Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DSC1 verslaat hekkensluiter met 5-3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC1 verslaat hekkensluiter met 5-3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 heeft gisteren een regelmatige overwinning geboekt op het jeugdteam van De Toren uit Arnhem. Dat team stond en staat dus nog matchpuntloos onderaan. DSC1 houdt zo nog (een kleine) kans op een topklassering.

De zaterdag begon goed met een teamontbijt mij ondergetekende thuis, waarbij ook Ivar aanwezig was trouwens. Lekker gegeten en weer gezellig bijgekletst, dus we konden allemaal lekker ontspannen achter het bord plaatsnemen. Bij het ontbijt hadden we bedacht dat de strategie maar moest zijn de opening overleven, we vermoedden dat de jeugdspelers beter in hun theorie zouden zitten, en vervolgens op routine gaan winnen ;-)

De ontspanning was bij mij helaas weer snel verdwenen, toen bleek tegen welke tegenstander ik speelde. Vooraf had ik alle tegenstanders even snel door de database gehaald en tegen mijn uiteindelijke tegenstander had ik een ietwat ongebruikelijke variant van het spaans gezien. Maar deze speler zou natuurlijk nooit aan bord 6 plaatsnemen. Wel dus! Alle tijd om mezelf te vervloeken dat ik het niet even opgezicht had.
Verder was ik in de veronderstelling dat ik de opening eigenlijk te ingewikkeld vond en daarom wel zou gaan verliezen.... Wat een negativiteit, zeg! Gelukkig pepte Pauline me even op, zodat ik daarna goede zetten kon gaan doen. Toen ik ook nog de gevreesde zet ..f5 wist te voorkomen begon ik er weer vertrouwen in te hebben..

Ondertussen had Pauline naast mij een pionnetje gewonnen. En dat met zwart! Deze pion werd vrij snel weer ingeleverd, maar dat kostte wit wel het centrum en het loperpaar. Goede vooruitzichten hier dus. Ook Talitha vond ik prettig staan, met zwart. En natuurlijk Wortel, want die kreeg zijn geliefde type stelling op het bord. Hij pakte het centrum en een potentiele koningsaanval, waarbij zwart erg passief bleef.
Alleen bij Lisa zag het er minder rooskleurig uit. Ze speelde met zwart een scherpe stelling - waarvan Joram zegt dat deze variant 'lek' is - en gebruikte zeëen met tijd, terwijl de tegenstander duidelijk 'in book' was.
Dit was bovendien de speler die afgelopen weekend het Zwols weekendtoernooi zo verrassend had gewonnen, met daarbij overwinningen op de IM's Tea Lanchava en Migchiel de Jong, hetgeen toch een bijzondere prestatie genoemd mag worden!

Als eerste klaar was Wortel. Zijn tegenstandster bleef passief, waardoor Wortel naar verluidt (ik had zelf weinig tijd, dus niet veel kans om naar de stellingen te kijken) als een mes door de boter (lees: zwarte koningsstelling) kon gaan. Zelf wist ik de 2-0 op het scorebord te brengen. Mijn tegenstander zette zijn stukken wat vreemd neer en miste zijn kans toen ik een keer de mogelijkheid op gelijkspel bood (de computer wees mij hier op, zelf niet gezien). Toen zijn stukken onhandig bleven staan, stond ik duidelijk beter. Hij koos er toen voor om de knuppel in het hoenderhok te gooien met een stukoffer. Als ik het niet aangenomen had dan had ik gewoon een prima stelling overgehouden, maar helaas voor hem had hij een rekenfout gemaakt en kon ik het offer gewoon aannemen. Ik moest daarna nog 1 of 2 nauwkeurige zetten doen, maar daarna was het ook meteen klaar. De oppo sputterde nog een aantal zetten tegen, maar met een stuk minder én een aantal slechte stukken is het vechten tegen de bierkaai.

We kwamen ook snel nog op 3-0. Pauline wist helaas niet direct te winnen, wat ik heel even dacht, maar na dameruil was het (semi-)eindspel met loperpaar en sterk centrum wel erg goed. Ik heb het einde niet gezien, maar het verbaasde mij weinig dat dit snel afgelopen was. Inmiddels was ook Martine goed komen te staan. Eerst leek de stelling mij niet zo heel bijzonder, maar Martine toonde aan de stelling beter te begrijpen en won eigenlijk vrij overtuigend! Een 4-0 voorsprong, dus het zou een mooie middag kunnen worden.

Op de andere borden stond ook Talitha goed. Zij had haar initiatief omgezet in een eindspel met een loper tegen een paard en een pion meer. Ik zag dat eigenlijk wel winnen, maar misschien was dat lastiger dan ik dacht. Sebastiaan stond al langere tijd niet best en had ook erg weinig tijd. Maar hij overleefde gelukkig de enorme tijdnood. Lisa leek er nog wel enigzins genadig af te komen, maar had erg weinig tijd. Tot slot speelde Joram een prima partij, stond mijns inziens degelijk opgesteld tegen GM Ruud Janssen, wie geloof ik de trainer/coach van dit jeugdteam is.

Sebastiaan moest uiteindelijk met remise genoegen nemen. Hij was daar niet tevreden mee, maar had gewoon een minder eindspel op het bord gekregen. Remise was ook prima voor het team, de overwinning was nu echt binnen. Joram en Lisa verloren. Lisa verloor ergens een pionnetje en hoewel de tegenstander het nog spannend maakte qua tijd, ging het in tijdnood definitief mis. Bij Joram ging het met voldoende tijd gewoon gelijk op met de grootmeester, maar in wederzijdse tijdnood was het toch Ruud Janssen die het beter speelde.

Alleen Talitha was nu nog (lange tijd) bezig, terwijl wij (Wortel, de Bas en ik) beneden genoten van een potje Hoogspanning! Wat ik gehoord heb probeerde ze alles, liep met haar koning helemaal om, maar won niet. Er werd zelfs nog even gefluisterd dat ze nog had kunnen verliezen, maar dat bleek achteraf toch niet waar. Al met al denk ik dat haar tegenstander gewoon goed verdedigd heeft en dat het net niet gewonnen was.

Zoals gezegd heeft DSC1 nu een goede subtop-positie en nog kansen op een 2e plek of zo. Het winnen van de laatste 2 wedstrijden zal echter nog lastig genoeg blijken. In ieder geval is het degradatiespook nu echt weggepest! Nou hopen dat DSC2 dat volgende ronde ook (bijna) kan bewerkstelligen!

 DSC12153-De Toren Arnhem /VSV 220685 - 3
1Lisa Hortensius2118-Mees van Osch20370 - 1
2Martine Middelveld2137-Steven Glasbeek19271 - 0
3Joram op den Kelder2297-GM Ruud Janssen24920 - 1
4Marten Wortel2307-Marcella Gunther19431 - 0
5Pauline van Nies2114-Noud Lentjes21001 - 0
6Martin Glimmerveen2050-Jeroen van Onzen20311 - 0
7Talitha Munnik2013-Justin Gunther2032½-½
8Sebastiaan Smits2187-Rik Roelofs1978½-½

11-03-2012 11:04 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller