terug.
Joepie !!! Ik kan weer even achterover leunen ... tóch ?

Nee ! Hoe kan iemand zó stom zijn ... ?

Ik laat de partij zien tot het moment, dat ik, op een niet te begrijpen wijze, een knol cadeau geef.
Hierna werd ik langzaam "opgerold."
De pion op de c-lijn kreeg ik nog te pakken, maar ten koste van andere pionen én ... de partij.

Kan er in de berging een plekje gemaakt voor de beschaamde DSC-er, die zich even wil verbergen ?

26-02-2013 14:47 Lito van Reede is offline Send an Email to Lito van Reede Search for Posts by Lito van Reede Add Lito van Reede to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik gun het jullie van harte. Ik kwam kijken en zag dat er geconcentreerd werd gevochten.
Wat een verschrikkelijk hoge rating heeft die Van de Donk in de externe! 23+!
Bij het rapid, een week geleden, kwamen hij en ik remise overeen, een leuke partij. Ik gaf eeuwig schaak in onduidelijke stelling. Ik heb daar niet over te klagen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

26-02-2013 19:49 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

chapeau voor de (bijna)kampioen !

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 27-02-2013 at 00:41.

27-02-2013 00:40 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Pieter Goossens
DSC-lid




geregistreerd: 06-12-2006
aantal berichten: 43

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

dat was bloedstollend. Nog wel winnen die laatste wedstrijd !

__________________
"There are no mistakes, just happy accidents" - Bob Ross

27-02-2013 10:11 Pieter Goossens is offline Send an Email to Pieter Goossens Search for Posts by Pieter Goossens Add Pieter Goossens to your Buddy List
Edgar Huisman Edgar Huisman is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-02-2006
aantal berichten: 6

The night of the proms Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hehe eindelijk kan ik inloggen - dankzij Corniel!
Ik kies als bijnaam "The speaking horse" Ja wat een fantastisch resultaat van ons team en een mooi verslag van Herman, al zag ik mijn stelling niet als pion verlies maar als een bewust pion offer (ontwikkelingsoffer)
met gezond spel en dat wist ik subtiel tot winst te voeren nadat ik de pion teruggewonnen had. Antoon - ik heb het nog eens nagespeeld. Je heb geweldig gespeeld en ik denk dat het zo inderdaad het sterkste was! Lito erg jammer dat het zo liep - kennelijk hebben we zo af en toe allemaal last van schaakblindheid - misschien kunnen we daar eens een avondje aan spenderen - want volgend jaar moeten we dat zien te voorkomen (en in ieder geval in onze laatste wedstrijd!
Graag zou ik nog de partijen van de anderen zien - dus insturen ! We zien anders te weinig van elkaars partijen en dat is jammer. Ik zal mijn potje ook nog insturen.
gr. Edgar

__________________
@gar

27-02-2013 16:53 Edgar Huisman is offline Send an Email to Edgar Huisman Search for Posts by Edgar Huisman Add Edgar Huisman to your Buddy List
Edgar Huisman Edgar Huisman is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-02-2006
aantal berichten: 6

speaking horse praat wartaal Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou kennelijk lukt de pgn niet omdat er een foutje instaat?
Ik zal het later nogmaals proberen met mijn partijtje.

__________________
@gar

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Edgar Huisman on 28-02-2013 at 13:26.

27-02-2013 23:26 Edgar Huisman is offline Send an Email to Edgar Huisman Search for Posts by Edgar Huisman Add Edgar Huisman to your Buddy List
Edgar Huisman Edgar Huisman is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-02-2006
aantal berichten: 6

laatste poging: mijn partijtje Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

mijn commentaar bij de partij laat ik maar weg!



Het loopt mat na 38.. Kg7 39 Dxf7+ Kh8 40 Dh7 mat.

Opmerking 1) van Edgar. na 23 Dxc6 Db1 schaak 24 Kh2 kan zwart natuurlijk een pion winnen op a2, maar dan volgt 25 De8+ Lf8 26 Pg5 (ik was eerst g4!?? van plan om het paard te verjagen, maar dan heeft zwart natuurlijk dodelijk Dxf2+) Ph6 27 Pxh7! en nu werkt Da3 niet vanwege 28Lxh6 dus moet zwart wel 27 Kxh6 spelen waarna volgt 28 Dxf8 Pf5 of Pg8 (wat anders) 29 Dxf7+ Kh8 30 Lg5 Da6 31 Dxg6 Db6 32 Lf6+ Pxf6 33 Dxf6 en wit wint.

Opmerking 2) van Edgar. Als zwart 37 ... Kg7? of Kg8 speelt, speelt wit 38 Pf3 (weer wat tijd gewonnen om na te denken) Na het verplichte 38... Kh7 volgt nu 39 Dh5 Pg8 (wat anders?) 40 g5 (verhindert de bevrijdende zet f6) ...Dd7 41 Ph4 (dreigt g6 en pion a4 mag toch niet geslagen worden) De8 42 g4 Lg7 (wat anders?) 43 f5 exf5 44 Pxf5 Df8 45 Pd5 en de f6 pion gaat verloren en wit wint. Tijdens de partij dacht ik hier over na - ik vond het ingewikkeld om precies door te rekenen - het was niet meer nodig door de blunder van mijntegenstander in tijdnood met nog anderhalve minuut op de klok.

__________________
@gar

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Edgar Huisman on 28-02-2013 at 13:28.

27-02-2013 23:52 Edgar Huisman is offline Send an Email to Edgar Huisman Search for Posts by Edgar Huisman Add Edgar Huisman to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller