Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2008-2009 » Interne competitie (N12): Koen Lambrechts zet zegereeks voort
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N12): Koen Lambrechts zet zegereeks voort Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met een overwinning op Kim Meulenbroek heeft Koen Lambrechts zijn opmars op de ranglijst voortgezet. Hij is nu geklommen naar de tweede plaats. Alleen Joram op den Kelder, die niet in actie kwam, moet hij nog voor zich dulden.

Ook Gert Legemaat deed goede zaken. Hij versloeg Pieter Buzing, en staat nu derde.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Kim Meulenbroek-Koen Lambrechts0-1
2Pieter Buzing-Gert Legemaat0-1
3Jan-Peter van Zandwijk-Bob Voogt1-0
4Hora Vlam-Ted Barendse0-1
5Arno Wiersma-Willem-Jan van den Broek1-0
6Richard Oranje-Marco Kirana½-½


In de B-groep waren veel spelers afwezig in verband met externe wedstrijden. In de top van het klassement verandert ook weinig. Nancy Kirana deed de beste zaken. Ze boekte een knappe overwinning op Pieter Hofstee. Ook Bart Meulemans won, ondanks angst voor het gebruik van stimulerende middelen bij zijn tegenstander.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Nancy Kirana-Pieter Hofstee1-0
2Bart Meulemans-René Torenstra1-0
3Kees Venema-Jan-Pieter de Vries0-1
4Rob Scherpenisse-Frans Palm0-1


In de C-groep is het bijzonder spannend. De topper tussn Herman Zonderland en René Poots werd in de kiem gesmoord, toen bleek dat er nog een invaller nodig was in DSC7. DSC is René zeer dankbaar dat hij alsnog in wilde vallen, en Herman dankbaar dat hij zijn partij wilde afbreken. De koploper in de C-groep, Rob Scherpenisse, ging onderuit tegen Frans Palm. Het is nu enorm dringen geblazen om de eerste plek. Jordy Krempel bezet deze nu, met in zijn kielzog een viertal spelers die vrijwel op gelijke hoogte staan.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Simon Dirkse-Gerrit Bussmann½-½
2Lito van Reede-Gerard Bilars1-0
3Frans Smit-Sofya Blanter0-1
4Leo Zuijdgeest-Dolf Mulder1-0
5Dennis Berithoe-Paul van Riet0-1
6Jan Swart-Steven van der Weele1-0
7Ernst Hanewald-Aad de Jong1-0
8Joop van Ham-Gabe Hoekstra1-0



De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 10-12-2008 at 10:26.

09-12-2008 01:53 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Plompprijs-kandidaat Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde zelf een bijzonder wilde partij tegen onze voorzitter. Willem-Jan bracht een voor mij onbekende variant op het bord, waarin ik maar eens een stuk offerde. Bijzonder a-typisch voor mij, maar in de interne moet je eens wat proberen! Willem-Jan offerde vervolgens terug, ik bliefde het niet, enfin, u moet maar kijken. Maar gezien het bijzonder hoge offergehalte dien ik de partij in als kandidaat voor de Plompprijs: de prijs voor de meest spectaculaire partij.

De partij gaat vergezeld van een analyse. Ik beweer zeker niet dat deze correct is (en al helemaal niet dat ze niet gekleurd is); ik ga om 3 uur 's nachts geen hele diepgravende analyse uitvoeren.

1. d4 d5 2. c4 dxc4 3. e4 e5 4. d5 f5 5. xc4 f6 6. exf5 xf5 7. c3 c5 8.f3 g4 9. O-O Het rekenbeest Fritz vindt wit hier prettig staan, en beveelt voor zwart 0-0 aan. Het oogt echter allemaal niet zo veilig bij de witten, met zo'n paard op g4, een dame die zo op visite kan komen, en een open f-lijn voor extra druk op f2.

9...e4 Willem-Jan gooide echter zijn e-pion naar voren. Oom Fritz maakt er gehakt van:
10. g5 d6 11. e2 g6 12. ae1 xf2 13. e3 xe3 14. xe3 g4 15.f4 en wit staat heel goed.
Zo'n rekenwonder ben ik echter niet, en ik besloot de knuppel maar eens in het hok met hoenders de werpen:

10. xe4


De zwarte monarch staat nog midden in het centrum, en de stukken op b8 en a8 doen nog niet echt mee. Daar tegenover staan een boel actieve witte stukken. Dat geeft voldoende compensatie voor het offer.

10...xe4 11. g5 Er staan nu 2 zwarte stukken in. 11...xf2


Zwart staat een stuk voor, dus dan is een kleine kwaliteit geven helemaal niet erg. Oom Fritz vindt het na 12. xf2 ongeveer gelijk. Ik had echter andere plannen.

12. h5+ De witte dame staat op e2 erg goed. Maar ik wilde wel g7-g6 uitlokken. Mocht zwart dan ooit nog kort rokeren, dan kan ook mijn zwartveldige loper na bijvoorbeeld b4 de zwarte stelling in kijken.

Zwart kan ervoor kiezen om veel stukken te ruilen, maar de stelling die overblijft vonden Willem-Jan en ik in de analyse niet echt prettig ogen voor de zwarten. Wit heeft nog steeds actieve stukken die de zwarte monarch het leven zuur gaan maken. Bijvoorbeeld:
12... g6 13. e2 h3+ 14. h1 xg5 15. xg5 xg5 16. xe4+ e7 17. g4 d8 18. d6 cxd6 19. ae1 d7 20. h4+ c7 Maar ik sluit niet uit dat zwart beter heeft dan deze variant. Als zwart de witte aanval overleeft heeft hij natuurlijk een stuk meer.

12...g6 13. e2+ e7 14. e6


Zo, ga nu nog maar eens rokeren!

14...e4+ 15. h1 d7?! Niet de nauwkeurigste. Wit kan gewoon slaan op c7 en a8, en heeft dan een materiaalvoorsprong. Ik heb het wel overwogen, maar vond het paard eigenlijk veel te mooi om te geven tegen die inactieve toren op a8. Objectief gezien is slaan op a8 natuurlijk wel het beste.

16. xc7+ d8


17. e6+ Zoals gezegd, ik wilde mijn mooie paardje behouden.

17...c8 18. f4 d6 19. ac1 dc5?



De beslissende fout van zwart. Objectief gezien stond zwart heel goed. Na een zet als 19...b8 heeft de witte aanval niet voldoende kracht meer. Zwart kan stukken gaan afruilen en op weg gaan naar een gewonnen eindspel. Na 19...dc5 is materiaalverlies voor zwart niet meer te voorkomen.

20. d3! b8 Nu is het te laat... Maar ook na andere zetten gaat het helemaal mis in de zwarte stelling: 20...f6 21. xd6 xd6 22. xc5 b8 23. a6 bxa6 24. xa6+ b7 25. b5+ b6 26. c7# of 23...e8 24. b5 b6 25. xf6# (dreigt d7#) xb5 26. xb5 e1+ 27. xe1 gxf6 +/-

21. xc5 xc5?

Na bijvoorbeeld 21...xf4 22. xf4 gaat ook het paard op e4 verloren. Maar na de tekstzet gaat er nog meer materiaal van het bord:



22. xe7 Een kruispenning tot besluit. Zwart kan niet terug slaan omdat de loper gepend staat.
1-0

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

09-12-2008 03:41 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

RE: Interne competitie (N12): Koen Lambrechts zet zegereeks voort Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
[...]
Ook Bart Meulemans won, ondanks angst voor het gebruik van stimulerende middelen bij zijn tegenstander.
[...]


Tja, die hielpen niet. Ze werkten eerder tegen.
Na 1.e4 c5 2.Pa3 d5 kregen we een leuke partij, waarbij ik met zwart zonder succes probeerde aan te tonen dat mijn tweede zet goed is.
Ik stond steeds op het punt - dacht ik - om mijn pion terug te winnen en gelijk te maken, maar het mocht niet zo zijn.
Bart had een prachtig uur voorsprong, een uur dat ik zelf helaas in de bar doorgebracht had, en de pion werd me teveel.

Achteraf laat Fritz natuurlijk zien hoe ik dat uur had moeten gebruiken om op verschillende manieren gelijk te maken. De ergste was wel een 1-ply paardzet die een pion aanviel die niet te verdedigen was, maar die ik natuurlijk niet speelde Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-12-2008 01:08 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ga zo door Bart. Eerst noemen ze op onze club de openingsvariant: 1 e4 c5 2. Pa3 : de "Meulemans"-variant, daarna volgt de regio en later Nederland. Komende tegenstanders van Bart die Siciliaans spelen: bereidt je voor op het geheime wapen: De M-variant.

__________________
Mopper

11-12-2008 01:08 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Mopper: nu iedereen het weet heeft het geen nut meer. Volgende keer opnieuw 1.a3 Lach

@René: er waren verschillende momenten waar zowel wit als zwart (veel) beter hadden kunnen spelen, maar op welke zet was die 1-ply pionwinst?

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

11-12-2008 09:41 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bart: 17...Pa4, en als je 18.b3 durft te spelen 18...Pc3 (gevolgd door 19...e6). Ik had het verworpen vanwege 18.Td3, maar dat doet niks.

Als je dat allemaal niet uitrekent valt gewoon pion b2 Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-12-2008 11:16 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

René, natuurlijk speel ik b3. En je hebt helemaal gelijk dat Pa4 een stuk beter is dan e5, dat hadden we in de analyse ook gezien, maar Rybka geeft me nog altijd een halve pion voorsprong, en zeker geen snelle pionterugwinst Lach voor jou. Het ding vindt wel (terecht, lijkt me) dat je al veel vroeger e6 had moeten spelen.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

11-12-2008 11:24 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller