Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC4 wint van Promotie 4
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

DSC4 wint van Promotie 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC4 heeft de uitwedstrijd tegen Promotie 4 met grote cijfers gewonnen. Slechts een halfje werd afgestaan in Zoetermeer wat de einduitslag op ½-7½ bracht.

Ciprian Padurariu kon helaas niet spelen, ik was blij dat Jan Peter van Zandwijk wilde invallen.

Roland ten Have en Jan-Pieter de Vries wonnen snel in de aanval, en Kees van der Meer kon ineens mat geven; dat was snel 0-3.

Op alle borden had DSC4 een groot tijdvoordeel en ook de stellingen oogden goed.

Jaap Flohil had een winnende aanval en hij dreigde een ondekbaar mat. Zijn tegenstander ontsnapte door een knap eeuwig schaak (½-3½).

Rob Smits bulldozerde zich door de vijandelijke koningsstelling met winst, en Janis Karklins produceerde ineens twee matdreigingen waar er slechts een gepareerd kon worden: ½-5½.

Onze beide invallers waren toen nog bezig. Diederik van Heijgen had een kwaliteit meer in een zeer dichtgeschoven stelling. Toen ik al voor remise getekend zou hebben zag hij een knappe winstmanoeuvre.

Jan Peter van Zandwijk had beter gestaan maar plots een kwaliteit verloren. Hij hield zijn stelling op de been en toonde zich in de uitvluggerfase de betere schaker: een mooi plofmat ½-7½.

Dit was een opvallend goede Generale repetitie voor de grote wedstrijd tegen de concurrent Promotie 2, op 1 februari a.s.

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by winfvdm on 20-01-2010 at 14:46.

20-01-2010 08:38 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lekker heren!
Wat is trouwens een plofmat?

20-01-2010 11:31 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

RE: DSC 4 wint van Promotie 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heerlijk om af en toe eens met zulke cijfers te winnen. Ik hoop dat wij dat ook nog eens mogen meemaken. Maar..

Quote

Originally posted by winfvdm
Jaap Flohil had een winnende aanval en hij dreigde een ondekbaar mat.


wat is het dreigen van ondekbaar mat? Als het ondekbaar mat is, dan lijkt mij dat het niets meer dreigt want het gaat gewoon mat, en als je mat dreigt dan is er nog iets tegen te doen. Of zie ik dat verkeerd?

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

20-01-2010 12:54 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In antwoord op de vraag naar Plofmat.
Er zijn twee soorten plofmat bekend.
Plofmat soort 1 is afkomstig uit China, doorgaans rood gekleurd, bevat duizenden kleine ladingen springstof, en wordt bij oud-en-nieuwvieringen aangestoken. Door kwade geesten langdurig te verschrikken hoopt de afsteker van de plofmat de kwade geesten uit de buurt te houden.
Plofmat soort 2 is bekend bij het schaakbord, leidt vaak tot een rood gezicht, en komt voor wanneer een schaakspeler een (plotselinge) dreiging of dreigement van mat ten onrechte ontkent of overziet.
Het verband ertussen: plofmat soort 1 is een vorm van een "Schrecken ohne Ende", plofmat soort 2 van een "Ende mit Schrecken".

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 20-01-2010 at 14:19.

20-01-2010 14:16 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

RE: DSC 4 wint van Promotie 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote



Quote

Originally posted by winfvdm
Jaap Flohil had een winnende aanval en hij dreigde een ondekbaar mat.


wat is het dreigen van ondekbaar mat? Als het ondekbaar mat is, dan lijkt mij dat het niets meer dreigt want het gaat gewoon mat, en als je mat dreigt dan is er nog iets tegen te doen. Of zie ik dat verkeerd?



Juist. Het mat was niet meer te verhinderen (dan door schaak, schaak, schaak, &c).
Ik vrees dat je hier een punt hebt, Antoon...

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 20-01-2010 at 14:32.

20-01-2010 14:24 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller