Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2010-2011 » Bird centraal tijdens vierde avond Zomervarianten Ontdekkingstoernooi
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Bird centraal tijdens vierde avond Zomervarianten Ontdekkingstoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De vierde avond van het Zomervarianten Ontdekkingstoernooi werd door Lennart Ootes de Bird op het demonstratiebord getoverd. In een leuke presentatie vertelde hij het een en ander over de geschiedenis van deze opening en liet aan de hand van een tweetal partijen zien waar de kansen en risico's voor zowel wit als zwart zitten.

1. e4 e5 2. f3 c6 3. b5 d4 4. xd4 exd4 5. d3 c5 6. O-O c6 7. c4 d5 8. exd5 cxd5 9. b5+ f8

wit is aan zet


Een uitgebreid verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooiwebsite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

03-08-2010 01:52 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vond het een leuke variant om te spelen, al voelt het mij met zwart niet lekker aan. Met wit kwam ik tegen Hora gewonnen te staan (+ tegen ), maar ik gaf twee pionnen weg waarna het remise werd. Met zwart kwam ik minder en daarna verloren te staan, maar wist via een plotselinge tegenaanval alsnog te winnen. Zwart blijkt, als wit een steekje laat vallen, heel snel een levensgevaarlijke aanval op te kunnen zetten.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

03-08-2010 12:12 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ciprian Padurariu
actief DSC-lid


geregistreerd: 29-09-2009
aantal berichten: 61

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Last evening I had as much fun playing chess as I'll ever have.

Starting from that seemingly odd position we both became inspired to sacrifice pieces and rooks - games worthy of a more romantic period. There were plenty of times when black was up a rook, but white had enough pressure to continue making troubles.

That I won both games really must have been due to the beers. If anyone is interested I can provide the games here and you can all check for yourself that - perhaps - beers played a role.

Really lots of fun. When I got home I was awaken by my silicon monster who thoroughly found defences for Black in all the complicated lines I have played.

Two lessons to be learned:
1. It will take some time until I have a good feeling of playing such a position with any color.
2. I am not a romantic chess genius - to make the moves of Andersson and Murphy is much harder than they make it seem.

03-08-2010 12:21 Ciprian Padurariu is offline Send an Email to Ciprian Padurariu Search for Posts by Ciprian Padurariu Add Ciprian Padurariu to your Buddy List
Lennart Lennart is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 22-01-2010
aantal berichten: 10

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hierbij de behandelde partijen plus wat extra materiaal. Ik heb zo snel in de database geen eindspel kunnen vinden waarin de dubbele d-pionnen een echte zwakte zijn. Ted zal nog even kijken of hij er een kon vinden.

Gister waren ook mijn eerste 2 partijen in deze variant. In onze partijen leidde het inderdaad tot zeer interessant en dynamisch spel. De zwarte koning werd snel onder vuur gezet. Meet taai verdedigen kon zwart het telkens houden of zelfs beter komen te staan.

In de database zijn 60 partijen met Kf8 te vinden. Wit scoort slechts 32.5% (bron: online database chessbase)









This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lennart on 04-08-2010 at 16:31.

03-08-2010 21:17 Lennart is offline Send an Email to Lennart Search for Posts by Lennart Add Lennart to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller