Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2010-2011 » Walter Anema voor vierde maal Kolderkampioen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Walter Anema voor vierde maal Kolderkampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een spannende finale heeft Walter Anema voor de vierde maal het Kolderkampioenschap van DSC binnengesleept. In de Can-I?-finale was hij vijfvoudig kampioen Marten Wortel de baas.

Zie voor een uitgebreid verslag de toernooisite.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 23-12-2010 at 23:46.

22-12-2010 12:59 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wordt het niet tijd het traditionele Can-I? te vervangen door iets, dat meer aansluit bij het kolderschaak.
En met iets bedoel ik dat de twee finalisten een extra partijtje kolderschaak spelen in plaats van een potje dobbelen, ook wel gokken genoemd.

__________________
Mopper

23-12-2010 01:39 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Can-I ... potje dobbelen, ook wel gokken genoemd.

Net zoals bij back-gammon, bridge en pokeren kan je je kansen proberen te optimaliseren. Dankzij het geluksfactor had ik goede kansen tegen Marten, ik denk dat dit de enige spel is van de avond waarin ik sterker ben dan Marten.
Natuurlijk moet je geluk hebben, maar je moet met de minimale informatie die je krijgt dan ook proberen dat geluk af te dwingen,
Mijn eerste plan was a7-a5-a4 gecombineerd met Pb8-c6-a5-b3xa1. Om een herdersmatje te voorkomen en eventueel ruil op b3 voor te zijn, speelde ik d7-d6 en Lc8-e6.
Was het domme pech dat wit met d5xc6 mijn plan in de kiem smoorde? Nee, dit plan was gewoon veel te traag en Marten nam zijn kansen waar.
En dan mijn poging om op b2 wat materiaal terug te winnen? Stom gespeeld, want de kans dat de diagonaal geblokkeerd was, was veel groter dan de kans dat de b-lijn geblokkeerd was. Na 13 zetten stond ik flink achter, niet door domme pech maar door domme zetten.
Was het dom om mijn dame zo lang op d8 te laten staan? Wit kan op zoveel manieren veld d8 bezoeken. Ooit heb ik met wit geopend met d2-d4, Lc1-g5xd8 (laatste zet was niet toegestaan, maar wel een nobel streven). Ik was een beetje bang voor Ta1-b1-b8x(kan xh8, nee kan xg8? Nee, .. kan xd8 ja), maar ik berekende de kans dat Marten hierop zou spelen. Marten weet net zo goed als ik, dat je een gemarkeerd stuk zo snel mogelijk moet verplaatsen, daarom wist ik vrijwel zeker, dat Marten zou verwachten dat mijn dame in ieder geval niet op d8 zou staan.
Th8-g8 was voor de leek een random zet, maar er zaten 2 gedachten achter: Ik anticipeerde op de kans dat wit Lc3xh8 zou spelen (want de kans was groot dat de loper op c3 had teruggeslagen) en ik moest met een pion op de koningsvleugel kansen maken. De h-pion was niet vrij en zou onderweg alleen op de g-lijn iets kunnen proberen te eten, daarom lag de g-lijn voor de hand.
Na de ruil op f6 was veld f6 gemarkeerd. Die moest ik zo snel mogelijk vrij spelen, en dan altijd de kans meenemen dat er iets op e5 of g5 staat. Mazzel? Nee, fout van wit. Wit had op zijn vingers kunnen natellen, dat er wellicht met een pion op f6 zou zijn teruggeslagen, en dat pionnetje de volgende zet zou kijken of er nog wat te beleven was. Met mijn paard terug en g5 spelen was de enige actieve plan. Dat wit het gevecht om veld g5 aanging was overmoedig.
27 .. Lg4 en dan pas Dxh5, ook leuk gedobbeld? Welnee, ik had berekend dat er wellicht een pion op h5 zou staan en dat ik het me niet kon veroorloven om Dh4xh5 te spelen zonder iets te doen tegen een dekking vanaf e2.
Mijn switch naar de c-lijn, terwijl wit daar aan een opmars bezig was? Kinderspel. Voor wit was het oprukken met zijn vrijpion de grootste kans om de balans in evenwicht te brengen.
Verder nog wat techniek, zoals de dame onkwetsbaar op een zwart veld (a5) zetten, en er geen rommeltje van maken door met de h-pion een extra dame te halen (pat-kansen).
Na een slechte opening derhalve goed terug gekomen, iets wat bij de andere kolder varianten tegen Marten vrijwel onmogelijk zou zijn geweest. Leuk voor de finale, sneu voor Marten die mij in de voorronde van het bord had geveegd.

23-12-2010 22:04 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

RE: Water Anema voor vierde maal Kolderkampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
In een spannende finale heeft Walter Anema voor de vierde maal het Kolderkampioenschap van DSC binnengesleept.

Ik zou de telling weglaten. De archieven gaan slechts terug tot de kampioenen vanaf 1996. Ik vermoed dat ik daarvoor al enige malen het Kolderkampioenschap had gewonnen, maar mijn geheugen laat me in de steek.

23-12-2010 22:25 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Wordt het niet tijd het traditionele Can-I? te vervangen door iets, dat meer aansluit bij het kolderschaak.
En met iets bedoel ik dat de twee finalisten een extra partijtje kolderschaak spelen in plaats van een potje dobbelen, ook wel gokken genoemd.


Ik vind het kijken naar Can I erg leuk. Het is spectaculair, en als je goed oplet kun je allerlei strategieėn van de spelers achterhalen, of vermeende strategieėn projecteren op het spel.

Overigens is Can I erg leuk om te doen. Wij doen het bij Prometheus jaarlijks. Je hebt per partij drie personen nodig omdat je een arbiter nodig hebt, maar daar blijft het bij. Ik ben dan ook helemaal voor een toernooi bij DSC! Stratego en schaken gecombineerd - geweldig, toch?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-12-2010 21:00 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

For the record: kan de volledige eindstand er bij worden gezet?

26-12-2010 19:34 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller