Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2009-2010 » Martine Middelveld en Martin Glimmerveen doorgeefschaakkampioen 2010
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Martine Middelveld en Martin Glimmerveen doorgeefschaakkampioen 2010 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Martine Middelveld en Martin Glimmerveen hebben het Open Delfts Doorgeefschaakkampioenschap 2010 op hun naam geschreven. Ze versloegen in de barrage Ted Barendse & Jan-Pieter de Vries, die het in de halve competitie het best hadden gedaan.

Kijk voor een uitgebreid verslag en de eindstand op de toernooisite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

26-05-2010 01:03 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Was wel weer geslaagd! En het ging dit keer ook wel goed. We begonnen met een mooie 2-0 overwinning op Roland en Richard (die volgens mij al vaker doorgeefkampioen was?) na een spannende pot. Richard offerde wat teveel tegen mij in de opening, maar van het vervolg kan ik me niet veel meer herinneren.
Vervolgens moesten we tegen Jan-Peter en Arno. Jan-Peter viel creatief aan, maar offerde toch veel te veel materiaal - ik won 2 dames tegen wat kleiner materiaal. Ik liet echter een duivelse pion toe ergens op de 2e rij, die mij minimaal een volle dame zou kosten. Ik besloot maar op te geven, zodat Martine tegen de Arno de 1-1 kon aantekenen met het surplus aan materiaal.
In de derde ronde wachtten Pauline en nog een JP (Fox). Gezien de eindstand lijkt het dat zij hun dag niet helemaal hadden. Ikzelf won geloof ik vrij regelmatig van Pauline, maar ik heb totaal geen herinnering aan de partij, dus ik kan het mis hebben. Ook Martine ging daarna vrij soepel winnen van J-P, maar raakte enigzins in paniek omdat ze slechts een minuut meer tijd had dan JP. Alles werd er afgepakt, zodat ze minimaal remise had. Helaas had ze niet voldoende tijd om mat te zetten. Een vrij onnodig halfje, daar ze na een onreglementaire zet van JP niet claimde, maar hem in haar tijd gewoon een nieuwe zet liet doen Glimlach

Daarna volgden twee 2-0 overwinningen op Sofya/Bart en het gelegenheidskoppel Diederik/Leo. Ik zeg gelegenheidskoppel omdat Leo zich - na het oplezen van de indeling van ronde 3 - hardop afvroeg wie Diederik nu eigenlijk was... Lach Overigens stonden we beiden in eerste instantie onder druk en doorstond Martine enkele hachelijke momenten tegen Leo, omdat ik een loper verloor op een moment dat deze op haar bord dameverlies betekende. Leo zette de loper echter op het verkeerde veld, dus dat werd overleefd.

In de cruciale laatste twee ronden lieten we wat steekjes vallen. Tegen Ted won ik materiaal in een grootscheepse afruil en ontspon zich meteen een eindspel. Ik vergat echter mijn tweede rij goed te dekken en had even later dus een levensgroot probleem. Ik besloot na (te!) lang nadenken maar tot opgave, al vonden de tegenstander het niet zo duidelijk.
Nu kon Martine met extra materiaal echter soepel winnen en was het 1-1 tegen de grote concurrent.
In de laatste ronde tegen Rob en Bob gebeurde iets dergelijks. Ik wachtte halverwege anderhalve minuut op een loper. Deze loper bracht mij een geweldig initiatief, die ik vermoedelijk met mat had kunnen bekronen. Martine was echter bang dat ze het niet zou redden, dus besloot ik materiaal te winnen. Het werd een dame, maar na verloop van tijd raakte ik mijn initiatief kwijt. Uiteindelijk ging aan tijdnood ten onder, maar was ik zo dom met 2 seconden op de klok nog een dame weg te geven in plaats van gewoon op te geven. Gelukkig stond Martine inmiddels zo goed dat dit niet meer ter zake deed. 1-1.

Deze 1-1 bleek dus net aan genoeg voor de finale, die Martine nog net kon spelen alvorens de trein te moeten pakken. Nogmaals tegen Ted en Jan-Pieter, die in de andere wedstrijden dus 11 uit 12 hadden gehaald, een mooie score! Deze keer kwam ik wat onder druk tegen Ted, maar kwam er plotseling uit. Op geniale wijze had ik binnen 3 zetten een keiharde aanval. Misschien had Ted het nog met materiaalverlies kunnen afkopen, maar hij ging mat. Nu had Martine ook nog eens meer materiaal, ze stond 2 kwaliteiten voor, dus dit moest goedkopen. Bekwaam werd er naar een eindspel afgewikkeld. Toen kreeg Ted de lachers op zijn hand door Jan-Pieter te vragen of hij al wist dat Martine zenuwachtig zou worden van de klok. En zo geschiedde. Met nog 2 minuten op de klok, werd het een symmetrisch eindspel met een kwal meer voor Martine, maar moeilijk te winnen. BEHALVE als je nog een pion in je hand hebt en deze op a7 kunt inzetten Glimlach
Martine merkte dit niet, maar construeerde op mooie wijze een stellingsherhaling. 1.5-0.5 dus, en zo mogen Martine en ik ons een jaarlang de doorgeefschaakkampioenen van DSC noemen Koel

Na de prijsuitreiking werd er nog even 'nagespeeld', hetgeen mij nog een keer revanche opleverde tegen Ted. Dit keer kwam ik onder druk, maar kreeg ik 3-4 pionnen op zijn 7de rij ;-)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 26-05-2010 at 11:06.

26-05-2010 11:06 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller