Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC8 verliest met 3-5 van koploper Pomar 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

DSC8 verliest met 3-5 van koploper Pomar 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas, om degradatie te voorkomen hadden we tegen Pomar gelijk moeten spelen. Een onmogelijk opgave, omdat zij gemiddeld 200 rating punten meer hebben. Zo bezien is het resultaat, twee verliespunten en zes remises niet eens slecht.

Ook deze keer hadden we een tactische opstelling, die heeft goed uitgepakt. We moesten minstens 2,5 bordpunten halen en dat is gelukt.

Nu maar afwachten wat de concurenten volgende week dinsdag doen. Voor wie het weten wil. Wij degraderen niet als Botwinnik minstens met 7-1 van Scheve Toren wint of als Scheve toren van Botwinnik wint. Elke andere uitslag is voor ons fataal en zullen we onze kunsten volgend jaar in de derde klasse moeten tonen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 16-03-2010 at 10:43.

16-03-2010 09:57 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hieronde de partij die Lito (zwart) gisteren speelde:



edit: Partij verplaatst

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 16-03-2010 at 10:44.

16-03-2010 10:43 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Reactie van Edgar Huisman! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

O.k. een halve taartpunt, maar toch!
We hebben best goed gespeeld. Ik vond de opmerking van mijn tegenstander dat ons team sterker is dan ze verwacht hadden en dat we sterker zijn dan we zelf denken wel opvallend. Ik denk dat dat ook zo is. Of we nu degraderen of niet - we gaan ons volgend jaar mentaal beter voorbereiden. We spelen inderdaad beter dan we denken, maar verliezen partijen soms op een ander vlak, dan alleen schaaktechnisch denk ik. Hieronder een paar overwegingen:

1) Klok herhaaldelijk vergeten in te drukken en daardoor uiteindelijk tijdnood. (hier heeft Edgar vaak last van - waarom weet ik niet - ik denk dat ik dan aan het nadenken ben - overgeconcentreerd ben of zoiets) - zo af en toe een wandelingetje en met afstand naar je stelling kijken doet wonderen
2) Nervositeit door tijdnood (Edgar en Simon) - hierdoor onstaan te impulsieve en vaak ook te passieve zetten - 30 minuten op je klok is geen!!! tijdnood en eigenlijk 5 minuten ook niet. Maar beter is gedurende de hele partij de klok veel beter in de gaten te houden. Bij obligate zetten (als er b.v. maar 1 of 2 zetten mogelijk zijn direct zetten en klok indrukken) Alleen tijd investeren als het werkelijk nuttig is - kandidaat zetten selecteren - als het doorrekenen te lang duurt bedenk dan dat je tegenstander ook veel tijd zal moeten verbruiken - dan de beste optie kiezen - soms is de complexe optie het beste omdat dat de tegenstander ook tijd kost. Maar in ieder geval niet!!! impulsief of passief zetten - in zulke gevallen op je handen zitten.
3) Blijf ten alle tijden allert op vorkjes (vaak simpel te zien en te voorkomen), penningen zijn altijd link zeker als een pion je stuk kan aanvallen - vermijd zoveel mogelijk dat je tegenstande je kan pennen , maar pen daarentegen je tegenstander als dat mogelijk en zinnig is! Ik denk dat we vaak mooie posities verspelen door "ongelukjes"
met vorkjes en penningen.
4) Niet gaan aanvallen voordat de ontwikkeling van je stukken voltooid is (tenzij je er direct dodelijk en essentieel voordeel uit kunt halen) Een pionnetje winnen en vevolgens door tempoverlies in een matige stelling belanden weegt bijvoorbeeld niet op tegen een goede ontlwikkeling. Zoang dames op het bord zijn is een koning in het centrum gevaarlijk. Als dames afgeruild zijn kan niet rokeren en een koning in het centrum juist sterk zijn! (gisteren deed ik dit dus fout en dat koste me uiteindelijk een pion - mijn tegenstander ruilde de dames af en ik sloeg de dame terug met een paard dat daardoor extra zetten moest doen, terwijl ik ook met de koning (dames zijn van het bord!) had kunnen terugslaan. Mijn paard was actief gebleven en de koning was sterk in het centrum gebleven. Nu moest ik het paard weer activeren en deed een korte roccade, waardoor ik 2 tempi verloor. Zonde want ik had de betere stelling na de opening - dat was prompt verdwenen en ik verloor door de plotselinge activiteit van mijn tegenstander dus een pion - vanaf dat moment moest ik alle zeilen bijzetten om remise te halen (wat uiteindelijk lukte) maar ik had op winst kunnen spelen.
5) Ruil in principe nooit een sterk stuk tegen een zwak stuk van je tegenstander. Sla juist de sterke stukken van je tegenstander met jouw zwakke stuk - een partij en positie kan daardoor kantelen (als de stand bijvoorbeeld gelijk is) Gisteren liet ik bijvoorbeeld mijn sterke witte loper (verdedigt door een paard) instaan die in feite zijn rokkade onmogelijk maakte om eerst de zwakke witte loper van mijn tegenstander te verjagen. Het resultaat was uiteindelijk dat zijn zwakke loper sterk werd en mijn sterke loper weg was - dit koste me dus uiteindelijk echt de pion en de stelling kantelde. Onnodig want met eerst een tussenschaakje met mijn witte loper had ik afruil kunnen voorkomen en dat was juist het verschil tussen voor remisie vechten en op winst kunnen spelen. (dit zie ik vaker bij ons) Kortom wees je er constant van bewust wat je sterke en zwakke stukken zijn - koester je sterke stukken en zorg dat ze sterk blijven!
6) Zorg zoveel mogelijk dat zetten tweesnijdend zijn (zowel verdedigend als aanvallend) Zorg dat stukken ook zoveel mogelijk gedekt zijn als ze aanvallen - dat voorkomt dat je tegenstander met bijvoorbeeld tussenschaakjes of andere trucendozen plotseling een dubbele aanval krijgt en een stuk verloren gaat. (dit zie ik vaak bij ons fout gaan)
7) Geen spoken zien, niet bang zijn voor onduidelijke (mogelijke) wendingen. Niet denken o.k. hij zal wel sterker zijn - laat ik maar safe op remise spelen! In principe altijd voor de winst gaan als je beter staat. Voor het groepsresultaat kan dat essentiele gevolgen hebben. (als je zo'n partij verliest is het jammer, maar bedenk dat we dit seizoen bijna alles verloren hebben als groep - het is dus verstandiger dat we allemaal altijd actief op winst spelen - dat kan net het verschil maken. Als je sterk staat (zoals gisteren bijvoorbeeld Simon na goed spel volledig gewonnen stond) voer dan juist de druk op door actieve (aggressieve?) zetten. Je tegenstander staat al onder druk en komt niet zo gemakkelijk tot werkelijk gevaarlijk tegenspel. Simon koos bijvoorbeeld voor passieve zetten om zijn koning veiliger dan veilig neer te zetten (terwijl er in feite nog helemaal geen dreiging was en deze passieve zetten meer gebaseerd waren op tijdnood en doem scenarioos (negatieve ervaringen uit het verleden kunnen je fantasie op hol brengen) Actieve en drukverhogende zetten waren op zijn plaats - laat zo'n tegenstander maar spartelen! - en de winst wordt vaak verbluffend eenvoudig (tegenstander moet oplossingen zoeken, dat kost hem tijd, hij maakt sneller foutjes onder druk enz.) Nu eindigde de partij in remise - uiteraard een goed resultaat van Simon - Simon heeft gewoon goed gespeeld maar winst was bij actief spel zeer goed mogelijk.
8) Ook als je slecht staat of een pion achter is juist actief spel belangrijk - probeer je tegenstander onder druk te zetten - verliezen doe je misschien toch wel - bouw complicaties in! - doe voor mijn part gek en gooi er een dubieus offer tegenaan - op ons niveau worden tegenstanders daar zenuwachtig van - kiezen soms de foute voortzetting - het is misschien speculatief en dus niet correct schaken maar voor een groepsresultaat kan het slim zijn (als je toch al verliest of denkt te verliezen - dan maakt dat dus niet meer uit voor het groepsresultaat als je een kamikaze actie inzet - kortom niet te gauw opgeven en niet te passief antwoorden. (gisteren heb ik er heel lang over nagedacht om met een kamikaze actie (loper weggeven tegen twee pionnen) het tij te keren nadat ik een pion achter kwam te staan. Resultaat is dat je een stuk (in dit geval een paard) achter en een pion voor staat. Omdat er daarna geen duidelijk dreiging meer zou zijn en er juist een paard over blijft heb ik het niet gedaan - waardoor ik met enige moeite toch remise wist te houden - soms kan de kamikaze wel zin hebben - het is als je tijd hebt altijd de moeite om er even over na te denken. Als je geen tijd hebt en geen zin hebt om als een mak lam naar de slachtbank geleid te worden, doe dan gewoon de kamikaze (soms met verbluffend resultaat en pretogen tot gevolg) het maakt niet uit voor het groepsresultaat als je verliest (je had in hogere zin anders toch wel verloren!)

Ik stel voor dat we of we nu degraderen of niet in ieder geval een feestje bouwen - beginnend a.s. zaterdag in de Klok!

__________________
www.zonderland.nl Prodent

16-03-2010 10:49 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie conclusies Herman. Allemaal open deuren, maar daardoor niet minder waar. Verplicht leesvoer: Chess for Tigers. Het heeft ons DSC5 destijds (mede) aan de promotie naar de Prom. Klasse (alwaar we DSC4 werden) geholpen.

Overigens sta ik hier in Italië al bekend als enorm aanvallende en op tactiek spelende Hollander: ik vind zelf dat de Italianen redelijk passief spelen en flats er dan altijd graag in met een offertje of 2 Glimlach

Inmiddels daar'n weekendtoernooi gespeeld, een 7-rondig toernooi op de club en afgelopen zondag "KNSB" oftewel FIS - Serie B gespeeld voor Siena, dus ik ga's proberen'n verslagje te plaatsen denk ik.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

16-03-2010 11:15 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Overigens sta ik hier in Italië al bekend als enorm aanvallende en op tactiek spelende Hollander: ik vind zelf dat de Italianen redelijk passief spelen en flats er dan altijd graag in met een offertje of 2 Glimlach
I.

Als ik het goed begrijp, schaken de Italianen zoals ze voetballen, een vorm van catenaccio.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

16-03-2010 17:02 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Zonderland

Quote

Originally posted by Marco
Overigens sta ik hier in Italië al bekend als enorm aanvallende en op tactiek spelende Hollander: ik vind zelf dat de Italianen redelijk passief spelen en flats er dan altijd graag in met een offertje of 2 Glimlach
I.

Als ik het goed begrijp, schaken de Italianen zoals ze voetballen, een vorm van catenaccio.


Pas ook op voor verdekte elleboogstoten tijdens het indrukken van de klok.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

16-03-2010 17:23 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Lito van Reede
forumlid


geregistreerd: 16-03-2010
aantal berichten: 16

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Zonderland
Hieronde de partij die Lito (zwart) gisteren speelde:



Bedankt Herman en Corniel ! Voor het plaatsen van de deze partij; dat is dus gelukt.
Deze partij eindigde aldus in remise na de laatste zet van wit. Nu dreigde ik met L x d6 en de directe dreiging van wit is weg.
Het was echter wel een akelige opening voor zwart ... brrrr ...


edit: Partij verplaatst

16-03-2010 17:43 Lito van Reede is offline Send an Email to Lito van Reede Search for Posts by Lito van Reede Add Lito van Reede to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De lijst van Herman is onberispelijk. En je speelt vanzelf zo goed mogelijk. Maar nu een open deur: speel voor je plezier.

Blijkt de tegenstander te sterk, dan verlies je; zijn veel tegenstanders te sterk dan degradeer je.
Erger dan dat is het niet.
Er is ook niet veel op tegen. Dan speel je volgend jaar wel tegen gelijkwaardige tegenstanders.

Als je alles wint en blijft winnen word je wereldkampioen en dan (ik citeer Donner) heb je niemand meer om tegen te spelen dan jezelf. Dat is pas echt niet leuk.

Succes en veel plezier volgend jaar - in welke klas je ook speelt.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 16-03-2010 at 20:49.

16-03-2010 20:48 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

tevreden of niet Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

even een quicky

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

16-03-2010 21:25 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Net als Lito opgekrabbeld is en een veelbelovende stelling op het bord heeft gekregen is hij blij met remise.
Zwart staat lang niet slecht, beter zelfs, volgens Mopper en de materialist Fritz, gesteund door de pragmaticus Rybka.
En de onopvallende elleboogstoot volgens Torenstra,
de Italianen doen dat niet zo opzichtig, ze schoppen onder de tafel!

__________________
Mopper

17-03-2010 02:30 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Blijkt de tegenstander te sterk, dan verlies je; zijn veel tegenstanders te sterk dan degradeer je.
Erger dan dat is het niet.
Er is ook niet veel op tegen. Dan speel je volgend jaar wel tegen gelijkwaardige tegenstanders.

Als je alles wint en blijft winnen word je wereldkampioen en dan (ik citeer Donner) heb je niemand meer om tegen te spelen dan jezelf. Dat is pas echt niet leuk.

Succes en veel plezier volgend jaar - in welke klas je ook speelt.


Hier ben ik het van harte mee eens. Ik heb in de tweede klasse mijn best gedaan, echter veel verloren. Aan het plezier heeft het niets afgedaan. We hebben een gezellig en hecht team en veel lol beleefd aan al het geleuter rond elke externe wedstrijd. Wordt het volgend jaar de derde klasse, soit. Uiteindelijk kom je vanzelf gelijkwaardige tegenstanders tegen.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

17-03-2010 08:33 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Zonderland

Quote

Originally posted by Marco
Overigens sta ik hier in Italië al bekend als enorm aanvallende en op tactiek spelende Hollander: ik vind zelf dat de Italianen redelijk passief spelen en flats er dan altijd graag in met een offertje of 2 Glimlach
I.

Als ik het goed begrijp, schaken de Italianen zoals ze voetballen, een vorm van catenaccio.


Dat valt tegen: catenaccio en passief spelen is niet hetzelfde, bij passief spelen verlies je simpelweg als de ander wel actief speelt.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

17-03-2010 13:23 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Net als Lito opgekrabbeld is en een veelbelovende stelling op het bord heeft gekregen is hij blij met remise.
Zwart staat lang niet slecht, beter zelfs, volgens Mopper en de materialist Fritz, gesteund door de pragmaticus Rybka.
En de onopvallende elleboogstoot volgens Torenstra,
de Italianen doen dat niet zo opzichtig, ze schoppen onder de tafel!


Mee eens, geef mij daar maar zwart. Bovendien een enorm mentaal voordeel, want de witte stelling was briljant maar ingestort dus zwart heeft een psychologisch voordeel.

Ennuh Mopper/Torenstra ja er zijn Italianen bij het weekendtoernooi eerder weggegaan, maar dat is in NL niet anders. Voetbal is oorlog, schaken niet. Glimlach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

17-03-2010 13:25 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Lito van Reede
forumlid


geregistreerd: 16-03-2010
aantal berichten: 16

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Net als Lito opgekrabbeld is en een veelbelovende stelling op het bord heeft gekregen is hij blij met remise.
Zwart staat lang niet slecht, beter zelfs, volgens Mopper en de materialist Fritz, gesteund door de pragmaticus Rybka.
En de onopvallende elleboogstoot volgens Torenstra,
de Italianen doen dat niet zo opzichtig, ze schoppen onder de tafel!



Terecht gemoppper; de stelling werd veelbelovend.
Maar ik kreeg remise aangeboden en moest dat met de teamleider overleggen. Hij weet, dat ik het talent bezit om een veelbelovende stelling naar de knoppen te helpen; dit jaar heb ik vrijwel geen punten binnengehaald.
Wij, als team, waren al heel blij met 't eerste halve punt tegen zo'n sterke tegenstander.

Maar ... wanneer ik zo'n partij in het begin van 't jaar had "gekregen," dan had ik graag doorgespeeld; ik zag mogelijkheden zelfs los van FRabkybitz ...

17-03-2010 22:58 Lito van Reede is offline Send an Email to Lito van Reede Search for Posts by Lito van Reede Add Lito van Reede to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller