Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2012-2013 » Interne competitie (N1): Nieuw seizoen weer van start
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N1): Nieuw seizoen weer van start Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De interne van het seizoen 2012-2013 is weer van start gegaan. Clubkampioen Gert Legemaat kwam nog niet in actie, evenals runner-up Kees van der Meer. De nummer drie, Ted Barendse, ging kopje onder tegen Hora Vlam. Bram van der Velden debuteerde met een nederlaag; Jan Peter van Zandwijk bleek in het eindspel te sterk.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Ted Barendse-Hora Vlam0-1
2Jan Peter van Zandwijk-Bram van der Velden1-0
3Walter Anema-Bob Voogt1-0
4Diederik van Heijgen-Willem-Jan van den Broek0-1
5Evert van den Hooven-Richard Oranje½-½


In de B-groep stonden liefst 9 partijen op het programma. Theo Rekveldt startte het seizoen goed door Sofya Blanter te verslaan, terwijl Derk Dekker en Martin Verolme remise speelden. Arnt Veenstra won direct zijn eerste partij bij DSC. In een leuke pot verschalkte hij Edgar Huisman. Ook Javier Vidal debuteerde met een overwinning; hij won tegen Coen Leentvaar een stuk en daarmee de partij.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Theo Rekveldt-Sofya Blanter1-0
2Derk Dekker-Martin Verolme½-½
3Pieter Goossens-Henrik Tamerus1-0
4Corniel Nobel-Simon Broos0-1
5Cees Huygen-Kees Korving½-½
6Arnt Veenstra-Edgar Huisman1-0
7Javier Vidal-Coen Leentvaar1-0
8Gert-Jan Baas-Herman Zonderland1-0
9Jordy Krempel-Ton Vissers½-½


In de C-groep won de bij DSC teruggekeerde Paul Koks van René Poots. Mark Breton boekte een knappe overwinning op René Torenstra, die in betere stelling iets over het hoofd zag. Wilco Lourens kon zijn debuut niet bekronen met een overwinning. Ernst Hanewald bleek te sterk.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1René Poots-Paul Koks0-1
2Mark Breton-René Torenstra1-0
3Karel Vandenberghe-Antoon Frehe1-0
4Leo Zuijdgeest-Dolf Mulder1-0
5Rob Scherpenisse-Paul van Riet0-1
6Kees Venema-Gerrit Bussmann1-0
7Wilco Lourens-Ernst Hanewald0-1
8Eric Wagter-Bert Zwemstra0-1
9Jan Torenstra-Aad de Jong1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Untagonklik on 13-12-2012 at 00:31.

11-09-2012 01:13 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Simon Broos is een aardig man. Wat zeg ik, hij is ook vriendelijk, meelevend, en beschaafd. Simon Broos is een voorbeeld voor velen, en het gedroomde clublid. Een man om een drankje mee te drinken, en een goed gesprek te voeren.

Simon Broos is een hele vervelende tegenstander. Simon Broos haalt de slechtste zetten in je boven, plant een duiveltje in je hoofd dat je gaat zitten uitlachen, élke keer dat je een stuk beetpakt.

Klikt mee en huiver!



Ik wilde alleen nog maar naar huis. Hoe had ik dát, allemaal laten gebeuren... Huil 2 Verward Huil 2

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-09-2012 07:48 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn eerste partij dit jaar laat weer een oud euvel zien: stoppen met denken wanneer je gelooft dat het over is.

Breton-Torenstra



Tot nu toe had ik geconcentreerd gespeeld, en hier had ik natuurlijk door dat het vruchten afwierp. Wit moet flink zoeken naar acceptabele zetten. Er hangt een (ook al) isolani, het paard is gepend en één van de weinige goede zetten lijkt Dd1. Zwart staat beter.

16.Lg5? Tja, die had ik niet overwogen ("dat kan nooit goed zijn..."). Natuurlijk kan zwart nu 1 of meer pionnen winnen, maar de overmoed slaat weer toe. Heeft hij wel goed geteld? Redenatie: Lx, Lx, Lx, Tx en ik denk te winnen door hier verder te denken en niet te stoppen met de analyse. Kx, hee, Pc4->d6! En zwart wint! Hier zitten natuurlijk meerdere gaten in, die je ziet als je een minuurtje langer kijkt.
16...Lxe4? 17. Lxd8 Lxf3 18 Txe8 "Haha, wacht maar af, ik heb een troef achter de hand". Even opnieuw rekenen was beter geweest. 18...Lxg2? (Lg4 redt de zaak nog.) 19.Kxg2 Pc4?? 20.Tae1 en het is uit, want na ...Pd6 heeft Wit natuurlijk Txf8+ en Le7+. Maar dat had je 5 zetten eerder best even kunnen bekijken voordat je er te laat achterkomt Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 15-09-2012 at 00:39.

11-09-2012 17:31 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Overigens wacht ik met smart op Walters diagrammetje om te zien of ...Kf8 toch niet helpt voor Zwart Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-09-2012 17:36 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Altijd wennen zo'n eerste ronde.
Ik had doorgegeven dat ik default niet zou meespelen met de interne, maar achterdochtig als ik ben toch maar de indeling gecontroleeerd.
Ola! Ik mocht tegen een Griek. Een Griek lust ik niet rauw, maar gegrilld met een zonnetje erbij, niet te versmaden.
Ook mijn oppo had moeite met de eerste ronde: hij was er niet.
(geen flauwe grappen nu over onze Europa-genoten, Griekenland heeft mij meer plezier gedaan dan gekost)
Vervolgens na een her-indeling met wit tegen Bobby.
En niet met zwart zoals in het uitslagenlijstje staat.


Voor de hand liggend is 2x slaan op h6, maar is dat ook goed?
Na 14.Lxh6 gxh6 15. Dxh6 Te6 (na paard weg komt Tf3) had ik een fraaie: 16.Dg5+

De pointe is dat het paard op f6 gepend staat en ik deze dreig te winnen door torens te verdubbelen. (Daarna is het paard weer gepend, nu door de torens die naar f7 kijken)
16 .. Kh8 loopt natuurlijk mat na Tf3, dus wat gebeurt er na Kf8, zo wil de toeschouwer weten.

Wordt vervolgd ...

11-09-2012 22:53 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel, soms moet je de meest logische zet spelen en dat is 27. Td8+. En wint want zwart staat min of meer pat, of 28 Td8+ en wint vanwege 29. Txc8 Txd6 en Tc7+ met twee pionnen meer. Het is soms zo eenvoudig, zelfs tegen een Angstgegner.

__________________
Mopper

12-09-2012 00:12 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij tegen Walter had ik mijn verdediging tegen het offer op h6 verkeerd ingeschat. Na 16) Dg5+ staat wit gewonnen. Ik speelde mijn koning naar h8. Ik ging niet mat, maar verloor veel materiaal. Als ik mijn koning naar f8 had gespeeld, had wit snel kunnen winnen met 17)d4!. Na het slaan op d4 volgt 18)e5 en na Ke8 volgt 18)de5: Pe4: 19)Dg8+.

12-09-2012 20:38 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

... vervolg ... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

16 .. Kh8 loopt natuurlijk mat na Tf3, dus wat gebeurt er na Kf8, zo wil de toeschouwer weten.
Wordt vervolgd ...

Zwart speelde toch 16 .. Kh8, hij heeft natuurlijk dieper gekeken.
Wat heeft hij als antwoord op Tf3 en wat moet wit dan spelen?

Laten we eerst kijken naar 16 .. Kf8.

(Bob schrijft over 17.d4. Volgens de computer -flauw doch effectief- is dat onvoldoende, maar ik had daar helemaal niet naar gekeken)
Om de torens te verdubbelen, kan wit zijn toren plaatsen op verschillende velden:

  • f2 Vrij baan voor de loper, maar de toren kan niet naar g3 of h3;
  • f3 Klaar voor g3 en h3, kan niet zomaar lastig gevallen worden door de loper op c8 maar staat wel de loper in de weg;
  • f5, wordt indirect door Lc8 aangevallen en staat in de weg als de loper vanaf g4 de toren op e6 wil aanvallen.

Een beetje lastig om op basis van deze algemene overwegingen een keuze te maken.
Bij de vooruit berekening van 14.Lxh6 was ik uit gegaan van 17.Tf3. Wat doet zwart tegen de dreiging 18 Tbf1 ?

  • 17 .. De7 zodat de dame pion f7 dekt, en het paard weg kan;
    Hier had ik hard aan zitten rekenen, want na Tbf1 kan het paard vele kanten op. In alle situaties heeft wit groot voordeel.
  • 17 .. Ke7 zodat de dame naar g8 kan;
    18.Tbf1, Dg8 en wit heeft moet goed nadenken of hij de dames ruilt en een pion op f7 mee pakt (iets beter voor wit) of de druk vast houdt met 19.Dh4.
    Dit had ik niet zo diep doorgerekend, maar er kan bijvoorbeeld volgen: 19 .. Dg6 20.d4 exd4 21.Txf6 Txf6 22.e5 +-
  • 17 .. Dd6 zodat er met Ke7 weer een extra dekking is voor het paard;
    Wit kan doordrukken, o.a. met 18.Tbf1, Ke7 19.d4! Ld7 20.c5 (zodat zwart na bxc5 geen schaakjes heeft) 20 .. Dc6 21 Lb5 !
  • 17 .. Td6 zodat zwart Lg4 tussendoor kan spelen.
    Wat een computer-verdediging zeg. Gelukkig keurde de computer het zelf ook al af.

Na 17.Tf3 kost het moeite, maar staat wit wel gewonnen. Sterker is zelfs Tf5, want het bestrijkt veld e5 (de toren op e6 moet deze blijven dekken en in veel varianten komt d3-d4 en een pion op e5).
17.Tf2 is net weer wat zwakker, want wit mist dan ergens in een variantje de mogelijkheid Dh4-f2.

Nou, terug naar de partij. Zwart speelt 16 .. Kh8, want na 17.Tf3 Dg8 zal zwart zich waarschijnlijk succesvol kunnen verdedigen.
Weer doet de dame een stapje terug: 18.Dh4+!

Hierna is het niet meer te verdedigen. Er volgde nog
17 .. Kg7 18.Tf3, Dd6 19.Tbf1 Ld7 20. Tg3+ (Dg5+ en slaan op f6 kan ook, maar wit wilde de toren op a8)
20 .. Pg4 21 Lxg4 Tg6 22. Lxd7 Dxd7 23.Df6 + 1-0.

12-09-2012 21:27 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tot mijn grote schrik en spijt zag ik mijn naam in de indeling opduiken terwijl ik mij wel degelijk had afgemeld bij de wedstrijdleider.
Dus aan Bob mijn excuses dat hij in plaats van naar een vrijwel zekere overwinning naar dit schouwspel van geweld heeft moeten kijken!

13-09-2012 01:52 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank voor de support en de overige partijverslagen. Ben ik echter de enige die een voorkeur heeft voor pgn?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-09-2012 10:54 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Dank voor de support en de overige partijverslagen. Ben ik echter de enige die een voorkeur heeft voor pgn?


Ik kan niet voor Walter spreken, maar in mijn geval ging het maar om een paar zetjes, en valt er wat te zeggen voor het kijken naar een diagram en de zetten in gedachten te laten plaatsvinden.

Maar ik moet toegeven dat, hoe leerzaam dat visualiseren ook is, het lastiger wordt als de boom groter wordt.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

13-09-2012 13:15 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Dank voor de support en de overige partijverslagen. Ben ik echter de enige die een voorkeur heeft voor pgn?

Ik kan wel voor Walter spreken!
Je kan kijken hoeveel moeite het kost en wat het resultaat is.
Voor iemand die slechts sporadisch een fragmentje wil plaatsen, is een FEN eenvoudiger. Ook niet altijd eenvoudig, want de veelgegeven antwoord op de vraag hoe je dat moet doen (zit onder de knop van je schaak-programma), geldt niet voor alle schaakprogramma's.
Een PGN?
Maar als je dan een zetten-lijst hebt geexporteerd, daar alle stukken moet vertalen (D-Q, R-T, L-B, P-N) en bij het toevoegen van commentaar door een verkeerd geplaatst ; je zetten door elkaar gaan lopen, en door een stroomstoring alles weer kwijt bent, dan is dat niet zo aantrekkelijk meer.
Ja, er zijn zo nu en dan aanwijzingen gepost, maar die staan niet onder Help duidelijk bij elkaar gezet.

En los daarvan,

Ik vind de FEN diagrammen mooier dan de PGN diagrammen (font/kleuren).
Als je niet zozeer de zetten-reeks wilt tonen maar alleen screenshots (stellingfoto's) wilt bespreken, dan is een FEN diagram daar erg geschikt voor.
Voor varianten is een PGN makkelijker, maar ik merk zelf hoe snel ik dan door de zetten heen vlieg zonder echt de stelling te bekijken. Educatief is een PGN niet verantwoord Knipoog
Wel makkelijk hoor, ik ben ook weer door jouw partij gevlogen.
Gelukkig had ik de zetten al eerder in slow-motion gezien, daarom wist ik dat er nog een spannend pionnen eindspel zou komen.

Als ik echt een langer fragment wil tonen, dan zal ik een PGN overwegen, maar gewoonlijk is de keuze "To FEN or not to Post".

13-09-2012 22:20 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Walter, ik weet niet hoe het is in Rijswijk, maar in Delft komen stroomstoringen weinig voor. Zelf heb ik geen idee hoe een FEN te plaatsen, maar dat terzijde.
Een stroomstoring als argument gebruiken om voor of tegen iets te zijn, is nieuw.Idee

__________________
Mopper

14-09-2012 00:19 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor mij persoonlijk werkt pgn fijner. Daarentegen zijn mijn partijen vaak het aanzien weer niet waard... Kots

14-09-2012 08:15 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Walter, ik weet niet hoe het is in Rijswijk, maar in Delft komen stroomstoringen weinig voor.

Stroomstoring Rijswijk :
25 aug 21:30
Stroomstoring treft deel van Rijswijk
stroomstoring_thumbRijswijk - Een groot deel van Rijswijk is iets voor half tien vanavond getroffen door een stroomstoring. Hierdoor kwamen ongeveer 5000 huishoudens zonder stroom te zitten.

Het zou volgens netbeheerder Stedin om de postcode gebieden 2285, 2286 en 2287 gaan. Deze postcode gebieden bevinden zich o.a. in de Ministerbuurt en de Muziekbuurt, tussen de Strijp en de spoorlijn Delft-Rijswijk.

De storing ontstond in een 10 kV station.

De tramlijn 17 van de HTM die door de wijk rijdt heeft geen last gehad van de stroomstoring.

Rond 22.50 uur had (een deel van) Rijswijk weer stroom. Rond middernacht had netbeheerder Stedin alle problemen opgelost.


Nog een storing
Stroomstoring in delen Rijswijk en Den Haag

maandag 10 september 2012 | 16:07
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Foto: ANP

Foto: ANP

AMSTERDAM - De Haagse wijk Ypenburg en een deel van de Rijswijkse Plaspoelpolder zijn maandag rond 14.45 uur getroffen door een stroomstoring. Dat zei een woordvoerder van netbeheerder Stedin tegen het ANP. Daardoor heeft de productie van het ANP vertraging opgelopen.

Na circa een uur werd de stroomvoorziening in Ypenburg en in een groot gedeelte van Rijswijk hersteld. Rond 15.40 uur hadden nog 700 klanten last van de storing, zo meldde de woordvoerder.

De oorzaak van de stroomstoring is nog niet bekend.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Walter on 14-09-2012 at 11:49.

14-09-2012 11:47 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Mijn eerste partij dit jaar laat weer een oud euvel zien: stoppen met denken wanneer je gelooft dat het over is.

Torenstra-Breton
... als je een minuurje langer kijkt.

René zette me op een verkeerde been, hij had zwart.
En daarna een zeldzame typefout:
Was je stemming in mineur of moest je een min/uurtje langer kijken?

14-09-2012 12:14 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Walter

Quote

Originally posted by René Torenstra
Mijn eerste partij dit jaar laat weer een oud euvel zien: stoppen met denken wanneer je gelooft dat het over is.

Torenstra-Breton
... als je een minuurje langer kijkt.

René zette me op een verkeerde been, hij had zwart.
En daarna een zeldzame typefout:
Was je stemming in mineur of moest je een min/uurtje langer kijken?


Ik schaam mij diep.
Maar op vele niveaus is het woord "minuurtje" te verantwoorden. Zo kunnen wij filosoferen over de relatieve waarde van tijd met betrekking tot bijvoorbeeld sex en toreneindspelen - en alleen al het feit dat die twee woorden in één zin voorkomen doet mij vooruitzien naar de volgende clubavond, aan de bar.

Vandaar dat ik het bij deze gekaapt heb en veranderd in mijn bericht.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

15-09-2012 00:43 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
[ .. ] sex en toreneindspelen - en alleen al het feit dat die twee woorden in één zin voorkomen doet mij vooruitzien naar de volgende clubavond, aan de bar.


... waarbij zij aangetekend dat het hier niet de handelingen betreft waar Walter net een opmerking over wilde maken toen hij bovenstaand stukje las.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

15-09-2012 00:45 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller