Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2009-2010 » Patrick de Bas opent Zomervarianten Ontdekkingstoernooi met de Berlijnse Muur
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Patrick de Bas opent Zomervarianten Ontdekkingstoernooi met de Berlijnse Muur Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De eerste avond van de jubileum-editie van het Zomervarianten Ontdekkingstoernooi (het is de tiende maal dat het georganiseerd wordt), werd door Patrick de Bas ingeleid. Hij bracht een stelling op het bord uit het Spaans: de Berlijnse Muur.



Een uitgebreid verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooiwebsite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-07-2009 00:29 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Deze stelling was zelfs voor Kasparov te moeilijk.
Vlams zet in de diagramstelling c3 zal de theorieboeken niet halen.
Leo Zuijdgeest won het snelst: 1.Td1+ Ke8, 2. Lg5 h6, 3. Td8 mat. "ik heb een mooie partij gespeeld" vertelde Leo na afloop! Als Fritz het niet weet: raadpleeg Leo Prodent

__________________
Mopper

14-07-2009 01:30 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een leuke avond, en m.i. een goede presentatie.

Patrick liet een aantal strategische ideeen zien, en enkele tactische grappen, en liet het verder aan de spelers over om zich in de stelling te verdiepen. En passant daarna liet hij tegen kersvers clubkampioen Jan-Peter van Zandwijk zien dat hij het niet verleerd is.

Het pionneneindspel is overigens niet altijd gewonnen voor wit: in mijn (wit-)partij tegen Hora was het gewoon remise, omdat mijn koning niet naar binnen kon (in bridge-termen: geen entreetje had). Een ondoordachte zet van Hora gaf dat entreetje echter wel.

Patrick, nogmaals bedankt!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

14-07-2009 08:21 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Leo Zuijdgeest won het snelst: 1.Td1+ Ke8, 2. Lg5 h6, 3. Td8 mat.

En ik dacht dat ik een miniatuurtje had. Buzing - Wiersma: 1. Pc3 c5 2. Td1+ Ke8 3. Pd5 Kd7 4. e6+ 1-0. Maar kennelijk was Teun nog ongelukkiger!

Uitstekende uitleg van Patrick trouwens!

14-07-2009 09:08 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi thematisch aangepakt: precies 20 jaar na de val van de Muur deze opening opgepakt voor het 10e Zomertoernooi. En waarschijnlijk heb ik daarmee Bas'openingswoorden herhaald...Glimlach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

14-07-2009 10:48 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas, de kans om dergelijke poëtische woorden uit te spreken heb ik aan mij voorbij laten gaan. Nog wel aan gedacht, overigens ...

Ik heb de uitslag trouwens verkeerd ingevuld. Na een zeer uitgebreide analyse heb ik de uitslag van de analyse (remise) genoteerd in plaats van de al bijna vergeten partij-uitslag (winst voor mij). Het resultaat tegen JP moet 2-0 in mijn voordeel zijn.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

14-07-2009 16:19 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was er helaas niet bij, maar was vandaag bij mijn vader, die mij een korte samenvatting op papier liet zien. Hij wist ook precies te vertellen waar het om draait, en we hebben zelfs het pionneneindspel nog een keer gespeeld.

Kortom, hulde (ik kan me bij de presentatie wel iets voorstellen Knipoog) voor een dergelijk degelijke aanpak. Zo leert men er werkelijk iets van! Goed zo!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

15-07-2009 00:34 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Vlams zet in de diagramstelling c3 zal de theorieboeken niet halen.


Ik zat naast Ted en Hora en zag het gebeuren. De zet komt me minimaal over als 'vreemd'. Je neemt het mooie veld van het paard op b1 met nagenoeg als enige dreiging Pd4, wat een zet later in de partij ook volgde. De opgelegde reactie voor zwart lijkt me c5, aangezien:
- het past in het zwarte plan
- het witte plan verhindert
- nu veilig kan, omdat wit geen Pc3-d5 heeft (zie Buzing - Wiersma hierboven)

Quote

Originally posted by Ted
En passant daarna liet hij tegen kersvers clubkampioen Jan-Peter van Zandwijk zien dat hij het niet verleerd is.


Een iets grotere bekendheid met de opening heeft zeker een rol gespeeld. In de eerste partij stond Jan-Peter (met zwart!) aanzienlijk beter, totdat ik in zijn tijdnood een smerige truc kon inbouwen. De tweede partij ging gelijk op tot het eindspel, waarbij het thematische voordeel van de zwarte loper van de witte velden bleek.

Quote

Originally posted by René Torenstra
Ik was er helaas niet bij, maar was vandaag bij mijn vader, die mij een korte samenvatting op papier liet zien. Hij wist ook precies te vertellen waar het om draait, ...


En dan is ook de avond voor de instructeur geslaagd. Tevreden

Iedereen bedankt voor de lofuitingen. Ik ga alvast broeden op iets moois voor volgend jaar. Knipoog

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

19-07-2009 15:41 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller