Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » DSC1 verslaat Paul Keres 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC1 verslaat Paul Keres 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een mooi rondje KNSB begon voor het eerste op de nieuwe kamer van Pauline, waar we konden genieten van een overheerlijk teamontbijt. Ondanks wat problemen in de kookploeg smaakten de eieren weer overheerlijk en konden we met een goed gevulde maag het Denksportcentrum betreden.

Tegenstander Paul Keres 2 uit Utrecht streed tegen degradatie, al achtten we de kans klein dat De Toren punten zou gaan pakken tegen De Pion. Voor ons stond er in het geheel niets meer op het spel.

Na twee uur spelen viel er nog weinig te zeggen. Alle stellingen leken min of meer in evenwicht, al viel het op dat we op de meeste borden een tijdsvoorsprong hadden.

De score werd geopend aan bord 3. Met zwart kwam Sebastiaan Smits in een gevaarlijk ogende variant terecht. Het bleek echter allemaal theorie te zijn en nadat de dreigingen werden geneutraliseerd, zat er weinig muziek meer in de stelling. Het remise-aanbod van Van der Spek werd dan ook aangenomen.

Wat later kreeg Martine Middelveld op bord 6 een remise-aanbod van tegenstander Viergever. Gezien het feit dat ze zich niet lekker voelde en een flinke tijdsachterstand had, nam ze het graag aan. Ook qua stelling leek het mij een terechte beslissing.

Inmiddels was duidelijk dat we waarschijnlijk op een overwinning zouden afstevenen. Alleen Talitha Munnik stond wat minder, de rest stond gelijk tot beter. Het volgende halfje kwam op mijn naam. Na een soort Engelse opzet kwam tegenstander Soderberg tot een symbolisch eindspelplusje, dat er optisch beter uitzag dan het daadwerkelijk was. Ik moest even nauwkeurig spelen om het bij elkaar te houden, maar toen dat was gebeurd bood ik remise aan. Met het oog op de stand moest wit het van teamcaptain Janse nog even proberen, maar een paar zetten later schikte hij zich in het onvermijdelijke.

Op het laatste bord had Pauline van Nies continu de actievere stelling door een fraai geposteerde loper op e5, terwijl zwart het met een kreupel exemplaar op f8 moest doen. Naarmate meer stukken van het bord verdwenen, won dit voordeel aan kracht en met sterk spel werd tegenstander Kronemeijer op de knieėn gedwongen: 2½-1½.

Het volgende punt werd binnengebracht door Martin Glimmerveen. Aanvankelijk dacht ik dat Martin lastig stond, maar later viel dat wel mee. Ik weet niet wat er precies gebeurd is, maar ik meen te hebben gehoord dat Rosmuller een belangrijke pion kwijtraakte en dat dit uiteindelijk beslissend was. De stand bij de tijdscontrole was daarmee 3½-1½.

Aan het eerste bord had Joram op den Kelder een pion gewonnen in het middenspel en meende dat de partij daarmee bijna voorbij was. Iets later besefte hij dat het nog heel lastig werd. Na een afwikkeling waarbij Uildriks een dame en twee vrijpionnen had en Joram twee torens en twee vrijpionnen overhield, leek de strijd gestreden. Toen er ook nog eens geen eeuwig schaak in de stelling zat gaf wit maar op.

Een bord lager speelde Marten Wortel een voor zijn doen zeer normale partij. In een gesloten stelling werd lange tijd omzichtig gemanoeuvreerd. Marten had wel een groot ruimteoverwicht en dat leverde uiteindelijk een pion op. Toen tegenstander Janse ook nog bijna pat stond, kon het punt worden genoteerd.

De laatste die bezig was, was Talitha Munnik aan het zesde bord. Ergens verloor ze een pion en ze moest een slecht eindspel keepen. Ongetwijfeld heeft Wilschut ergens de winst gemist, maar toen hij zijn vrijpion te snel opspeelde werd hij er ook aan gebonden. Na gedegen keepwerk werd daarmee de eindstand op 6-2 bepaald.

Voor Paul Keres 2 waren de druiven daarmee zuur. Omdat De Pion in Arnhem de winst liet liggen, ontsnapte De Toren met 4-4 en kwamen zij daarmee in matchpunten op gelijke hoogte met Paul Keres. Door een groot overschot aan bordpunten (ja, er vielen gister ook nog beslissingen op bordpunten!) werden de Domstedelingen daarmee het kind van de rekening.

Uiteindelijk eindigden wij op een vierde plaats, waar we op rating ook thuishoren. Er heeft soms meer in gezeten, maar feit is dat het team dit seizoen niet constant genoeg was om serieus voor het kampioenschap mee te doen. Niettemin heb ik er van genoten en zie ik alweer uit naar de teamborrels, barbeques, kerstdiners en andere festiviteiten in het volgend seizoen!

 DSC12146-Paul Keres 220596 - 2
1Joram op den Kelder2289-Mark Uildriks20201 - 0
2Marten Wortel2316-Jan Jaap Janse21731 - 0
3Sebastiaan Smits2174-Hein-Piet van der Spek2087½-½
4Martin Glimmerveen2059-Anton Rosmuller20981 - 0
5Jan-Pieter Vos2057-Kaj Soderberg2027½-½
6Martine Middelveld2107-Max Viergever2078½-½
7Talitha Munnik2020-Frank Wilschut1994½-½
8Pauline van Nies2148-Simon Kronemeijer19921 - 0

14-05-2011 22:27 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank aan mijn teamgenoten voor hun inzet dit seizoen! Morgen volgt een uitgebreider verslag Glimlach

15-05-2011 02:54 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

 DSC12146-Paul Keres 220596 - 2
1Joram op den Kelder2289-Mark Uildriks20201 - 0
2Marten Wortel2316-Jan Jaap Janse21731 - 0
3Sebastiaan Smits2174-Hein-Piet van der Spek2087½-½
4Martin Glimmerveen2059-Anton Rosmuller20981 - 0
5Jan-Pieter Vos2057-Kaj Soderberg2027½-½
6Martine Middelveld2107-Max Viergever2078½-½
7Talitha Munnik2020-Frank Wilschut1994½-½
8Pauline van Nies2148-Simon Kronemeijer19921 - 0

15-05-2011 09:19 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

edit: Verwerkt tot nieuwsbericht

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 15-05-2011 at 22:26.

15-05-2011 11:15 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller