Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2008-2009 » Interne competitie (N11): Koen Lambrechts meldt zich in top klassement
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N11): Koen Lambrechts meldt zich in top klassement Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de elfde speelronde heeft Koen Lambrechts uitstekende zaken gedaan in de A-groep. Hij versloeg met wit Bob Voogt, en klimt daarmee naar de derde plek. Ook Pieter Buzing deed goede zaken door Kees van der Meer te verslaan. Raymond Liem speelde zijn eerste partij dit seizoen, en deelde daarin het punt met Hora Vlam.

In de top van het klassement kwamen een aantal spelers niet in actie. Joram op den Kelder, Gert Legemaat, Richard Oranje en Patrik de Bas waren naar Rotterdam gereisd voor een bekerwedstrijd.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Koen Lambrechts-Bob Voogt1-0
2Kees van der Meer-Pieter Buzing0-1
3Martin Glimmerveen-Jan-Peter van Zandwijk½-½
4Raymond Liem-Hora Vlam½-½
5Ted Barendse-Diederik van Heijgen1-0
6Willem-Jan van den Broek-Simon Broos½-½


De man in vorm in de B-groep is Pieter Goossens. Nog ongeslagen in de interne en externe competitie nam hij het op tegen Jack Duijvestijn. Ook Jack moest eraan geloven, waardoor Pieter zijn koppositie verstevigde. Ook Theo Rekveldt deed goede zaken. Hij versloeg Corniel Nobel en staat nu vierde.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Pieter Goossens-Jack Duijvestijn1-0
2Corniel Nobel-Theo Rekveldt0-1
3Frans Palm-Nancy Kirana0-1
4Jolle Lont-Edgar Huisman1-0
5Antoon Frehe-Kees Venema1-0


Koploper Rob Scherpenisse deelde in de C-groep het punt met Simon Dirkse. Zijn naaste belager, Gerrit Bussmann, verloor zijn eerste partij in de interne. Herman Zonderland was daarvoor verantwoordelijk; en neemt meteen de rol van achtervolger over;hij staat nu zelf tweede. Jordy Krempel klom naar de derde plaats door René Poots te verslaan.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Simon Dirkse-Rob Scherpenisse½-½
2Gerrit Bussmann-Herman Zonderland0-1
3René Poots-Jordy Krempel0-1
4Lito van Reede-Steven van der Weele1-0
5Dolf Mulder-Sofya Blanter1-0
6Leo Zuijdgeest-Ernst Hanewald1-0
7Paul van Riet-Jan Torenstra1-0
8Aad de Jong-Joop van Ham1-0



De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie. De puntentotalen zijn wat lager dan voorheen, doordat de inactieve spelers uit de ranglijsten zijn verwijderd.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

02-12-2008 01:48 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren had ik op meer gehoopt zo tijdens m'n verjaardag. En ik had mezelf (naast de benoeming van Arno) ook een mooi cadeau kunnen geven. Ik was echter te onrustig, en wellicht te inhalig. En u weet wat uw grootmoeder daar al over zei: dan krijg je het deksel op je neus.

Corniel Nobel-Theo Rekveldt
Delft 2008

Na 27...f6?!

Wit staat zeer fraai, maar ik dacht dat ik nu direct moest toeslaan. En zonder lang m'n opties te overwegen speelde ik
28.xf4?!
Een gemiste kans, er zit zoveel moois in deze stelling, en meerdere kansrijkere alternatieven.
28.exf6?! waarna Fritz 28...xf6 29.xf6 geeft als beste alternatief: zwart geeft dan de kwalteit voor een pion een het loperpaar. Na 28...xf6? xf4 xd4 30.d3+ verliest zwart ook de kwaliteit, maar nu zonder loperpaar én wit houdt de aanval.
Ook 28.he1 is een sterkere optie dan tekstzet. Wit komt binnen met een toren en behoudt zo druk.
28...fxe5 29.xe5 d7


30.hf1?
Op de dertigste zet misgrijpen, da's geen goed voorteken als je zojuist je dertigste levensjaar bent ingegaan...
Ik mist dat ik na 31.d3+ f5 32.g6! kan doen. (Na het door mij berekende en daarna verworpen 32.xf5? gaat het niet goed met de witten.)
De pointe is dat na 32...xd3 uiteraard eerst 33.xf8+ komt, en dat 32...f7?? jammerlijk faalt op 33.hf1!

De rest van de partij zal ik u besparen, maar het ging eerst langzaam bergafwaards, en daarna heel snel...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

02-12-2008 21:29 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gerrit Bussman - Herman Zonderland 0-1

Sta ik zomaar tweede in groep C. Dacht ik gisteren aan de bar het berekenen van de tussenstand te begrijpen, sta ik toch twee plaatsen hoger dan verwacht. Nu mis ik enkele spelers in de ranglijst, deze zal dus wel opgeschoond en herberekend zijn.

In ieder geval deed ik gisteren goede zaken. Ik had iets actievere stukken dan Gerrit, echter een pion minder. Door een paard in de aanbieding te zetten, bezorgde ik Gerrit heel veel kopzorgen. Nemen kon niet, dat zou zeker winst voor mij opleveren. De oplossing zoeken kostte hem veel tijd, dat hielp mij in de slotfase.

Nu ga ik maar voor promotie ook, wat met al de ambitie achter me niet mee zal vallen.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

02-12-2008 22:15 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

Corniel Nobel-Theo Rekveldt
Delft 2008

Na 27...f6?!


Heb je e6 ook nog bekeken? Zo op het eerste gezicht lijkt me dat wel sterk voor wit.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

02-12-2008 22:22 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook e6 is niet slecht, maar de tekstzet was ook niet slecht. Glimlach Als je maar de wending met d3 en g6 speelt...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-12-2008 11:35 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


van der Meer - Buzing na 30. Df6

Na een interessante partij die best in remise had kunnen eindigen speelde ik hier 30... Lc5+, waarna Kees meteen opgaf; het eindspel is hopeloos. 0-1

Het afgelopen jaar heb ik veel op tactiek geoefend, bijvoorbeeld op chesstempo.com. Toch moest de computer mij hier wijzen op een geforceerd mat na 30... De2! Tja, je kan niet alles zien tijdens een partij, natuurlijk, maar als je de avond in stijl had kunnen afsluiten dan is dat toch een beetje jammer. (aldus klaagde de winnaar...)

Voor de kijkers thuis:

03-12-2008 21:22 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller