Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2011-2012 » Clubkampioen Gert Legemaat opent seizoen met simultaan
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Clubkampioen Gert Legemaat opent seizoen met simultaan Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Clubkampioen Gert Legemaat mocht het opnemen tegen een behoorlijk aantal spelers. Liefst 21 schakers schoven aan. Daaronder zaten zowel huisschakers al ervaren clubschakers. Met 13,5 uit 21 scoorde Gert een percentage van 64 procent, hetgeen in dit grote en sterke deelnemersveld een goede prestatie is.

Foto door Herman Zonderland
Foto door Herman Zonderland


Een uitgebreid verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooiwebsite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 09-10-2011 at 11:29.

23-08-2011 01:36 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Legemaat verdient waardering voor zijn optreden gisteravond. Hij speelde actief, getuige de bloeddorstige score van 20 besliste partijen op de 21 gespeelde partijen - slechts een remise!; snel: om 21:00 begon hij aan zet 8 en om precies 23:30 aan zet 28, i.e. 20 zetten aan 21 borden in 2½ uur; en met goed resultaat.
Na 23:30 ging het rondetempo omhoog omdat aan steeds meer borden een beslissing was gevallen, waaraan niet meer gezet behoefde te worden (waarom werd er overigens niet gearbitreerd om 24:00?).
Mocht iemand nog twijfelen of Legemaat terecht DSC-kampioen is (en schakers twijfelen ALTIJD, zeker aan hun kampioenen) dan geldt deze simultaan-krachttoer als extra bewijs.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 23-08-2011 at 08:32.

23-08-2011 08:32 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was al weer Gert's 4e simultaan (een 5e keer moest hij vanwege vakantie verstek laten gaan).

Een historisch overzicht (jaar, simultaangever, % / # borden):

2011 Legemaat 64,3 / 21
2010 Padurariu 73,3 / 15
2009 van Zandwijk 65,0 / 20
2009 Meulenbroek (vervanger van Legemaat) 66,7 / 21
2007 Michielsen (vervanger van Op den Kelder) 100,0 / 15
2006 van der Meer 64,3 / 21
2005 Legemaat 67,3 / 26
2004 Barendse (vervanger van Van Wissen) 63,5 / 26
2003 Legemaat 61,4 / 22
2002 Legemaat 63,6 / 22
2001 Beltz (vervanger van Van Wissen) 46,2 / 26
2000 van Wissen 74,0 / 25
1999 Marten Wortel 65,9 / 22
1998 Anema 70,0 / 10, geassisteerd door Marten Wortel 86,4 / 11
1997 Barendse circa 65 / circa 25

23-08-2011 09:14 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor wat het waard is: Gert vond zelf juist dat het sneller had gemoeten. Die indruk hadden wij ook vanuit de filmzaal. (Waarom heet die eigenlijk zo?)

23-08-2011 09:54 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van harte gefeliciteerd Gert met het resultaat. Voor mij was deze ontmoeting een confrontatie met de rauwe werkelijkheid van mijn eigen capaciteiten achter het bord. En dit geeft te denken. Na Gert's 13e zet stond het zo...



en het zal best zo zijn dat ik goed naar deze stelling heb gekeken. Zelfs dat er het een en ander dreigt op de c-lijn, en dat mijn loper op b7 in de penning staat, en dat het misschien verstandig is om de loper op a6 te slaan of de koning naar b8 te spelen. Maar ja, ik had niet voor niets c7-c5 gespeeld. En aangezien ik echt werkelijk niet zag hoe Gert direct kon profiteren van die dingen die ik noemde speelde ik dus: 13... cxd4 waarop Gert a tempo 14. Qc6+ speelde met ondenkbaar mat. Tjongejongejonge.Het gevoel dat je dan bekruipt. Deja vu in optima forma.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 23-08-2011 at 11:18.

23-08-2011 11:16 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Kruispenning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De kruispenning is inderdaad een vals soort truc!
Antoon, je bent niet de enige die dat overziet.


Op 25 juli 2011 overzag Henrik Tamerus hem ook in een wel zeer korte partij bij het zomeravond ontdekkingstoernooi. David van Kerkhof leverde de beginzetten van de uitspeelstelling: het volgende Evansgambiet e4, e5; Pf3, Pc6; Lc4, Lc5; b4, Lb4:; c3, La5; d4, ed4:; 0-0, P8e7; Pg5, d5; ed5: Pe5; Lb3, 0-0; cd4:, Pg4; (de uitspeelstelling).
Nu volgden de voor-de-hand liggende zetten 11. La3, Ld7; 12. Pe6, fe6:; 13.Dg4:, ed5:; en wat had Henrik overzien:



14. De4!, en na ...Te8; 15. Le7:, Te7: 16. Dd5:+, en 17 Da5: stukwinst was de partij over. Henrik zei dat hij alleen Dg5 gezien had.


Ook in de externe competitie van afgelopen jaar miste een van mijn tegenstanders een kruispenning.


In het volgende, wat moeilijker, voorbeeld, was ik zoveel energie kwijt aan het vinden van de combinatie, dat ik het vervolg miste!



Wit moet natuurlijk aanvallen anders staat hij slecht. Te lang overzag ik Tb7:, Kb7:; Db5+!, (kruispenning) ...Kc8; en nu moet je eerst Lh3+ spelen voor je door Da6: het paard neemt. Lh3+ dwingt tot Td7 en daarmee heb je ook de kwaliteit terug. Wit houdt natuurlijk wel een mooie aanval.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by winfvdm on 25-08-2011 at 13:00.

25-08-2011 10:20 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie foto's van Herman op http://www.delftseschaaksite.nl/dsc/acti...article&id=3858

25-08-2011 13:42 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vind het niet fijn om aan een simultaan deel te nemen. Het is namelijk nooit goed: als je verliest denk je "en hij had nog 20 andere tegenstanders!", maar als je wint is het "maar hij had nog 20 andere tegenstanders!"

Maar het geven van een simultaan is wel erg leuk, en dan hoop je op flink wat tegenstand. Gert vroeg dus ook om extra tegenstanders aan het begin van de avond, en dat kan ik begrijpen en waarderen.

Herman Zonderland had de goede instelling voor een simultaan: je speelt met zijn allen tegen de simultaangever, dus niet meteen opgeven als je verloren staat: je moet de goede man afmatten zodat je lotgenoten meer kans hebben!

Hulde ook voor het afronden van de simultaan zonder arbitrage. Alle partijen werden op het bord beslist.

Na een beroerde opening werden de penningen in mijn partij Gert teveel. Ik weet uit ervaring dat wanneer het echt tactisch wordt, je kansen omlaag gaan omdat je tegenstander de tijd heeft om alles uit te rekenen en jij als je langskomt niet. Dan gaat instinct ook meespelen.

Gert - René, simultaan 2011



Wit staat al niet lekker, en Zwart had wel de tijd om uit te rekenen of die pionnen er ook nog af konden:
17...Lxe5! 18.Df3 Lf6 19. Lc4 Pxd4 en wegens mat-achter-de paaltjes-problemen komt het nemen van de dame neer op algehele afruil. Twee zetten later dus: 0-1.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

25-08-2011 16:09 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller