Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2011-2012 » Arno Wiersma nieuwe kolderkampioen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Arno Wiersma nieuwe kolderkampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een spannende finale heeft Arno Wiersma het Kolderkampioenschap van DSC veroverd. In de Can-I?-finale was hij vijfvoudig kampioen Marten Wortel de baas.

Zie voor een uitgebreid verslag de toernooisite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 23-10-2012 at 12:46.

20-12-2011 02:30 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Fwfwliciteerd eh gefeliciteerd!
Je hebt ongetwijfeld het beste van twee werelden gecombineerd,
gezien je initialen (A van Anema en W van Wortel).
Daar is geen kruidenthee tegen gewassen.
In de finale kon je niet de stukken van Marten zien, maar ik kon noch Martens noch jouw stukken zien. Ik heb je meesterwerk gemist, maar je hebt het goed aangevoeld.
Geniet er van, de hele week kan je rondlopen met glinsterende ogen en een bescheiden glimlach!

20-12-2011 08:43 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook mijn felicitaties voor de overwinning van Arno. Hoewel Marten sommige dingen in de finale handiger aanpakte (Arno verzuimde soms alle slag­mogelijk­heden van zijn pionnen te onderzoeken) had Arno toch - naast het bij Can I? benodigde geluk - een zeer solide opzet.

Ook dit jaar heb ik het weer met veel plezier gedaan. Ik was blij verrast hoe goed Squash uitpakte. Het is elk jaar weer een uitdaging om gebalanceerde, uitdagende varianten op het bord te brengen die ook nog in een zeer kleine goed behapbare set van regels is uit te leggen.

Over sommige varianten bij eerdere gelegenheden was ik minder te spreken, dat had ik gisteren bij geen enkele variant. Glimlach

Er is eigenlijk maar één echt nadeel aan spelleider zijn: je kan niet meespelen. Frons Huil 2 Frons

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2011 09:59 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de partij thuis liggen. Ik zal die van de week toevoegen aan het verslag.

Voor mij een unieke ervaring; ik heb nooit eerder een Can-I-finale gespeeld. Wel er een aantal geleid.

In de voorronden ging het uiteraard erg moeizaam, maar dat zal voor bijna iedereen zo zijn geweest. Tegen Diederik stond ik al snel materiaal achter maar won ik op tijd en tegen Kees ben ik ontsnapt na een paard in de opening cadeau te hebben gedaan (bij Vier na elkaar). De laatste voorronde tegen Marten ging best goed (nadat mijn Tora zijn dame van het bord had gemept), maar uiteindelijk bleef er erg weinig materiaal over. Marten bood met 2 seconden op de klok remise aan, hetgeen ik gezien de stand heb aangenomen. Wellicht had ik hem door zijn vlag moeten proberen te stampen.

Voor mijn gevoel ging de finale eigenlijk redelijk voorspoedig, al heb ik uiteraard gemist wat er allemaal heeft ingestaan bij mij. Maar ik won vrij vlot materiaal (met name Martens dame) en wist ook vrij zeker dat Marten nooit ongezien een dame kon gaan halen. Ik had alle relevante velden op de onderste rij afgeschermd of bezet.

Dan rest nog mijn dankzegging aan koldermeester Corniel voor de leuke varianten, en aan al mijn vrijgevige tegenstanders voor de punten.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Untagonklik on 20-12-2011 at 10:02.

20-12-2011 10:00 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij mij ging het voor het eerst bij Kolderschaak niet moeizaam. De eerste 5 ronden werden vrij overtuigend gewonnen. Tegen Ivar ontsnapte ik nog wel aan dameverlies over de cylinder, maar in feite had ik daar wel de hele tijd het beste van het spel.

In ronde 6 ging ik nipt ten onder aan een onhandigheidje tegen Wortel, kan gebeuren. Ronde 7 wist ik eigenlijk beter dan Onno om te gaan met de Tora en kwam ik dus materiaal voor. Een venijnige zet met zijn rato kostte me die voorsprong weer (al had hij daar volgens mij ook mat kunnen zetten), maar in het eindspel wist ik vrij soepel een dame te halen. Helaas moest ik 1 of 2 keer iets recht zetten, waardoor Onno nog 1 pion had toen mijn vlag viel. Zo wist ik nog net de 'Can I' mis te lopen Frons
Op zich altijd fantastisch om bij Can I toe te kijken, maar ik had ook best eens het lijdend voorwerp van de lachsalvo's willen zijn Knipoog

Wortel speelde het Can I lange tijd beter, maar het zat Arno inderdaad mee.

20-12-2011 10:07 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Herman heeft met een kolderlens wat foto's gemaakt:

Hermans foto's van de finale.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2011 11:38 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was weer een enerverend avondje in kolderminnend Delft.

Een flink aantal interessante varianten passeerden de revue. In Touch Down! vond ik de toevoeging dat koningen elkaar niet mochten slaan een mooie toevoeging. Het biedt veel extra mogelijkheden, waar helaas weinig gebruik van werd gemaakt op de diverse borden. Wat mij betreft een blijvertje.

Squash is voor mij uitvinding van het jaar. Onder andere de partij tussen Martin en Ted liet zien hoe gecompliceerd het spel is. Maar ook mijn eigen partij tegen Bart Vlasblom laat zien wat een diepte er in het spel zit.



Je ziet de restanten van de openingsblunder: 1.d4 b6 2.e3? Lc8-a6xf1xg2 terug op het bord. Na 4. .. e6 dacht ik dat het mat was: Dd8-h4-e1 geeft schaak, Kd2 kan niet (Dd8-h4-e1-d2) en ook Ke2 is niet toegestaan (Lg2-f1-e2). Het punt leek mij binnen, maar Bart wist only move 5.Pg1-h3-g5! te vinden. Totaal ongeconcentreerd verzon ik een zetje (5. .. h6) waarop het ontluisterende 6.Dd1-h5xf7 mat volgde.

Cylinderschaak met Fischer-random om de gebaande cylinder-paden te verlaten is top.

Over 'Vier na elkaar' heb ik gemengde gevoelens. Het spel bevat zeker veel mogelijkheden (ik ken de variant met zet-paard-paard), maar door het verplicht uitvoeren van 4 zetten tijdens een beurt, kost elke zet veel tijd. De 7 minuten op de klok is daarvoor iets te weinig.

Bij March of the Penguins/Pawns lijkt mij, net als vele andere varianten waarbij alle pionnen als koning gaan, de remise marge vrij hoog. Bij Henrik en mij werd het evenwicht nooit serieus verbroken.

'Van ruilen komt huilen' was daarentegen heerlijk. De aanwezigheid van een marktplaats geeft een duidelijke extra dimensie aan standaard-Crazyhouse. Het voordeel dat je het met een enkele set schaakstukken kan spelen is een bijkomend voordeel.

Goude ouwe Tora et Rato deed mij terugdenken aan de ene editie dat onder leiding van Boudewijn alle koldervarianten met Tora en Rato werden gespeeld. Het blijft een brilliante variant.

In de Can I?, die ik dit keer mocht leiden, pakte Arno's opstelling zeer goed uit. Toen ik de zwarte torens op f8 en g8 zag staan, kwam bij mij wel de vraag op of Arno zijn tegenstander had geplugd!? Lach
[Voor de niet-ingewijden: 1.f3 .. 2.Kf2 is ondertussen een bekende Can I?-opening]

In ieder geval stond het gevoel van Arno op scherp en wist hij haarfijn de partij naar zich toe te trekken.

Habemus Kolderkampioen!

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

20-12-2011 12:13 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Proficiat aan Corniel voor de leuke avond. Er zijn twee varianten die ik ook op het koldertoernooitje van de jeugd kan gebruiken. De Rato/Tora in de laatste ronde en de vier op een rij. Die laatste vond ik bijzonder vermakelijk (sorry Lucien)

Al met al een korte impressie:

Eerste ronde. Touch Down. Ik heb het niet op balsporten. Vroeger was ik als keeper in het schoolvoetbalelftal ook al zo'n held dat ik alle ballen doorliet dus tegen Rob Smits was het niet anders.

Tweede ronde: Squash. Erg boeiend en ik moet de spelleider gelijk geven dat hoek van uitval gelijk moet zijn aan hoek van inval. dus mijn voorgestelde paardmanoeuvre c2-e1-f3 is dus niet juist. Leuke variant al vond mijn tegenstander het niet zo geweldig.

Derde rond: Een cilinder is al erg genoeg. Twee nog erger. Ik heb een hele dikke cilinder in mijn bril zitten maar toch lukte het me om een overvloed van stukken van Ton Vissers te verschalken. Helaas is de klok niet cilindrisch :-(

Vierde ronde: vier op een rij. Heel irritant dat je altijd die koning maar moet zetten. Is dat nou mat? Nee dat hoeft pas opgelost te worden aan het einde van de zettenserie. Sorry Lucien, ik zal voortaan meteen met de dame mat zetten inplaats van schaak met de toren :-)

Vijfde ronde: Match of the pinguins. Zijn die pionnen nou sterk of niet. Oei wat stond door? vroeg ik aan Diederik? Een loper, maar nou is ie weg. O. <lelijk woord> Tja Ta1-f1 duurt wel lang was een moie uitspraak van Diederik die terecht won in een grappige variant. Niet geschikt voor jeugdspelers.

Zesde ronde: Van ruilen komt huilen Bij de inleiding had mijn tegenstander, Bart, al moeite met het verschil tussen marktplaats en hand. Als gewezen beurshandelaar weet ik wel beter dat je altijd moet proberen datgene op de markt in eigen hand ehhhh voor het bedrijf veilig te stellen (hoezo crisis?) Fraai matje op het bord getoverd door een pion te droppen op d7. Bij shogi mag dat niet maar bij dit leuke variantje wel. Misschien ook geschikt voor de jeugd.

Zevende ronde: Tora/Rato. Herhaaldelijk vergissen. O ja hij slaat nou recht. O ja hij loopt gewoon nog schuin. GRRRRRRRRR weer een stuk weg. Leuk maar mag van mij eerder op de avond. Jordy was oppermachtig. Leuk! En geschikt voor de jeugd.

Een leuke avond en helaas wordt dit vertier veels te weinig gedaan op de club.

20-12-2011 13:58 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de Can-I partij toegevoegd. Leuk om de andere kant van het bord ook te zien Grijns

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-12-2011 17:41 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals Arno al aangaf, construeerden hij en ik inderdaad een minder regelmatige Vier-op-een-rij-partij. Toch was die partij kwalitatief hoogwaardiger dan de Touch-down met Baseman. Ik begreep de regels pas toen ik tweemaal verloren had, waarvan de eerste binnen de minuut.
De partij met Ted, Squash, was ook niet mis. Ik kon een stuk winnen maar gaf in plaats daarvan mat. Toen Ted me gefeliciteerd had, bleek het mat geen mat te zijn.
De tegenhanger bij ToraRato: Diederik sloeg mijn Dame op d1 (Dd8xd1) die door Le2 en Tf1 niet gedekt bleek te staan. Toen ik opgegeven had werd er gewezen op de Loper (Rato) op c1, die wel had kunnen terugnemen.

Maar ach, dat zijn details (voor mensen die het niet hebben op vreemde talen: detail is Frans en betekent kleinigheid).

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 20-12-2011 at 21:54.

20-12-2011 21:52 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed gedaan Arno.
Nu Kees zijn commentaar vergezeld laat gaan met een vertaling: Kees, je ben vergeten de "Touch-down" en "Squash" te vertalen. Voutje
En een hoofdletter voor die vreemde indringers is te veel eer voor een soort doelpunt en het slaan met een plankje tegen een balletje. Alhoewel: squash is kort en bondig.

__________________
Mopper

21-12-2011 00:53 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor mij is kolderschaak als een haat-liefde verhouding. Ieder jaar zeg ik dat ik volgend jaar niet meedoe... wat ik dan niet nakom. Ik vind het gewoonweg te gezellig! Corniel, bedankt voor je creatieve en geestige opdrachten. Jammer dat ik tijdens het squashen aan de zijlijn stond. Dat vind ik namelijk wel leuk...

21-12-2011 12:12 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Goed gedaan Arno.
squash is kort en bondig.


Maar het is de gevaarlijkste balsport die er is. In het oogziekenhuis in Rotterdam hebben poster gerehangen dat je altijd een bril op moet bij dat suffe spelletje.

Er komen in de maand december meer squash slachtoffers binnen op de ehbo van het oogziekenhuis dan vuurwerkslachtoffers. En het is zo makkelijk te voorkomen: doe gewoon een veiligheidsbril op en klaar.

22-12-2011 12:53 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, die weerkaatsende paarden maandag.... het leek wel de ArenA

22-12-2011 13:46 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Goed gedaan Arno.
Nu Kees zijn commentaar vergezeld laat gaan met een vertaling: Kees, je ben vergeten de "Touch-down" en "Squash" te vertalen. Voutje
En een hoofdletter voor die vreemde indringers is te veel eer voor een soort doelpunt en het slaan met een plankje tegen een balletje. Alhoewel: squash is kort en bondig.


Mopper heeft daar een punt.
Ik heb geen weerwoord en geen vertaling.
Wolters' woordenboek geeft bij squash onder meer de vertalingen kneuzen, dringen, en verder verbrijzeling, gedrang en pulp.
Ik zie er geen geschikte vertaling bij. "Onze zoon was bijna Delfts kampioen 'kneusje'".
Ook touch-down is een probleem. Wolters' geeft "landen (luchtvaart)" en "de bal op de grond achter het doel met de hand aanraken (rugby)".
Een associatie: touch-down lijkt op tuigdorp, maar ook dat zal hem niet worden, vrees ik.
Het spijt me.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

22-12-2011 14:38 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm

Quote

Originally posted by Van Dop
Goed gedaan Arno.
Nu Kees zijn commentaar vergezeld laat gaan met een vertaling: Kees, je ben vergeten de "Touch-down" en "Squash" te vertalen.

Mopper heeft daar een punt.
Ik heb geen weerwoord en geen vertaling.

Ik heb geen moeite met wat sporadische Engels (liever dan hele posts in het Engels als antwoord op iemand die dikwijls heeft aangegeven prima Nederlands te kunnen verstaan en te kunnen lezen. Ik was overigens te lui om de daarover gevoerde Franse discussie door Google Translate te halen).
Toch zijn er ook hier alternatieven voor, we hoeven niet eens Vlaams te gebruiken. Niet korter, wel aardig.

  • Touch-down
    Konings promotie.
    Schipper, mag ik overvaren?
    Hardlopers zijn winsthopers.
    Wie het eerst komt
    Haasje Repje.
    Aanvallen!
    Koning met elastieke benen.
    Sneller dan het licht.
  • Squash
    Kaatsen.
    Sjoelen.
    Spiegelloop.
    Pong.

22-12-2011 22:57 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller