Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2010-2011 » Eerste trainingsavond van seizoen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Eerste trainingsavond van seizoen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maandag 8 november vond de eerste van vier trainingsavonden voor de senioren plaats (de jeugd heeft bij DSC elke maandagavond training). Die vond plaats in drie verschillende niveaugroepen.

Jan-Willem de Jong had in groep 1 op verzoek het onderwerp strategisch pionoffer voorbereid. Veel zelfwerkzaamheid, en bij de bespreking veel discussie over de vraag of er nou wel of niet voldoende compensatie voor het pionoffer was.

Bianca Muhren liet in groep 2 een aantal stellingen met het loperpaar de revue passeren. Leerzaam, omdat bij in koningsaanval en eindspel dat loperpaar bijzonder sterk kan zijn.

En Gerard Bilars had als onderwerp mobiliteit van de stukken, en liet zijn spelers dat o.a. in een simultaan uitspelen.

Gerard voor het demonstratiebord
Gerard voor het demonstratiebord

De volgende trainingsavond vindt plaats op maandag 10 januari

09-11-2010 10:56 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

training Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat gedoe met die lopers was erg leuk. Een aantal van de overwegingen die een rol spelen zijn totaal nieuw voor mij. Nooit meer zal ik in de opening zomaar een loper tegen een paard ruilen als er ook maar enige toekomst voor die loper is. Zeer leerzaam vond ik het.

Minder blij was ik met de flauwe grapjes, Het 'maar wat' roepen in de hoop het goed te hebben en zo indruk te maken. En ondertussen verzuimen te luisteren, Genant af en toe zelfs. Desondanks toch een leuke avond.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

09-11-2010 12:32 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Mee eens! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kan je mening delen, Antoon. Af en toe was de sfeer behoorlijk vervelend. Ook het rumoer veroorzaakt door langslopende mensen en Hora, was erg storend. Dan is ons denkcentrum toch te klein!

Wat ik jammer vind, is dat veel mensen steeds de (grootmeesterlijke) zet proberen te vinden en niet proberen de achterliggende idee te begrijpen.

Bianca deed het goed.

09-11-2010 14:13 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het spijt me te horen van de overlast.

Als een trainingsgroep last heeft van anderen lijkt het me goed daar zelf iets van te zeggen, en te vragen om stilte. Als dat geen oplossing biedt hoor ik het (als organisator van de trainingen) graag z.s.m. zodat ik actie kan ondernemen.

Ik begrijp nu dat Hora boven heeft zitten schaken, en dat dat hinderlijk was. Dat is tijdens trainingen uitdrukkelijk niet de bedoeling. Als ik me dat had gerealiseerd of gehoord had ik hem gevraagd daarmee op te houden.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

09-11-2010 17:00 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bianca deed het goed inderdaad.
Desalnietemin heb ik mij enigszins gestoord aan vaak simpele irrelevante vragen die gesteld werden. Ook vraag ik mij af of sommige mensen niet beter bij Gerard Bilars de training kunnen volgen.

Het vinden van de grootmeesterlijke zetten probeerde vrijwel iedereen op het moment dat Bianca vroeg naar de beste zet. Logisch. Alleen als het de bedoeling is een minuutje naar een stelling te kijken en mensen gaan binnen een halve seconde de winnende zetten roepen ben ik het met René eens dat dat "jammer" is.

11-11-2010 00:14 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We hebben eerder over de problemen in groep 2 gepraat: onder meer in deze draad.

Ik sluit me aan bij de kritiek die Olivier en Diederik daar uiten en waarover René nu ook weer begint: aan de ondergrens zitten teveel mensen die nauwelijks in de groep thuishoren. Ook voor mij was dat maandag weer de reden om maar thuis te blijven. Als je het al druk hebt, wil je zeker weten dat de tijd die je uittrekt nuttig besteed is. Ik ben namelijk bang dat ook Bianca zich aanpast aan het niveau. Lessen worden al minder interessant.

Hoe los je dit op?

De ratinggrenzen aanpassen hoeft niet. Zoals iemand zei, moeten we de ego-inflatie aanpakken, maar niet door mensen van groep naar groep te verplaatsen, maar door te appelleren aan gezond verstand. Wanneer ik ooit in de lage groep terecht kom ga ik ook niet vanaf minuut 1 dingen roepen, tenzij ik na zorgvuldige bestudering iets echt niet snap.
Zo moet het in groep twee ook. Ik denk dat Bianca gewoon van mensen moet vragen dat ze gefundeerde opmerkingen maken - even een praatje aan het begin van de les.
Dus: niet zomaar iets roepen, je moet ook kunnen vertellen waarom je denkt dat een zet nuttig is. Niet meteen vragen "Waarom doet zwart geen..." zodra je er aan denkt, maar eerst zelf even kijken. Probeer ook mee te denken met de leraar. Ik heb een voorval gehad waar we op zoek waren naar de beste zet en ik hem niet riep. Toen Bianca uiteindelijk vroeg waarom ik niet met een suggestie kwam legde ik uit dat ik de partij kende, en dus de zet van tevoren al wist. Dan heeft het geen zin om na 2 seconden die zet te roepen.

Kortom, ik pleit voor een praatje dat vraagt om terughoudendheid. En mocht het duidelijk worden dat één persoon uiteindelijk teveel vragen stelt waaruit blijkt dat hij het niveau niet aankan, moet je die persoon vragen om te overwegen een groep terug te gaan, of wat meer (niet altijd) zijn mond te houden. Ook als je het niet snapt. Je kiest er tenslotte zelf voor om bij de "moeilijke" groep te gaan zitten.

Overigens denk ik dat de meeste mensen waar het om gaat in groep 2 niet op het forum actief zijn, dus het moet hoe dan ook verbaal Glimlach

edit: Kom donderdag naar de partij-analyse! Behalve dat dat leuk is en goed voor je is, zie je meteen hoe bijvoorbeeld Ted vriendelijk doch beslist onzinvragen de kop indrukt Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-11-2010 01:09 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat René aansnijdt is een algemeen probleem, iedereen wordt geacht een mening te hebben, en die gevraagd en ongevraagd te ventileren.
Deskundigen worden gewantrouwd want die behoren tot "de elite" en de elite deugt niet. Dat horen we toch iedere dag bij het politieke debat.
Het is dit jaar 75 jaar geleden dat Max Euwe wereldkampioen schaken werd. Niemand twijfelde aan zijn kennis en zijn gezag. Hij was een autoriteit en werd zo tegemoet getreden.
Helaas is tegenwoordig iedereen een kenner, of een deskundige. En wordt de eigen ondeskundige mening tot waarheid verheven. Ook in de schaakwereld is dit fenomeen ingeslopen.
Er is een oud Hollands gezegde dat luidt: spreken is zilver maar zwijgen is goud. Dat zou het motto moeten zijn bij schaaktrainingen.

__________________
Mopper

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Van Dop on 11-11-2010 at 23:27.

11-11-2010 02:12 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

hora vertelde mij aan het begin vand e avond dat hij baalde dat er training was en dat hij dat niet wist anders was hij thuis gebleven. dus de oplossing voor probleem hora is niet zo ingewikkeld, vertel hem de week ervoor dat er training is een week latere en hij komt niet. zomaar iets roepen bij een training is natuurlijk irritant, eerst nadenken en dan pas de trainster imponeren Ja!

12-11-2010 14:10 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nog een mooi plaatje van Gerard.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-11-2010 16:20 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller