Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2008-2009 » Interne competitie (N10): Joram op den Kelder laat eerste halfje liggen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N10): Joram op den Kelder laat eerste halfje liggen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de tiende speelronde heeft koploper Joram op den Kelder voor het eerst dit seizoen moeten berusten in remise. Oud-clubkampioen Kees van der Meer was hiervoor verantwoordelijk. Jorams voorsprong blijft echter zeer ruim; Bob Voogt en Pieter Buzing (die op plaats 3 en 4 stonden) speelden remise. De nummer twee, Kim Meulenbroek, kwam niet in actie.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Joram op den Kelder-Kees van der Meer½-½
2Bob Voogt-Pieter Buzing½-½
3Hans Segers-Martin Glimmerveen0-1
4Ted Barendse-Willem-Jan van den Broek1-0
5Hora Vlam-Richard Oranje½-½
6Diederik van Heijgen-Corniel Nobel0-1
7Pieter Hofstee-Arno Wiersma0-1


De B-groep kent na de tiende ronde een nieuwe koploper. Pieter Goossens versloeg met zwart Jan van de Donk en neemt daardoor de eerste plaats over. Voor Jan was het de tweede nederlaag op rij, en hij ziet daardoor ook Coen Leentvaar op de ranglijst passeren. Coen speelde remise tegen Jack Duijvestijn.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Jan van de Donk-Pieter Goossens0-1
2Jack Duijvestijn-Coen Leentvaar½-½
3Jolle Lont-Kees Korving0-1
4René van Alfen-Bart Meulemans½-½
5Olivier Marincic-Jan-Pieter de Vries½-½
6Adriaan ter Mors-Antoon Frehe1-0
7Albert Kemeling-Bart Vlasblom0-1
8Cees Huygen-Frans Palm½-½
9Edgar Huisman-Kees Venema1-0


Rob Scherpenisse liep in de C-groep tegen zijn eerste nederlaag aan. Verantwoordelijk hiervoor was Herman Zonderland. Rob zag achtervolger Gerrit Bussmann remise spelen tegen Jordy Krempel. Daardoor blijft Rob koploper, maar je hebt wel een vergrootglas om de voorsprong op Gerrit waar te nemen. Jordy bezet de derde plaats.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Herman Zonderland-Rob Scherpenisse1-0
2Jordy Krempel-Gerrit Bussmann½-½
3Sofya Blanter-Lito van Reede½-½
4Steven van der Weele-René Poots0-1
5Joop van Ham-Simon Dirkse0-1
6Gabe Hoekstra-Paul van Riet0-1



De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

25-11-2008 01:41 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuke pot gespeeld tegen Jan-Pieter. Ik kreeg een prettige stelling na een nieuwe opening, maar verbruikte iets te veel tijd. Voor de 2e keer dit seizoen ruilde ik daarop dames in plaats van deze op het bord en daarmee kansrijk initiatief te houden. Na dameruil gingen er geforceerd nog andere stukken vanaf en uiteindelijk was het potje remise.

Ook 2 andere interessante partijen gezien: naast me tussen Joram en Kees, maar ook die van Richard en Hora. Misschien een korte analyse?Knipoog

25-11-2008 20:36 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Herman Zonderland-Rob Scherpenisse 1-0.

Mooie partij gespeeld en voor mij positief afgesloten.
Rob kwam beter uit de opening, won in de zevende zet mijn b pion. Ik kreeg daardoor echter veel ruimte voor een aanval op de Damevleugel. Dat resulteerde eerst in kwaliteitswinst. Later, toen de druk behoorlijk toenam, won ik geniepig een toren door aftrekschaak. Rob kon niet anders dan opgeven.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

25-11-2008 21:56 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

WilemJan en ik hadden een bijzonder interessante partij (vond ik). De Russische strijd tussen hangende pionnen en druk (activiteit) van de stukken tegenstander.

Toen zwart een vergiftigde pion terugpakte was het door middel van een dubbele aanval afgelopen.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

26-11-2008 00:25 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
[knip]
Ook 2 andere interessante partijen gezien: naast me tussen Joram en Kees,
[knip]
Knipoog


68 zetjes, avondvullend genoegen, dat zeker, maar een hoogstandje?
Nu ja, die Op den Kelder kan echt schaken. Goede en ter zake doende zetten. Een gelijke stelling na de opening. Hij had in het eindspel na mijn c7-c6 heel mooi c4-c5, een breekzet die ik had gemist. Ik verdien dan te verliezen, maar het was nog net remise.
Een (gaap) interessante (goeaa-aap) partij, Elguapo? Heb ik iets gemist?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by winfvdm on 26-11-2008 at 12:46.

26-11-2008 12:40 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had op zich ook best een interessante partij met zwart tegen Hans Segers. In de opening maak ik al snel gelijk en speel het ook goed (in Duitsland jongstleden Pasen had ik in ongeveer dezelfde stelling een vol stuk cadeau gedaan), al kan wit nog net een vervlakking veroorzaken, waardoor volgende stelling op het bord komt:

Stelling na 19. Pa3-c2

19...f6 20. Pe1 Lf5 21. Txd7+ Txd7 22. Txd7+ Kdx7 is dan een gelijk eindspel. misschien een miniscuul plusje voor zwart. Ik zag echter een ander eindspel, waarvan het me wel leuk leek om dat eens met zo'n 5 kwartier op de klok te spelen. Normaal moet dat even afgeraffeld worden, nu dus niet. Ik besloot dus tot ruil op c2 en d2: 19...Lxc2 20. Kxd2 Txd2+ 21. Txd2 Txd2+ 22. Lxd2 (22, Kxd2 was waarschijnlijk ietsje beter)22...f5 23. Kd3 Kd6

Stelling na 23. Kd3 Kd6


Geen idee hoe dit staat om eerlijk te zijn. Men zegt weleens dat de loper beter is met pionnen op beide vleugels, maar daar staan nog wel iets teveel pionnen voor op het bord. Het leek me dat mij eigenlijk niet zoveel zou kunnen gebeuren als ik de pionnen op wit zou laten. Ik ging nu eerst mijn paard omspelen, en van mijn witte-velden plan afstappen, waarna de volgende stelling op het bord komt:

Stelling na 28. Ld2-e3 h4


Ik denk dat wit al twee kleine foutjes begaan heeft. De pion staat wat onhandig op b4, dat had een veld voor de loper kunnen zijn. Maar bovenal is het toelaten van h4 volgens mij onverstandig. Het moment nadert nu dat het pionneneindspel waarop ik al enige zetten loer (met ...Pf4+ Lxf4 gxf4) winnend gaat zijn.
De tekstzet roept echter definitief problemen over wit af: 29. h3?! Dit leek mij achter het bord een blunder.
29...Pf4+ Uiteraard. Het pionneneindspel wint nu: 30. Lxf4 gxf4, waarna zwart eigenlijk oneindveel tempo-zetten heeft en kan wachten totdat wit zijn koning weg haalt en e4 doorgedrukt kan worden, ofwel veld d5 of c5 weggeeft voor de zwarte koning.
30. Kd2! Had ik even geen rekening mee gehouden, vandaar het uitroepteken. Na 30...Ke6 wint zwart in (bijna) alle varianten. Ik heb er met de pc nog 1 gevonden die onduidelijk is. Helaas sloegen mijn schaakblindheid en a-tempo waanzin tegelijk toe: 30...Pxg2? 31. Lxg5 Duh. Tja, nu zal ik wel verloren staan, dus plichtmatig zetjes spelen. 31...f4 32. Kd3 Ke6 33. Ke4 Pe3

Stelling na 33. Ke4 Pe3


Hmm, het blijkt mee te vallen, ik vermoedde hier al remise, dus na 34. c5 Pf5 bood ik het aan (Na 34. Lxh4 Pxc4 35. Le1 (moet vanwege dreiging Pd2+) Pd6+ 36. Kd3 Pe8! geeft de computer zelfs nog een klein plusje voor zwart; de pc geeft ook de mogelijkheid 34.c5 Pc2?! en een behoorlijke plus voor zwart. Interessant moet ik zeggen.)
Hans dacht echter beter te staan en wijst mijn aanbod dus af. Even later gaat hij ook stellingsherhaling uit de weg. Zijn winstpoging is echter erg riskant. 35. Ld8 Pg3+ 36. Kd3 Pf5 37. Kc4!? Pd4 38. Lxh4 Pxf3 39. Ld8 Pg1!! Zwart staat nu gewonnen, al was ik tijdens de partij minder zeker van mijn zaak, zeker omdat er veel mogelijkheden zijn en ik niet al teveel tijd meer heb. Andere paardzetten winnen overigens ook.

Stelling na 39...Pg1!


Na 40. h4 komt de pointe van deze zet: 40...f3! en de pion is niet meer te stoppen. De witte pion blokkeert zijn loper en het paard houdt de witte koning af. Ik dacht hier dus de h-pion te winnen. Hans probeert nog 40. c6!? bxc6 41. h4 e4, maar nu zijn mijn pionnen te sterk.42. h5 f3 43. Lh4? e3! 44. Kd3 f2! en de pointe van zonet bezorgt alsnog de winst. 43. Lb6 is nog iets taaier, maar verliest ook: 43...Ph3 44. h6 Kf6 en f3-f2 is aanstaande. Ook 45. h7 Kg7 46. h8D+ Kxh8 en dan na ...f2 Lxf2 Kd4-e3xf2 helpt niet aangezien de zwarte koning op tijd terug is om de extra pion te dekken.
Wit geeft het op.
0-1


Uiteindelijk best een goede partij gespeeld. Wel jammer van mijn schaakblindheid, maar ik heb geen moment écht minder gestaan, hoewel ik dat tijdens de partij wel verwachtte.

26-11-2008 14:59 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

Even buurten Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het lukte mij helaas niet om op tijd aanwezig te zijn. Vijf minuten nadat ik gemaild had te zullen komen kwam er een verzoek om tot 20:00 uur te werken. Er waren teveel zieken om alsnog geregeld te krijgen dat ik om 18:00 uur weg kon.

Even buurten eindigde voor mij in een wandeling Scheveningen - huis. Na het betreden van de tram in Delft duurde het voor mijn gevoel niet lang voordat ik hoorde 'volgende halte... Zwarte Pad', waarop ik het Carlton Beach Resort in mijn vizier had.

Het werd wel een prachtige nachtelijke wandeling, terug door het Westbroekpark en de Scheveningse Bosjes. De omgekeerde versie van mijn gebruikelijke trainingsrondje-opening.

Ter hoogte van Madurodam was daarbij de zee in de verte nog duidelijk te horen. Dat was wel fascinerend. Op deze wijze had ik toch nog een mooie uitlooptraining na mijn deelname aan de Duinstrandloop bij Haag Atletiek van afgelopen zondag.

__________________
Paul

Everyone can say: I am the best of the rest

26-11-2008 21:55 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Een gelijke stelling na de opening. Hij had in het eindspel na mijn c7-c6 heel mooi c4-c5, een breekzet die ik had gemist. Ik verdien dan te verliezen, maar het was nog net remise.


In het eindspel TL tegen TP speelde ik op een gegeven moment een paradoxale koningszet die tijd leek te verliezen, maar mij toch de beste leek omdat hij m'n toren meer ruimte gaf. De afwikkeling naar pionneneindspel, die Kees uiteindelijk speelde, taxeerde ik als gewonnen voor mij. Dit was een correct evaluatie. Helaas ging ik om de een of andere reden een aantal zetten a tempo spelen en blunderde het relatief eenvoudig gewonnen pionneneindspel weg. Boos om mezelf gaf ik direct na de partij mijn subtiele koningszet de schuld, maar even later in de bar had ik al door dat dit niet gerechtvaardigd was. Na thuiskomst verifieerde ik nog eventjes vijf minuten mijn blindanalyses aan de bar met een bord erbij. Mijn analyse bleek helemaal te kloppen. Hier had ik alleen beter mijn tijd achter het bord voor kunnen gebruiken, dat had misschien een halfje gescheeld.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

01-12-2008 01:29 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een partij waarin ik de opening slap, ongeïnspireerd en slecht behandelde, wist ik - onbedoeld - het avontuur in mijn tegenstander aan te wakkeren. Enkel hierdoor mocht ik het punt bijschrijven.

Van Heigen-Nobel
Delft 2008


11.xf7?
In mijn goede reeks tegen Diederik speelde ik twee maal met wit een variant waar de pointe xf7 is. Wellicht dat Diederik hierdoor overwoog om in deze voor hem extreem goede stelling ook eens het avontuur te kiezen. Helaas voor hem, zonder succes.

Niet veel later staat het zo:

17...g4+! 18.xg4 xg4 19.g2 e5!

De dames zijn van het bord, en het paard op g4 is gered. Voor zover er compensatie was, is deze nu verdwenen. We speelden nog even door, maar het zwarte punt kwam niet meer in gevaar.

Al met al moet ik concluderen dat Diederik de sterkere speler is en blijft, maar dat hij tegen mij desalniettemin niet goed scoort: 4+ 1= 1-.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 01-12-2008 at 14:00.

01-12-2008 08:27 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
[knip] maar dat hij tegen mij des al niet te min niet goed scoort: 4+ 1= 1-.


Men schrijft het zonder spaties, een (lang) woord: desalniettemin.
Synoniem ervan (en nog langer) is desniettegenstaande.
Overdreven (en het langste) is desondanksalniettemintegenstaande.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 01-12-2008 at 11:28.

01-12-2008 11:27 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als we dan toch bezig zijn: 'bijschrijven' mag ook aan elkaar en in de eerste zin zitten nog 2 kofschip-gerelateerde foutjes Red Face

Hebben René en Marco het te druk of is de hoop inmiddels opgegeven? Knipoog

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Mark on 01-12-2008 at 13:47.

01-12-2008 13:44 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Mark
Als we dan toch bezig zijn: 'bijschrijven' mag ook aan elkaar en in de eerste zin zitten nog 2 kofschip-gerelateerde foutjes Red Face

Hebben René en Marco het te druk of is de hoop inmiddels opgegeven? Knipoog


Ik verbeter alleen nieuwsberichten en andere dingen die op de site komen. De rest vind ik niet zo belangrijk Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

01-12-2008 17:25 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller