Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2010-2011 » Interne competitie (N15): Gert Legemaat winnaar eerste competitiehelft
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N15): Gert Legemaat winnaar eerste competitiehelft Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tijdens een drukke ronde bekroonde Gert Legemaat zijn sterke eerste seizoenshelft met een overwinning op Hans Segers. Doordat Jan Peter van Zandwijk en Ciprian Padurariu remiseerden groeide Gerts voorsprong naar bijna 50 punten. Richard Oranje en Bob Voogt klommen eveneens na overwinningen op respectievelijk Ivar de Hoogt en Martin Glimmerveen.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Gert Legemaat-Hans Segers1-0
2Ciprian Padurariu-Jan Peter van Zandwijk½-½
3Richard Oranje-Ivar de Hoogt1-0
4Martin Glimmerveen-Bob Voogt0-1
5Hora Vlam-Ted Barendse0-1
6Luciën van de Lisdonk-Walter Anema1-0


In de B-groep was al snel duidelijk dat Pieter Buzing de groep ging winnen. De strijd om andere promotieplaatsen was hevig. Diederik van Heijgen en Jolle Lont speelden in de slotronde tegen elkaar en deelden het punt. Daarmee stelde Diederik de tweede plaats veilig, en werd Jolle nipt derde. Jan-Pieter de Vries werd na een overwinning op Coen Leentvaar vierde. Gert Jan Baas debuteerde in de B-groep met een overwinning op Frans Palm.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Jolle Lont-Diederik van Heijgen½-½
2Coen Leentvaar-Jan-Pieter de Vries0-1
3Martin Verolme-Simon Dirkse1-0
4Simon Broos-Sofya Blanter1-0
5Rob Scherpenisse-Jan van de Donk½-½
6Gert-Jan Baas-Frans Palm1-0
7Arno Wiersma-Eric Wagter1-0


De C-groep is met overmacht gewonnen door René Poots. Ook in de laatste ronde won hij, waardoor hij met ruim 70 punten voorsprong op de nummer twee eindigde. Achter René streed een handvol spelers om de tweede en derde plek. Cee Huygen eindigde op de tweede plek, en Dolf Mulder wist via een overwinning op Jaap van der Heiden beslag te leggen op de derde plaats.

Groep C
 wit zwartuitslag
1René Poots-Joop van Ham1-0
2Karel Vandenberghe-Frans Smit½-½
3Dolf Mulder-Jaap van der Heiden1-0
4Edgar Huisman-Isaac Vogelsang1-0
5Jordy Krempel-Jan Torenstra1-0
6Leo Zuijdgeest-Jan Swart½-½
7Roel Visser-Kees van Beest½-½
8Ernst Hanewald-Paul van Riet0-1
9Aad de Jong-Gerrit Bussmann0-1


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

08-02-2011 02:06 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik sta weinig actief op de lijst met slechts vijf gespeelde partijen. Dat is niet helemaal mijn schuld.
De promotieklasse telt 10 teams en dus 9 ronden; ik ben ruim meer dan vijf partijen bezig geweest met de externe competitie inclusief bekerverplichtingen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

08-02-2011 09:36 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

RE: Interne competitie (N15): Gert Legemaat winnaar eerste competitiehelft Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
In de B-groep was al snel duidelijk dat Pieter Buzing de groep ging winnen.


Het spijt mij dat ik niet meer dan 6 partijen heb gespeeld dit halfjaar. Ik kan daar in tegenstelling tot Kees geen HSB verplichtingen tegenover zetten; een combinatie van prive- en werkomstandigheden zorgden er voor dat ik niet vaker heb kunnen spelen. Dat ik ook nog een keer omhoog ben ingedeeld naar de A-groep vind ik ook jammer. Een kampioenschap in de B-groep dient immers in de B-groep te worden uitgevochten. Het alternatief voor deze "Keizer-upfloat" regeling is echter nog slechter: dat iemand in de A-groep geen partij heeft. Dus hou het maar zoals het is. Maar de volgende gedachte blijft wel hangen.

Aangezien er elke ronde 50% kans is dat de A-groep oneven is, en aangezien ik het hele seizoen bovenaan heb gestaan in de B-groep, zou je verwachten dat ik de helft van mijn partijen omhoog ingedeeld zou worden. Is dat competitievervalsing? Het niveauverschil tussen de top van de B-groep en de onderkant van de A-groep is m.i. niet significant, dus qua prestatie scheelt het niet veel. Wel zullen er in zo'n geval B-spelers zijn (nog meer dan nu) die een directe confrontatie met de koploper missen. In zes partijen ben ik één keer omhoog ingedeeld, maar dat had statistisch gezien dus ook vijf keer kunnen zijn. Dan had ik wellicht de groep gewonnen door slechts één keer een concurrent te treffen. Dat klinkt raar. (Hetzelfde geldt natuurlijk voor de koploper van de C-groep. René, hoe heb jij dit ervaren?)

Ik ben redelijk tevreden over mijn partijen in deze seizoenshelft, hoewel partijen tegen zwakkere tegenstanders altijd moeilijk te beoordelen zijn: onbestrafte slordigheden moet je immers zelf blootleggen en gemakzucht ligt op de loer. Onder het motto "altijd scherp blijven" zijn hier twee tactische oefeningetjes voor de lezer.


Buzing - van Heijgen na 28... Kf8

Het duel tussen de uiteindelijke nummers 1 en 2 vond al in de eerste ronde plaats. Na een zwakke opening maar een aktief vervolg heb ik Diederik nu met de rug tegen de muur. Altijd leuk om met een mooie uitsmijter te eindigen.



Buzing - Wiersma, na 20... Kg8

Arno heeft de opening wat nonchalant gespeeld en dat wordt nu afgestraft.

08-02-2011 13:08 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Pieter: je aanname klopt niet. Arno houdt er rekening mee dat niet steeds de allerhoogste naar boven wordt ingedeeld om te voorkomen dat dit zich voordoet. Knipoog

Twee leuke fragmenten!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

08-02-2011 14:17 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja. Ik voldeed gisteren weer eens aan de verwachtingen van Gert. Na mijn partij tegen Gert verzuchtte deze namelijk dat hij tegen mij altijd gewonnen uit de opening komt en daarna moet oppassen voor onderschatting. Dat resulteert tegen Gert nogal eens tot (grote) kansen en de partij in deze seizoenshelft in een halfje, waarbij beide partijen langs de afgrond gegaan waren. Nou ja, ik lag er eigenlijk al in...

Zo ook gisteren tegen Bob. Nota bene met wit stond ik na enkele zetten al erg lastig. Na Lb4+ had ik de keuze tussen twee kwaden. Waarschijnlijk koos ik de verkeerde, aangezien Bob na afloop niet met de variant kwam waar ik het meeste bang voor was... Maar goed, daar kun je niet op rekenen. Ik verloor een pion en het recht te rokeren met als compensatie eigenlijk alleen het loperpaar. Uiteindelijk leek ik te mazzelen, de pion terug te winnen en in een houdbaar tot gelijk middenspel te komen, maar daarna sloeg Bob ineens sterk toe. In de analyse vonden we ook geen echte verdediging, alleen stellingen waar ik de pion weer kon inleveren om vervolgens zodanig tegenspel te creëren dat ik zwart in ieder geval kon dwingen tot secuur spel.

08-02-2011 14:20 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller