Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2010-2011 » Interne competitie (N7): koplopers houden achtervolgers op afstand
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N7): koplopers houden achtervolgers op afstand Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de zevende ronde hebben de koplopers in alle drie de groepen zich gehandhaafd aan kop. In alle groepen eindigde het hoogste bord in remise.

In de A-groep liet Gert Legemaat in aan het slot van de avond Martin Glimmerveen ontsnappen met een halfje. Doordat de nummer twee (Ciprian Padurariu) niet in actie kwam, en de nummer drie (Richard Oranje) verloor, was het toch een goede avond voor Gert. Hora Vlam deed goede zaken door Kim Meulenbroek te verslaan.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Martin Glimmerveen-Gert Legemaat½-½
2Hans Segers-Richard Oranje1-0
3Hora Vlam-Kim Meulenbroek1-0
4Ted Barendse-Bob Voogt½-½
5Luciën van de Lisdonk-Jan Peter van Zandwijk0-1
6René Torenstra-Walter Anema1-0
7Kees van der Meer-Ricardo Slaa½-½
8Diederik van Heijgen-Rob Smits0-1


In de B-groep handhaafde Pieter Buzing zich aan kop zonder in actie te komen. Vanachter de bar zag hij Simon Broos remiseren tegen Jaap van der Heiden. René Torenstra klom naar de tweede plek,door een knappe overwinning op Walter Anema. Door de uitwedstrijden van DSC6 en DSC7 werden er maar 3 partijen gespeeld in deze groep.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Simon Broos-Jaap van der Heiden½-½
2Frans Palm-Jan van de Donk1-0
3Simon Dirkse-Rob Scherpenisse½-½


In de C eindigde de enerverende topper tussen Dolf Mulder en Karel Vandenberghe, ondanks het wilde karakter, in remise. Ook op het tweede bord werd het punt gedeeld; Antoon Frehe en Edgar Huisman deelden daar het punt. René Poots deed uistekende zaken door met zwart Lito van Reede te verslaan. Ook Marieke Giele deed goede zaken via een knappe overwinning op Frans Smit. Georg Götz debuteerde in de interne met een overwinning; hij versloeg Gabe Hoekstra.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Dolf Mulder-Karel Vandenberghe½-½
2Antoon Frehe-Edgar Huisman½-½
3Lito van Reede-René Poots0-1
4Marieke Giele-Frans Smit1-0
5Bert Zwemstra-Joop van Ham0-1
6Eric Wagter-Jan Torenstra0-1
7Reinier Giele-Leo Zuijdgeest0-1
8Ernst Hanewald-Jan Swart0-1
9Gabe Hoekstra-Georg Götz0-1


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

16-11-2010 02:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Word.. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Allereerst even mijn welgemeende excuses aan Rene T. voor mijn lichte uitbarsting aan de bar vanavond. Ik had zijn opmerking hem niet kwalijk moeten nemen. Tenslotte roep ik ook wel eens in het wilde weg dat men dan maar geen Windows had moeten gebruiken terwijl ik niet zeker weet of dat echt gebruikt is. Wat mij betreft is er niets vreselijkers dan genoodzaakt te zijn te moeten werken met de suffe onhandige, belachelijk overgedimensioneerde, vol met bugs zittende, eigenwijze, dure, software van MicroSchoft. En ik laat geen kans onbenut om mijn klanten hierop te wijzen. Als iemand dan tussen neus en lippen opmerkt dat we liever geen M$ Word moeten gebruiken voor onze stukjes,... tja.. dan ben ik als door een adder gebeten. Maar dat kon Rene niet weten en dat had ik me moeten realiseren. Sterker nog, ik had natuurlijk blij geconstateerd moeten hebben dat er meer zielen zijn die niet volledig geindoctrineerd zijn door de terreur van dit kapitalistische bedrijf.

En dan de schaakdatabases. Fritz en ChessBase zijn m.i. duidelijk de beste schaakprogramma's. Helaas, helaas. Alleen voor windows. Jaarlijks stuur ik een mailtje naar ChessBase met de vraag wanneer die zooi nu eindelijk eens wordt geleverd voor Linux of desnoods Mac. Nooi tee antwoord gehad. Nu heb ik tal van databases op mijn computers maar toch grijp ik nog wel eens naar Fritz. En dat draai ik dan in een virtueel onder Windhoos XP. Maar oh oh, wat een toestand is dat dan toch telkens weer. De eenvoudigste programma's voor communicatie zitten er gewoon standaard niet in. Alsof je een keuken koopt zonder kastjes, oven of magnetron. Zonder zout, zonder peper. Geen licht, gas alleen op aanvraag, en water alleen op de oneven dagen. En als je dat dan toch zo nodig wil dan moet je er grof extra voor betalen. Liefst iedere keer dat je wat kookt.

Maar ik dwaal af. De partij van vanvond. Wit tegen Edgar Huisman. Een leuke pot en dankzij Edgar hebben we onze avond goed besteed. Als het aan mij had gelegen waren we al veel eerder remise overeengekomen.


__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 16-11-2010 at 08:38.

16-11-2010 08:31 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kreeg voor het eerst de opening op het bord die Lisa en Martine lieten zien tijdens het zomertoernooi.
Dat was te merken, want in een prima stelling miste ik de ervaring. Waar moet mijn dame heen: Dd2 of De2? Moet ik bang zijn voor Pb4 (en loperruil) of juist niet? Eenzelfde gold voor het zwarte plan ..g5 (loper weg) en ..g4, gevolgd door eventuele pionwinst op e5.
"Nou, dat ziet er erg riskant uit, dat doet-ie vast niet". Toch wel.

Fout gedacht dus. Mogelijk moet ik het voorkomen met h4, of wellicht kan ik gewoon beter reageren. Want nu ging het toch wel snel bergaf. Na pionwinst dwong Gert snel dameruil af. Dit was nog niet zo erg, maar ik overzag even dat hij tussendoor nog even kon ruilen op d3, waardoor hij nog snel even profiteerde van het feit dat mijn dame gepend stond. Ook nog mijn structuur verprutst en de potentieel gevaarlijke d-lijn dicht.

Moed opgegeven en veel rondgelopen. Later zelfs nog even 10 minuten in de bar staan analyseren bij de partij van Marieke. Toen ik vervolgens terugkwam bleek Gert (naar eigen zeggen) in slaap gesukkeld. Een goede les voor zaterdag vond hij. Hij koos een interessante winstpoging - ik denk ook dat het genoeg was - maar hij gaf me wel wat tegenspel en schwindelkansen. En zo geschiedde. Met Lc8-g4 probeerde hij mij te slopen, maar helaas: Tc7-g7+ bleek het einde van deze loper.

Hierna blijkt goed hoe goed Gert inmiddels wel stond. Want uiteindelijk resteerde slechts een beter toreneindspel voor mij. Hij had wat zwakke pionnen, waarvan ik er een won (4 vs 3), maar het was lastig met slechts enkele minuten om een winstweg te vinden.
Uiteindelijk had ik een plan, maar miste even dat dat 1-ply een pion kostte. Soort van in paniek bood ik maar remise aan, maar mogelijk kon ik daar alsnog winnen, wegens verste vrijpion en afgesneden koning.

Maar, meer dan remise was wellicht ook wat veel van het goede geweest.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 16-11-2010 at 15:52.

16-11-2010 15:51 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een nogal wilde partij tegen Bob Voogt (ik had wit). Ik accepteerde een dubbelpion voor actieve kansen. Een onnodige damezet kostte echter een vervelend tempo, en stond Bob iets beter.

Maar toen hij zijn koning in het midden liet was het weer wit die het initiatief had. Om er doorheen te komen een stuk geofferd, maar dat was niet goed.

Het totaal gewonnen komen te staan kostte Bob echter (te) veel tijd, en toen ik met 3 minuten tegen 34 seconde remise aanbood accepteerde hij snel.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

16-11-2010 16:00 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja Antoon, je moet het gewoon zien als gelijkgestemde geesten.

Er zaten een paar rare fouten in je tekst, en dan denk ik vanzelf dat je Microsoft gebruikt. Dat is toch de enige reden dat er fouten in een tekst/programma/website enzovoort zitten? Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

16-11-2010 17:38 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Zwanenzang Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegen René maakte ik met Lc8-g4 een grammatikale fout. ([grammatikale] ="boos als je mat in 1 mist tegen een kale koning'", hier stom dat ik een blunder uit het verleden herhaalde).
René liet gelijk een spellingschecker (Pf3-e5) op mijn loper los, waarna ik een stijlfout maakte met Lg4-h5 i.p.v. mijn fout te erkennen met backspace (Lg4-c8).
De door mij gecomponeerde stelling rammelde aan alle kanten. Ik probeerde nog bugs te vinden in wit's spel, maar al mijn variantjes eindigden in het refrein:

Dat kan niet, dat kan niet,
Dat kost nog meer hout,
Dat kan niet, dat kan niet,
Dat is ook vreselijk fout.

(Refrein behoor je nee-schuddend zachtjes te mompelen, probeer maar even)
Toen René ook nog alle zware stukken van het bord toverde, hield de muziek op. (R-W 1-0)

16-11-2010 20:33 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Tja Antoon, je moet het gewoon zien als gelijkgestemde geesten.

Er zaten een paar rare fouten in je tekst, en dan denk ik vanzelf dat je Microsoft gebruikt. Dat is toch de enige reden dat er fouten in een tekst/programma/website enzovoort zitten? Grijns

Dat ik veel spelfouten maak ligt echt aan mijzelf. Ik denk dat ik in mijn leven zeker 3 keer meer dan gemiddeld tijd heb besteed aan spelling dan anderen maar het is maar matig gelukt verbetering aan te brengen. Als iets niet logisch is onthoud ik het gewoon niet.
En ook nu weer moet ik terug in mijn zin om licht in ligt te veranderen. Waarom heeft het nederlands twee g's? chotverdechotver.
Nog zo'n stokpaardje van me. De idiote nederlandse spellings regels.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 16-11-2010 at 21:18.

16-11-2010 21:14 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had het eigenlijk over rare tekens als ć die meestal in een tekst voorkomen wanneer mensen knippen en plakken vanuit Word.

Hoe dan ook, Walters gram-mat-i-kale fout op zet 3 (voor de langzamen onder u) zorgde niet (meteen) voor materiaalverlies, maar Fritz zegt dat vanaf die zet Wit gewonnen stond, en dat bleef ook zo.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

16-11-2010 22:00 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hilarisch, Walter! Dank voor die bijdrage Glimlach

16-11-2010 22:20 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat een frustratie bij Antoon Frehe. Als Windows een vaas zou zijn dan lag die nu in gruzelementen. Bovendien zijn schakers, nou ja op topniveau, altijd op zoek naar de zwakke plek van de tegenstander.
Psychologische oorlogsvoering hoort bij het schaken. Dat wist Lasker al.
Straks vraagt Antoon's volgende tegenstander: Antoon, mag ik je iets aanbieden: een koffie of een Windows?
Pas dan maar op als omstander. Grijns

__________________
Mopper

16-11-2010 23:29 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat ik niet zo snel begrijp in de partij tussen René en Walter is dat de laatstgenoemde niet voortzet met 14. ... Pgxe5 of 14. ... Lxe5. Zijn deze zetten te voor de hand liggend, en was Walter op zoek naar meer complicaties?

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Adriaan ter Mors on 17-11-2010 at 13:07.

17-11-2010 13:06 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Adriaan ter Mors
Wat ik niet zo snel begrijp in de partij tussen René en Walter is dat de laatstgenoemde niet voortzet met 14. ... Pgxe5 of 14. ... Lxe5. Zijn deze zetten te voor de hand liggend, en was Walter op zoek naar meer complicaties?


In veel van de varianten (waaronder deze) mocht de loper niet weg van de a3-f8 diagonaal omdat e7 gedekt moest blijven worden in verband met ruilen op c6 en Pe7 (vandaar ...Te8). Alle velden op die diagonaal zijn van Wit (behalve d6 zelf). En als de loper helemaal weg is krijg je ook nog problemen op c7.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-11-2010 16:57 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller