Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC7 wint van Voorburg
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Jolle Jolle is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 06-10-2008
aantal berichten: 16

DSC7 wint van Voorburg Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het zevende heeft de uitwedstrijd tegen Voorburg gewonnen. het werd 2½-5½.

Aan bord 1 speelde Bas Rabeling een partij die lange tijd gelijkwaardig was, tot hij een stuk weggaf. Desondanks hield hij wel kansen door de twee verbonden vrijpionnen op de damevleugel. Na het ruilen van een set torens stond ongeveer de volgende stelling op het bord:



Het kostte veel moeite en nog meer tijd op de klok, maar Bas kreeg zijn pionnen richting de overkant. Uiteindelijk nam hij met 2,5 minuut op de klok remise aan in een stelling die goed voor Bas was.

Aan bord 2 speelde Albert Kemeling een goede partij. In een rustige, positionele stelling zette hij zijn stukken beter neer dan de tegenstander, won een pion en later nog een. Volgens mij is hij geen moment in gevaar geweest.

Coen Leentvaar, aan bord 3, bracht zichzelf al vrij snel uit zijn openingstheorie. Er verschenen leuke stellingen, met bijna al het materiaal nog op het bord en flink wat spanning. Ik zat naast hem en dacht: “Dat moet goed komen, zolang Coen maar weet wat hij doet.”

Die gedachte bleef lange tijd in stand, tot er met een afruil ineens allemaal stukken van het bord verdwenen. Er bleef een eindspel met ++4i voor Coen tegen +7, waaronder een solide blok pionnen voor zijn tegenstander in het centrum. Zijn koning leidde dat blok bekwaam naar de overkant.

Coen sprak achteraf: “Ik had remise aan moeten bieden toen hij nog niet doorhad dat het eindspel zo goed voor hem was.” Een wijze raad voor iedereen die nog eens in een slecht eindspel terecht komt.

Aan bord 4 speelde Jolle Lont met zwart een leuke partij. Zijn tegenstander speelde passief en hij kreeg de situatie goed onder controle:



Wits beide centrumpionnen staan vast door de druk op g2. Zwart verdubbelde de torens en ruilde de zwartveldige lopers; Jolles tegenstander stond erbij en keek erna. Dat leverde de volgende stelling op:



24. e5? c6 25. g1
Op 25. f3 komt 25...xf3 26. gxf3 xf2+ 27. xf2 g4! en de toren heeft geen velden.
Op 25. h3 komt 25...g4 en ik zie niet wat wit kan doen tegen 26...f2+ 27. xf2 xf2 28. xf2 d2.
25...xf2 26.xf2 d2 en zwart won door een legioen aan stukken naar g2 te sturen.

Gerard Bilars kreeg aan bord 5 al snel een fijne stelling. Hij won een pion en een stuk en niet veel later de partij.

De partij aan bord 6 ging ongeveer even soepel, maar dan in ons nadeel: Paul van Riet had wat gaten in zijn koningsstelling en zijn tegenaanval kon gemakkelijk worden afgeslagen. De tegenstander nam de aanval over en won.

Aan bord 7 accepteerde Sofia Blanter een geïsoleerde d-pion en geïsoleerde dubbele b-pion in ruil voor een stapel open lijnen en diagonalen. Zwart had de d-pion echter mooi geblokkeerd en ik schatte wits kansen somber in. Ik herinner me dat ik over de avond meerdere malen dacht: “Volgens mij gaat ze nu toch echt ten onder aan de zwaktes”, maar uiteindelijk kwam er een eindspel op het bord waarin Sofia twee torens op de zevende rij had die sterk genoeg bleken.

Aan bord 8 kwam Jordi Krempel al snel gedrukt te staan, maar vorig seizoen heeft hij al een paar keer aangetoond een bekwame verdediger te zijn. Zo ook hier: na een tijd stevig te zijn blijven staan, tructe hij zijn tegenstander en won een volle toren. Dit waren mijn inschattingen gedurende de partij:
(Na ongeveer 40 minuten): “Jordi staat passief met weinig ruimte maar vindt vast wel een of andere verdediging.”
(Na ongeveer 1:15): “Jordi de verdediger: Er is in ieder geval nog niets misgegaan.”
(Nog wat later): “Ah, hij wint een toren. Feest!”

Het was een leuke wedstrijd, en ik wil bij deze Albert nog bedanken voor zijn invalbeurt.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 04-11-2009 at 19:27.

03-11-2009 23:40 Jolle is offline Send an Email to Jolle Homepage of Jolle Search for Posts by Jolle Add Jolle to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voorburg gaat denk ik degraderen uit deze poule. Maar je moet het toch maar winnen Glimlach

Prometheus heeft gisteren gelijkgespeeld tegen WSC. Henk, René, Ger en Bert wonnen, maar we hadden ook een reglementair tegen, helaas.

De kraker in deze poule is op donderdag 18 februari 2010, natuurlijk Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

04-11-2009 00:16 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Donderdag... hmm.. heeft vast iets met overlopers te maken dan.

Gefeliciteerd heren en dame!

04-11-2009 12:09 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb Jolles reply gepromoveerd tot het nieuwsbericht. Coen ook bedankt voor de snelle eerste post.

Leuk verslag en een leuk resultaat.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-11-2009 19:28 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Corniel: Dank je wel Corniel. Ik had mijn berichtje ff snel vanuit de tram naar huis gepost. Ik wist dat Jolle een verslag zou schrijven

@Jolle: Dank je wel voor je uitstekende verslag.

Quote

Originally posted by Jolle
Coen Leentvaar, aan bord 3, bracht zichzelf al vrij snel uit zijn openingstheorie.


Vrij snel. Ja klopt.

1 e4 c5 2 Pf3 oeps geen Morra

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Coen on 04-11-2009 at 23:09.

04-11-2009 23:05 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller