Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2012-2013 » Interne competitie (N4): Matthieu Freeke wint topper van Gert Legemaat
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N4): Matthieu Freeke wint topper van Gert Legemaat Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De topper tussen clubkampioen Gert Legemaat en Matthieu Freeke is in het voordeel van Matthieu beslecht. Daarmee handhaaft hij zijn 100% score in de interne. Hora Vlam en Willem-Jan van den Broek deelden het punt, terwijl Jan Peter van Zandwijk met een overwinning op Kees van der Meer goede zaken deed. Ook Richard Oranje boekte een nuttige overwinning; hij versloeg Pieter Goossens.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Gert Legemaat-Matthieu Freeke0-1
2Hora Vlam-Willem-Jan van den Broek½-½
3Jan Peter van Zandwijk-Kees van der Meer1-0
4Pieter Goossens-Richard Oranje0-1
5Sofya Blanter-Ted Barendse0-1


In de B-groep waren in verband met de verschillende externe wedstrijden maar drie partijen. René Torenstra versloeg Cees Huygen, Corniel Nobel wist Edgar Huisman te verslaan, en Koen Tan was te sterk voor Lito van Reede.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1René Torenstra-Cees Huygen1-0
2Corniel Nobel-Edgar Huisman1-0
3Lito van Reede-Koen Tan0-1


In de C-groep speelde Jan Torenstra knap remise tegen Paul Koks. De andere drie partijen eindigden in een overwinning; Leo Zuijdgeest, Kees Venema en Paul van Riet voegden een punt aan hun totaal toe.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Paul Koks-Jan Torenstra½-½
2Leo Zuijdgeest-Eric Wagter1-0
3Gerrit Bussmann-Kees Venema0-1
4Aad de Jong-Paul van Riet0-1


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Untagonklik on 13-12-2012 at 00:31.

09-10-2012 00:34 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een makkelijke avond gisteren. Als wedstrijdleider hoefde ik nimmer in te grijpen bij DSC6-HSV 1 noch bij DSC10-DSC8.

Ook mijn tegenstander - Edgar Huisman - maakte het me niet moeilijk. Hij leek was afwezig, en dat was in zijn spel te zien:

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-10-2012 08:18 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegen Kees Huygen had ik een partij die me dwong de gehele avond hard te rekenen. En daar had ik eigenlijk geen tijd voor, letterlijk.
We hebben vier sets klokken gebruikt in de partij voordat we iets hadden dat door bleef "tikken".
Bovendien moest ik nog boodschappen doen en werd er gebeld, maar dat zijn problemen die ik zelf heb laten onstaan Glimlach

Hier is, na 16 zetten, een stelling uit de KI-Sämisch die ik als beter taxeerde voor Wit:



Voordat ik deze stelling in ging had ik eigenlijk al mijn rekenkruit al verschoten op de voor de hand liggende zet van Zwart: 16...b4. Na heel veel "enige zetten" blijkt dat ook te winnen voor Wit.

Het probleem is dan, dat als je tegenstander de beste zet niet speelt, je af en toe helemaal opnieuw moet beginnen. Kees' zet had ik na 5 ply afgeserveerd als niet speelbaar.

16...Pf8 17.Dxe5 P8d7 18.Txd7! Lxd7.
Ik speelde de moeilijkste winstweg (Pd5!?) die nog meer rekenwerk uitlokt. Het duurde tot zet 56 voordat de winst veilig was.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-10-2012 17:05 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

tegen pietergoossens lange theoretische variant. voor mij bekend, pieter moest veel zelfverzinnen had ik het idee. uiteindelijk had ik een onderste rij grap met klassieke doorbraak in het hollandset g6-g6-g4 en boem.
Benieuwd naar de stand !

09-10-2012 20:51 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik mocht met zwart aantreden tegen een van onze 'éminences grises' [zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Grijze_eminentie]: Hora Vlam.

Tussen de 15e en 42e zet stond ik minder (computer steeds circa -1 in materieel gelijke stand). Ook mijn tijdverbruik stemde niet echt positief (nog circa 1 minuut vanaf 42e zet).



Hora Vlam - Willem-Jan van den Broek, 4e ronde interne competitie, 8 oktober 2012, stelling na 42. h3-h4

Om actief partij te bieden speelde ik hier 42. ... e7-e5+? en nu had ik na 43. dxe6ep Kxe6 44. Th7 Tf8 45. Ke3 Tf6 46. Txa7 op kunnen geven. In plaats daarvan speelde Hora 43. Ke4? en nu staat het ineens ongeveer gelijk! Zwart heeft na 43. ... Tg8 44. Kf3 óók aanknopingspunten gecreëerd.



In plaats van het veilige 44. ... Tg7 speelde ik het actievere 44. ... e4+ (het staat dan nog steeds gelijk) en na 45. Kf4 zelfs 45. ... e3? (in plaats van het juiste 45. ... Te8).



Nu was 46. Tc3 Te8 47. Txe3 Txe3 48. Kxe3 Ke5 49. h5! winnend voor wit. Deze koos echter voor (het op het eerste gezicht niet onlogische) 46. Tc2 Te8 47. g5+ en nu staat zwart ineens gewonnen: 47. ... hxg5 48. hxg5 Kg6 49. Te2 Te5 50. Txe3; de grootste tegenstander is nu de klok: secondenwerk.



50. ... Txe3 wint hier op slag: 51. Kxe3 Kxg5 52. Kd4 Kf5 53. Kc4 a6. Ik koos helaas voor 50. ... Tf5+ en na 51. Ke4 Kxg5 52. Tg3 Kf6 was de stelling gelijk. In de halve minuut die resteerde lukte het me met enige list pion d5 te veroveren en af te wikkelen naar een eindspel waarin met uitzondering van een zwarte b-pion de pionnen van het bord waren. Dit was in luttele seconden niet meer te winnen: remise dus.

Al met al mocht ik - ondanks de gemiste winst - hiermee niet ongelukkig zijn.

13-10-2012 17:04 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller