Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC2 verslaat Moerkapelle
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC2 verslaat Moerkapelle Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de eerste ronde van het nieuwe seizoen is DSC2 met een overwinning gestart. Het uit de RSB gepromoveerde Moerkapelle werd met 5-3 verslagen.

Na de openingsschermutselingen waren er een paar plusjes en minnetjes te noteren. Gert Legemaat leek in goed uit de opening te zijn gekomen en telde al snel 1 soldaatje meer in zijn gelederen dan bij de tegenpartij. Het omgekeerde was het geval bij Patrick de Bas, die er in het middenspel eentje in had moeten leveren.

Het eerste punt werd echter op een ander bord gescoord. Op bord 6 was het Walter Anema die als eerste dit seizoen het genoegen mocht smaken een punt te incasseren. In zijn partij waren beide spelers op koningsaanval gegaan, maar Walters aanval sloeg wel door. Niet veel later kwamen ook het tweede en derde punt op het wedstrijdformulier. Bob Voogt mocht een punt noteren nadat hij met 2 torens op bezoek ging bij de zwarte koning. Gert Legemaat had zijn pionnetje voorsprong uitgebouwd naar een overwinning, en bracht de stand daarmee op 3-0.

Tot zover was er niets aan de hand. Patrick stond echter nog steeds slecht, en op bord 6 had Arno Wiersma ondertussen een bok geschoten en stond een stuk achter tegen 2 pionnen.

Teamcaptain Richard Oranje was in zijn partij in de aanval gegaan, maar had daarin wel wat materiaal moeten investeren. Het leverde uiteindelijk beide speler een half punt op. Toen even later Patrick de Bas ook de dames van het bord zag gaan gaf hij met 2 pionnen minder op. Dat bracht de tussenstand op 3½-1½.

Er waren nu nog 3 partijen aan de gang. Op bord 6 probeerde Arno nog wat van zijn verloren stelling te maken. Op bord 3 en 4 waren nog twee spannende partijen aan de gang. Ted Barendse was in een eindspel met voor beide spelers 2 pionnen en een paard terecht gekomen, en Kim Meulenbroek had een spannende pot waarin beide spelers een dame geposteerd hadden in de vijandelijke koningsstelling.

Het beslissende punt werd binnengehaald door Kim. Zijn tegenstander had materiaal moeten geven, maar een dreigende koningsaanval opgebouwd. Kim had zelf echter ook koningsaanval. Nadat hij met een fraaie zet de aanval van de tegenstande vertraagd had, bracht hij de vis op het droge.

Arno probeerde het nog lang, maar moest uiteindelijk de vlag stijken. Ted voegde aan het totaal nog een moeizaam verkregen halfje toe. Nadat hij zich had laten verrassen door een paardoffer, speelde zijn tegenstander niet de sterkste voortzetting, waarna Ted het halfje veilig stelde.

Een mooie start voor DSC2, en doordat alle andere uitslagen in de groep met het kleinst mogelijke verschil werden gewonnen, staat DSC2 zelfs bovenaan na de eerste ronde.

De individuele uitslagen:
 DSC22086-Moerkappelle19165-3
1Gert Legemaat2247-Jesse van Elteren19601-0
2Richard Oranje2098-Hugo vam Elteren1902½-½
3Ted Barendse2129-Gerard van Ommeren1990½-½
4Kim Meulenbroek2112-Wouter Vroegindeweij19551-0
5Patrick de Bas2104-Arno Luinenburg19140-1
6Walter Anema1998-Dick Bac20201-0
7Arno Wiersma1990-Boudewijn Weijrmars18900-1
8Bob Voogt2012-Tim van Breda16941-0

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

26-09-2009 22:10 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

RE: DSC2 verslaat Moerkapelle Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Het eerste punt werd echter op een ander bord gescoord. Op bord 6 was het Walter Anema die als eerste dit seizoen het genoegen mocht smaken een punt te incasseren.


Terwijl we van tevoren nog even buiten op het terras van de zon aan het genieten waren, vertelde Walter me nog dat het voor hem niet moeilijk zou moeten zijn om boven zichzelf uit te stijgen, "dan heb ik aan remise al voldoende". Dat was dus duidelijk te pessimistisch, Walter!

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

26-09-2009 23:22 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een nette overwinning, die nog even in gevaar leek te komen. Het stond vlak na de eerste tijdcontrole 3-0, en er was niets aan de hand. Richard en ik kregen remiseaanboden, en die hadden we beter aan kunnen nemen.

Toen Patrick verloor, Arno verloren stond, en de stelling van Kim (in zware tijdnood) onduidelijk leek werd het nog even spannend.
Uiteindelijk maakte Richard remise met een minuspion, en had ik inderdaad geluk dat mijn tegenstander in gewonnen stelling de verkeerde pion speelde. Kim had toen ondertussen al netjes matgezet.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

27-09-2009 08:26 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed om het seizoen te starten met een overwinning. De laatste hiervoor is volgens mij ook van een tijd terug, maar zeker met de versterking van het team moet er dit seizoen een mooie eindnotering in zitten!

27-09-2009 14:00 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na 5 achtereenvolgende nederlagen lukte het mij weer eens te winnen in de externe. In een voor mij onbekende variant van de caro-cann ontstond een rustige partij, waarin werd afgewikkeld naar een dubbel toreneindspel. Het zag er remiseachtig uit, maar mijn tegenstander raakte in een matnet, zodat ik een snelle overwinning behaalde. Prodent

27-09-2009 16:07 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

RE: DSC2 verslaat Moerkapelle Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Bob
Na 5 achtereenvolgende nederlagen lukte het mij weer eens te winnen in de externe.

5 achtereenvolgende externe nederlagen? Het kan erger! Ik had 6 nullen op een rijtje!
En tussendoor slechts 1 interne gespeeld, ook verloren, maar die tellen we even niet mee.

Na mijn eerste nul wist ik dat ik moest ingrijpen. Maar, tja wat te doen?
Had ik misschien zaagsel in mijn hoofd? Nou, daar weet ik wel wat op!
Houtlijm. Klasse D2, dat is voor een vochtig binnenklimaat, ook goed voor mijn bovenkamer!
Dus een pot Pattex Houtlijm Express gekocht.
Hoe krijg ik de lijm bij mijn hersenen?
Op mijn hoofd gaan staan en de lijm via mijn neus naar binnen laten stromen.
Dat was echter niet zo slim: mijn hele neus dichtgelijmd, en ik rook geen onraad meer:
Nul nummer 2.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen, wel eens vaker van gehoord: lijm snuiven. Mis poes.
Zwaar hallucinerend zag ik kansen waar ze niet waren en beren op de weg.
Nul nummer 3.
Terwijl de tranen over mijn wangen druipten bedacht ik mij dat de traanvocht ook
van binnenuit kwam. Dus houtlijm als oogdruppels. U begrijpt, de volgende ronde zag ik werkelijk niets.
Nul nummer 4.
Misschien via mijn oren? Je hoeft toch niets te horen gedurende de wedstrijd?
Ik had al uren mijn mobiel niet meer gehoord, en ook de waarschuwing van de scheids
kwam niet door, tring, en een reglementair nederlaag was het gevolg.
Nul nummer 5.
Oke, genoeg aangerommeld, afspraak bij een prive-kliniek gemaakt. Ze hebben mijn
schedelpan open gemaakt, flink de lijmspuit gebruikt en mijn schedel weer dicht gemaakt.
Dat alles onder algehele narcose. Fout. Nadat je onder narcose bent geweest, kan je
je enkele weken niet meer concentreren.
Nul nummer 6.
Maar de bijwerkingen van de narcose zijn na de zomerstop uitgewerkt.

Quote

Originally posted by Joram op den Kelder
Terwijl we van tevoren ... duidelijk te pessimistisch, Walter!

De zaagsel was tot een massief blok samengesmeed. Vandaar dat ik er van te voren wel een zwaar, hard hoofd
in had. Maar het heeft succes gebracht, ik kan het een ieder aanraden!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Walter on 28-09-2009 at 08:38.

27-09-2009 19:37 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas, helaas. De opening verliep volgens plan. De tactische scherpte ontbrak echter eventjes, waarna ik een boer mocht inleveren. Als het daarbij was gebleven, kan ik nog kunnen stribbelen, maar tevens vond een vijandelijk paard de weg mijn stelling in, wat leidde tot een tweede pion in de min. Omdat mijn tegenstander in het dame-eindspel nog veel moeite had om de juiste weg te vinden, kon ik nog lang tegenstribbelen, maar uiteindelijk bleek het tevergeefs.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

27-09-2009 22:43 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller