Delfts Schaakforum » Overig » Over de Delftse SchaakSite » Web 2.0
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Web 2.0 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Stilstand is achteruitgang is een relatief nieuw gezegde, en gaat in de webwereld heel nadrukkelijk op. Met een website waar je twee jaar geleden nog heel hip mee was, kom je nu niet zomaar weg. Hoewel ik niet het idee heb dat de Delftse SchaakSite al links én rechts wordt ingehaald zijn we minder onderscheidend dan een aantal jaar geleden.

Om in de vaart der volkeren websites mee te kunnen zal de Delftse SchaakSite moeten blijven inoveren. Het marketingwoord dat hierbij pas is: Web 2.0. Dit is een verzamelnaam voor intactieve sites/webapplicaties (zie bijvoorbeeld Wikipedia).

Hoe Web 2.0 zijn we eigenlijk? Een goede vraag, en wat mij betreft zijn we het redelijk. Toch kan het nog een stuk beter. Concreet wil ik de volgende dingen onderzoeken/toevoegen/afronden aan/op de site:


Maar er zijn hier vast genoeg andere mensen actief met goede ideeën.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-09-2008 09:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk dat het er goed voorstaat.

Eén van de belangrijkste dingen waar je steeds last van hebt is het gebrek aan participatie op technisch hoog niveau. Ik bedoel hiermee dat het aantal gebruikers dat kan en wil omgaan met wat ingewikkelder applicaties te laag is, en dus moet misschien de nadruk voor de webcommissie niet op technologie maar op HR liggen.

Mensen erbij die wat kunnen en willen bijhouden, verantwoordelijkheden verdelen en data centraliseren.

Een voorbeeld: de agenda is nuttig, maar het aantal mensen dat data kan toevoegen en verwijderen (afgezien van de rechten) is laag. En dus moeten dezelfde mensen steeds aangesproken worden om dat te doen, wat tijd bij andere dingen weghaalt.

Behalve deze bottleneck is er nog een die hiermee samenhangt qua techniek: als je meer mensen bereid vindt om dingen te doen zit je met het probleem van entry-applicaties. Die moeten geschreven worden en het lijkt me de tijd niet waard om te investeren.

Als voorbeeld de ledenadministratie. Stel, je centraliseert (database op de server, dagelijks backup scriptje, etc.) De secretaris moet er bijkunnen, data manipuleren. Misschien nog wel meer mensen.
De agenda.
De interne competitie. Leden aan- en afmelden, leden aan- en afmelden voor individuele ronden in de IC.
Een week- of maandoverzicht van de agenda, waarin entries niet voor alle mensen zichtbaar zijn. Dus: vergaderingen kunnen er ook in staan, etc.

Dit alles zou ik graag willen (en nog veel meer), maar het is niet geschikt voor DSS, omdat iedereen voor alles Corniel nodig heeft, die natuurlijk ook maar beperkt tijd en zin heeft.

Ik ben tevreden met kleine stapjes (zoals de FEN kopie knop Knipoog). Verder moeten m.i. meer mensen om kunnen gaan met de dingen die we al hebben. Dus: hoe maak ik nieuws, een diagram, tabellen, een aankondiging, op de goede wijze. Dat betekent wellicht dat de invoerkant (en dan zijn we weer terug waar ik was) te ingewikkeld is voor een hoop mensen, al zou ik niet weten hoe het zo snel makkelijker moet.

Overigens heb ik Hyves inmiddels een mail gestuurd dat ze moeten ophouden met die irritante uitnodigingen Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

22-09-2008 15:00 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waar volgens mij winst te halen is:

1) zoals Rene al aangeeft zijn sommige zaken echt te bewerkelijk, goede voorbeelden hiervan zijn FEN en tabellen. Ik weet niet of dit op een betrekkelijke simpele manier efficienter kan, maar ik vermoed dat dit voor een aantal mensen wel een drempel is (in ieder geval voor mij)

2) online contactgegevens DSC leden (wel prive dan uiteraard en alleen toegankelijk voor DSC leden en niet alle forum leden ivm privacy!) lijkt me handig en is een quick win.

3) Ook een online ledenadminstratie lijkt me wel handig, maar of het heel veel toegevoegde waarde heeft weet ik zo 123 niet.

4) Een aanmeldknop voor de interne is misschien een handig idee

5) Een ander idee kan zijn om periodiek een DSC-er een verhaal over een specifieke opening te laten schrijven. Dan niet in de zin van allerlei varianten 32 zetten diep, maar meer globale ideeen van een bepaalde opening; zaken die je over het algemeen minder snel in boeken tegenkomt.

6) Een ander puntje wat ik al eens heb geopperd is de stof van trainingen; soms komt daar best nuttige info langs, en het is best nuttig om dat vast te leggen. Probleem is waar je dat vastleggen belegt vermoed ik.

Maar al met al hebben 'we' het prima voor elkaar hier!

23-09-2008 23:13 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik hoop dat ik met ingang van vandaag de puzzels wat makkelijker te vinden heb gemaakt: Homepage.

Bedankt voor de input tot zover. Die tabellen, tja, dat is een feature die is niet ontwikkeld is voor 'eenvoudige' gebruikers. Voor FEN (diagrammen) geldt dat niet, het maken van een GUI waarmee je online je FEN kan maken behoort tot de mogelijkheden. Zal eens kijken of ik daar tijd voor vrij kan maken.

Wat betreft het puntje van de gegevens van DSC leden, das een zaak voor eht bestuur. Als zij besluiten dat het online mag/kan, vind ik het prima.

Kan je uitleggen hoe je punt 4 voor je ziet?

5 en 6 zijn niet van technische aard. Dat is typisch iets waar mensen zich toe geroepen moeten voelen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-09-2008 10:36 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat de FEN betreft: kan er naast het diagram (met een bolletje of zo) duidelijk gemaakt worden welke kleur aan zet is? Nu moet dat uit de tekst blijken, en niet iedereen is daar zo duidelijk over.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

24-09-2008 15:37 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller