Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2010-2011 » Luciën van de Lisdonk sluit Zomervarianten Ontdekkingstoernooi af
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Luciën van de Lisdonk sluit Zomervarianten Ontdekkingstoernooi af Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Luciën van de Lisdonk bracht op de laatste avond van het Zomervarianten Ontdekkingstoernooi de een zijvariant van de Tarrasch-verdediging op het bord; de Schara-Von Hennig. In deze variant offert zwart in de opening een pion voor ontwikkelingsvoorsprong.

zwart is aan zet


Een uitgebreid verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooiwebsite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

16-08-2011 02:12 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat waren dus 15 witte overwinningen tegen 9 zwarte: het valt me nog mee voor zwart. De stelling is voor zwart bijna onspeelbaar, wit heeft betere kansen op koningsaanval, de zwarte koningsstelling (op de damevleugel) telt minder beschermelingen dan de witte, en de witte stelling heeft (nog) geen zwakten.

Zwart zou misschien kansen hebben als de koning al op a8 stond, maar waar haal je de tijd vandaan voor Kc8-b8-a8.

In zo'n stelling is spoed geboden. Ik citeer Frank Marshall: '... to get there firstest with the mostest men!' Marshall was een tactisch genie, speelde ongeveer alle gambieten, maar Schara-Von Hennig ontbreekt in zijn biografie!
Trouwens, ook Euwe heeft geen aparte categorie voor het Schara - Von Hennig gambiet in zijn schema voor de Losbladige.

Voor zulke schakers is het kennelijk nagenoeg onspeelbaar.
Maar wel leuk voor ons, voor een zomeravondje.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

16-08-2011 08:06 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

hehe, ik heb met zwart wel mijn koning op a8 gekregen, genoeg voor de winst was het niet. Het werd een lastig eindspel dat ik uiteindelijk remise hield.

16-08-2011 10:54 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Maar wel leuk voor ons, voor een zomeravondje.


De eerste keer dat ik met deze scherpe variant kennismaakte was zo'n 15 jaar geleden. Een toenmalig teamgenoot van Venlo I kreeg dit in de 2e klasse KNSB met wit voor zijn kiezen. Hij had geen idee hoe de aanpak van zwart te bestrijden en werd er kansloos van afgetikt....
Daarna heb ik het verschillende keren bij de interne competitie van zowel Venlo als LSG gespeeld met wisselend succes.
In het begin vooral veel winstpartijen met zwart. Maar op een bepaald moment was het verrassingseffect weg en hadden veel tegenstanders zich goed voorbereid; er was ook een legertje spelers dat met 3. of 4. Pf3 (ipv Pc3) de angel uit de stelling haalde. Tja, en toen was de lol er voor mij snel vanaf....

16-08-2011 12:29 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Los van de interessante uitspeelstelling bestond het hoogtepunt van de avond uit een door Pauline / Joram / Martin t.g.v. de verjaardag van Ted bereide cake (met tekst) - vergezeld van een 'en masse' ten gehore gebracht 'lang zal hij leven'.

16-08-2011 13:53 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees, ik heb de stelling in Fritz gestopt, en wat blijkt?
De beginstelling wordt beoordeeld met een kleine +0,5, dat is nog geen bijna onspeelbare stelling. Dat betekent dat De Materialist zwart nog enige compensatie toedicht.
Na 1. ..g5 bedenkt Fritz allerlei zetten maar geen 2. b4.
Na 2. b4 ziet Fritz de zwarte stelling weer zonnig in, alhoewel Fritz geen weer-programma is.

__________________
Mopper

17-08-2011 23:09 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel, waarom kan ik geen foto plaatsen?

Ik krijg dit:

The following error(s) occurred:
There are too many images in this post.

18-08-2011 21:42 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Martin, mij lukt het wel:

Foto van web (http://schaaksite.nl/datas/users/4/dcpor...yers-1911_4.jpg):


 


Diezelfde foto opgeslagen op mijn PC:


 


Het betreft overigens 'Portrait of chess players' van Duchamp (1911).

Icoon links van 'schaakbord-icoon' gebruiken en daarin de locatie / het bestand opgeven. Ik kan vanaf mijn eigen locatie niet vaststellen of de tweede foto ook op andere PC's getoond wordt.

19-08-2011 14:22 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee, die tweede toont (uiteraard) bij anderen niet.

Voor de zekerheid heb ik het nogmaals geprobeerd. De preview toont prima, maar als ik vervolgens de post probeer te plaatsen krijg ik weer deze foutmelding. Andere image gebruikt deze keer, dus daar lag het niet aan.
Als iemand anders hem kan plaatsen (bv in de bovenste post :-))

Foto

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 19-08-2011 at 15:31.

19-08-2011 14:47 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


 

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

19-08-2011 22:01 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller