Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2010-2011 » Laatste avond Zomervarianten Ontdekkingstoernooi op de franse toer
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Laatste avond Zomervarianten Ontdekkingstoernooi op de franse toer Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De laatste avond van het Zomervarianten Ontdekkingstoernooi werd verzorgd door Lisa Hortensius en Martine Middelveld. Voor een grote groep luisteraars lieten zij een variant van het frans zien:

1. e4 e6 2. f3 d5 3. c3 f6 4. e5 fd7 5. d4 c5 6. dxc5 c6 7. f4 xc5 8. d3 f6
Een op het oog vreemde zet. Zwart zou liever kort rokeren, maar dat gaat in deze stelling niet: 9. xh7+ xh7 10. g5+ g6 (na 10...g8 volgt h5 met winst voor wit) 11. d3+ f5 (De enige zet om mat te voorkomen) 12. xe6 Wit staat nu erg prettig.
9. exf6 xf6 10. e2 O-O 11. O-O-O

zwart is aan zet


Een uitgebreid verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooiwebsite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

17-08-2010 01:24 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb me wel vermaakt met onze graag geziene gast Frans Vreugdenhil. Het zijn zeer complexe stellingen en partijen die uit deze stelling ontstaan. Ik volsta gemakshalve met vluchtig commentaar.



__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-08-2010 08:14 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb wel een leerzame ervaring opgedaan: na de opstart van de explicatie ben ik beneden een half uurtje bij het jeugdtrainersoverleg geweest, om daarna weer terug te keren bij de laatste 10 minuten van de explicatie, en mee te doen aan de rapidpartijen.

Ik speelde tegen Hora Vlam, maar had natuurlijk niets meegekregen van de uitleg, de mogelijke opstellingen en de plannen in de startstelling. Dat maakte het gelijk wel heel erg moeilijk voor me, ik moest alles zelf verzinnen. Met zwart beging ik dan ook na twee of drie zetten een enorme blunder, die een stuk kostte. Ik gaf direct op.
Ook met wit koos een verkeerd plan, kwam eerst slecht, en toen verloren te staan, maar wist door hardnekkig verdedigen de zaak uiteindelijk (door tijdnood van Hora)nog te redden.

De leerwinst voor mij is: zelfs de meest minimale informatie over een openingsvariant (want heel veel meer kun je niet doen in een half uurtje!) is al voldoende om een ongeveer gelijkwaardige tegenstander enorm in de problemen te brengen.

Mag ik overigens van de gelegenheid gebruik maken om alle vakantietoernooiexplicateurs hartelijk te bedanken voor hun inspanningen en prestaties? Ik vond het allen zeer geslaagde avonden, en gezien de getoonde belangstelling was ik niet de enige!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

17-08-2010 10:16 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was inderdaad een leuke en ingewikkelde variant, waaruit spectaculaire partijen konden voortkomen.

In navolging van een 'klacht' die ik gisteravond opving, vroeg ik mij af of het geen idee is om in een aantal avonden een soort 'mini-repertoire' voor te schotelen. Voor een wit-repetoire tegen het Frans zou je dan bijvoorbeeld kunnen denken aan:
- avond 1: 1.e4 e5 2.d4 d5 3. Pc3 Pf6 4.e5 Pfd7 en dan naar de behandelde variant;
- avond 2: 1.e4 e5 2.d4 d5 3. Pc3 Lb4 en dan een zijvariant zoals 4. Ld2, 4.Pge2, 4.Dd3 of 4.a3 en 5.b4; en
- avond 3: Andere varianten zoals 3. ... Pf6 4.e5 Pe4 en 3. ... de4:.

Er zijn een aantal voor- en nadelen:

Nadelen:
- niet iedere speler heeft wat aan het repertoire (en dan heb je meteen 'niks' aan een aantal avonden);
- helemaal volledig kun je niet zijn (al moet het gros van de spelers er even mee vooruit kunnen);
- je neemt een flinke hap uit het aantal beschikbare avonden;

Voordelen:
- een samenhangend geheel aan varianten, zodat je in partijen een coherent repertoire hebt, waar je ook echt iets aan hebt door het seizoen heen; en
- je gaat een groep structuren beter herkennen, zodat je daar beter in kunt spelen.

Persoonlijk denk ik dat de nadelen groter zijn dan de voordelen, maar tot zover mijn gedachten Knipoog

17-08-2010 14:13 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Ciprian Padurariu
actief DSC-lid


geregistreerd: 29-09-2009
aantal berichten: 61

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

I thought it was more complicated to post games, but since it's so easy, here are my two games from Monday evening. Unbalanced position, very good opponent, some blunders, some good moves, all in all a good evening of chess!

18-08-2010 01:29 Ciprian Padurariu is offline Send an Email to Ciprian Padurariu Search for Posts by Ciprian Padurariu Add Ciprian Padurariu to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Ciprian Padurariu
I thought it was more complicated to post games, but since it's so easy (..)


Sorry for that. Knipoog Furthermore, maybe you could post two pgn's. One for the first, and one for the second one. That's make it even easier for us. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-08-2010 12:58 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ciprian Padurariu
actief DSC-lid


geregistreerd: 29-09-2009
aantal berichten: 61

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Thanks for the suggestion, will post two next time. Glimlach

18-08-2010 15:49 Ciprian Padurariu is offline Send an Email to Ciprian Padurariu Search for Posts by Ciprian Padurariu Add Ciprian Padurariu to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

You'll post only two games next week?
That's a disappointment already! Knipoog

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 18-08-2010 at 18:24.

18-08-2010 18:24 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ciprian Padurariu
actief DSC-lid


geregistreerd: 29-09-2009
aantal berichten: 61

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

If you join Martin, I will certainly add our game! Knipoog

19-08-2010 16:15 Ciprian Padurariu is offline Send an Email to Ciprian Padurariu Search for Posts by Ciprian Padurariu Add Ciprian Padurariu to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller