Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2010-2011 » Interne competitie (V7): Gert Legemaat verslaat Hora Vlam
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V7): Gert Legemaat verslaat Hora Vlam Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gert Legemaat heeft in de A-groep uitstekende zaken gedaan. Gert won met zwart van Hora Vlam, en zag concurrent Ciprian Padurariu remise spelen tegen Kim Meulenbroek.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Hora Vlam-Gert Legemaat0-1
2Kim Meulenbroek-Ciprian Padurariu½-½
3Jan Peter van Zandwijk-Richard Oranje½-½
4Lennart Ootes-Willem Broekman1-0
5Bob Voogt (B)-Rob Smits (J)1-0
6Ted Barendse-Pieter Goossens1-0
7Arend Bosma-Kees van der Meer½-½
8Felippo Sidoti-Jolle Lont0-1


Groep B
 wit zwartuitslag
1Walter Anema-Jan-Pieter de Vries1-0
2René Torenstra-Kees Korving1-0
3Ton Vissers-Albert Kemeling½-½
4Ivar de Hoogt-Simon Broos½-½
5Gert-Jan Baas-Kees Venema0-1
6Theo Rekveldt-René Poots1-0
7Gerard Bilars (J)-Cees Huygen (B)1-0
8Dolf Mulder-Edgar Huisman0-1


Groep C
 wit zwartuitslag
1Karel Vandenberghe-Antoon Frehe0-1
2Herman Zonderland-Frans Palm0-1
3Lito van Reede-Gerrit Bussmann0-1
4Leo Zuijdgeest-Isaac Vogelsang1-0
5Simon Dirkse-Jordy Krempel1-0
6Rob Scherpenisse-Bert Zwemstra1-0
7Ernst Hanewald-Jan Torenstra0-1
8Paul van Riet-Gabe Hoekstra1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

19-04-2011 16:41 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Bosma! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik mocht tegen Arend Bosma!
Hij komt niet zo vaak meer, druk druk druk, maar hij kan het nog. Ik zie hem altijd liever aan mijn kant van de stukken (d.w.z. in hetzelfde team als waarin ik speel) dan aan de andere kant van mijn bord, maar was blij dat hij weer eens speelde.
Met hem wissel ik doorgaans stevige partijen. Het werd ditmaal een verdiende remise.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

19-04-2011 17:17 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde een boeiende pot tegen Karel Vandenberghe. Karel had wit, ik had zwart. In de allerlaatste fase lukte het me om nog net om te winnen. De hele partij had Karel beter gestaan maar hij kon de juiste afwikkeling niet op tijd vinden. Het is wel bijzonder dat je drieeneenhalf uur zit aan te kijken in een iets mindere stelling, in de veronderstelling dat je op een gegeven moment moet barsten, en dan slaat het plotseling om in de laatse 3 minuten.

Ik kwam niet echt geweldig uit de opening. Mijn pionnen op de a en b lijn waren nogal onhandig geplaatst. Het betekende een langdurige vervelende verdediging. Liever zou ik de pionnen nog verder naar voren schuiven, desnoods met inlevering van eentje, maar dan wel met een beetje spel. Na mijn 17e zet stond het zo:


HET thema van de partij. Ik ga een keer die pion op b3 verliezen en sta dan 1 pion achter. Wit heeft als probleem dat hij zijn extra, maar wat achtergebleven pion op de b-lijn naar voren moest zien te krijgen. Heel lang draaide het hierom. Ik denk zelfs dat ik 80% van de tijd bezig ben geweest om te voorkomen dat wit actie ging ondernemen over de b-lijn. Na wits zet 39. Rde8 staat het zo:

Het thema is nog herkenbaar. De b-pion van wit moet nog steeds naar voren. Nu is wits plan om de b-pion op te geven ten gunste van een ander niet onbelangrijk voordeel, n.l. een vrijpion op de d-lijn. Ik had niet zoveel tijd meer en vond dat 39... Rxb3 40. Rxe5 dxe5 41. Nxc5 niet gevaarlijk genoeg was voor mij. Met meer tijd was ik toch blijven verdedigen. Dus ik sloeg inderdaad 39... Rxb3 en zwart speelde 40. Nxc5. Totaal niet gezien. Ik wil niet zeggen dat dit beter is dan 40. Rxe5 want dat is volgens mij niet zo maar ik was er toch behoorlijk door verrast. Afijn, na nog wat afruil stond het zo:

De laatste stelling van mijn notatie want hierna moest ik echt in vluggermode. Tevens bood ik hier ergens remise aan op een niet helemaal nette wijze. Ik had een zet gedaan, de klok in gedrukt, 10 seconden gewacht, en bood toen remise aan. Het floepte er zomaar uit. Zelf heb ik 0 kans op winst en Karel nam het dan ook terecht niet aan. Maar hij ging wel in de denktank om te kijken hoe hier nog chocola van gemaakt kon worden. Da's toch best lastig. Je kunt m.i. de dekking van de pion op c4 niet zomaar loslaten. Overigens dacht ik, wat Karel ook zou bedenken, nu zowiezo die c4 pion te winnen maar nog net op tijd zag ik dat slaan uit den boze was. Anyway, ook Karel kwam in tijdnood en daarna ging de beer los. Ik mocht wat pionnen eten en Karel mocht wat pionnen eten en wat overbleef was gewoon een gewonnen stelling voor mij. Had ik toch nog een beetje profijt van al die 3 pppp potjes op het internet.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

20-04-2011 16:58 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In het laatste diagram staat wit niet meer beter denk ik hoor. Jouw toren staat beter dan die van wit en het verschil in activiteit tussen de beide koningen is zo mogelijk nog groter. De reusachtige gedekte vrijpion is echter zijn verzekeringspremie (zwart mag daardoor bijv nooit torens ruilen, want alle pionneneindspelen winnen voor wit). Remise lijkt me dus.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 20-04-2011 at 17:21.

20-04-2011 17:20 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller