Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » Girlpower redt gezicht van DSC10
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Marieke Marieke is a Female
DSC-lid


geregistreerd: 11-01-2010
aantal berichten: 5

Girlpower redt gezicht van DSC10 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In Delft heeft het jeugdteam DSC10 verloren van WSC 8 met 2½-3½. Alle bordpunten van DSC werden door de meiden binnen gehaald.

Deze keer speelden wij, als jeugdteam, weer lekker vertrouwd op de club. Als tegenstander troffen we een team met volwassenen: WSC 8. We begonnen vol goede moed en al snel waren de wedstrijden op de meeste borden vergevorderd (zoals dat bij ons team wel vaker gaat). Vanuit ons oogpunt zag alles er zeker niet slecht uit.

Maar toen werd Jason ineens mat gezet. Erg jammer, want hij stond dik voor. Zijn tegenstander was helaas geslaagd in een ‘sneaky’ plan.

Gelukkig kwam vlak daarna het goede bericht dat Victoria had gewonnen. Roel verloor helaas door zijn toren te verliezen.

Marieke Giele stond een loper achter, maar door die terug te winnen kon ze de aanval overnemen. Uiteindelijk bleef er een toren­eindspel over, waarbij Marieke een pion voorsprong had. Dankzij de les van Joram, die net had uitgelegd dat een koning dan voor 4 punten telt, heeft ze dat kunnen winnen. Tussenstand: 2-2.

Marfa Blanter had een pion voorsprong en Reinier Giele stond een loper achter. Naar mijn idee kwam dat laatste doordat hij afgeleid was: hij moest voor zijn blinde tegenstander zowel zijn eigen zet hardop zeggen (zodat deze tegenstander wist wat Reinier gedaan had), als de zet van zijn tegenstander op het bord zetten. En zijn tegenstander sprak die stappen ook in in zijn dictafoon. Maar ook met dat soort omstandigheden moet je om kunnen gaan. Jammer genoeg verloor hij uiteindelijk wel zijn wedstrijd.

Marfa stond wat betreft stelling en tijd nog wel voor, maar het was helaas moeilijk op winst te spelen. Haar tegenstander bood meerdere malen remise aan, maar die mocht ze van mij niet aannemen. Helaas wist haar tegenstander zich toch nog goed uit de situatie te redden door een dame te halen en al de stukken van Marfa van het bord te slaan. Toen hij uiteindelijk door zijn vlag ging, was het daardoor alsnog remise. De einduitslag komt daarmee op 2½ tegen 3½. Er had misschien meer in gezeten.

Helaas deze keer dus geen wedstrijdpunten, maar onze girlpower heeft het team wel mooi 2½ bordpunten opgeleverd.

Tot nu toe doen we het wel het beste van alle jeugd­teams uit onze klasse, hoewel daar na vandaag nog wel verandering in zou kunnen komen..

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 12-01-2010 at 09:49.

12-01-2010 00:43 Marieke is offline Send an Email to Marieke Search for Posts by Marieke Add Marieke to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk verslag Marieke. Omdat het ook een nieuwsbericht is, heb ik hier een daar een enter toegevoegd en een inleidende alinea geschreven. Hopelijk vind je dat niet erg. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-01-2010 09:50 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Marieke, ondanks dat ik er zelf nog nooit tegen heb hoeven spelen, heb ik (in het buitenland) wel vaker blinde schakers gezien. Ze spelen dan met zo'n bordje er naast, waar ze de stukken mogen aanraken. Een dictafoon was nieuw voor mij, maar niet onlogisch. Het is inderdaad even wennen als je daar tegen moet spelen.

Vergis je echter niet. Meestal zijn dit geen slechte schakers is mijn ervaring. Anders zou je met slecht of geen zicht toch niet blijven schaken denk ik ook.

12-01-2010 11:07 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marieke Marieke is a Female
DSC-lid


geregistreerd: 11-01-2010
aantal berichten: 5

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank je wel voor de verbeteringen, Corniel. Glimlach
En die blinde meneer was inderdaad goed! Ik heb niet veel van de partij gezien, maar aan het einde had hij wel een echt matplan. Erg knap vind ik dat! Want het is toch makkelijker om een plan op het bord te kunnen zien. Ik had dan ook het idee dat die man bijna blind zou kunnen schaken en dat het kleine bord waar hij gebruik van maakte meer ter ondersteuning diende dan dat hij daar elke keer de hele stelling aan moest voelen.

13-01-2010 14:38 Marieke is offline Send an Email to Marieke Search for Posts by Marieke Add Marieke to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller