Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » DSC-ers in het zomercircuit
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

DSC-ers in het zomercircuit Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De vakanties zijn weer begonnen, dus beginnen overal weer schaaktoernooien. Daar doen natuurlijk weer een hoop DSC-ers aan mee; en die zijn uiteraard live en op afstand te volgen!

Vanavond is bijvoorbeeld het 2e LCT (Leiden Chess Tournament ) begonnen! Hier heb ik Anish Giri, Henk Mannen, Kees van der Meer (A-groep), Naomi Snikkers, Simon Dirkse en Tabitha Snikkers (B-groep) op de deelnemerslijst kunnen ontdekken. (Zei Kees nou echt dat hij op lager niveau ging schaken?)
Hier kunt u natuurlijk allen komen aanmoedigen (Iedere weekdag om 19:00, en in het weekend 13:00 in het Leids Denksportcentrum; rustdag op woensdag), of in ieder geval volgen. Er zijn 5 Live-partijen !

Daarnaast is er net als vorig jaar weer een toernooi in Andorra. Dit keer doen daar twee DSC-ers aan mee: Pauline van Nies en ondergetekende (met een delegatie van SV Leiderdorp). Wij zijn van 19 tot 27 juli live te volgen via de toernooisite. Ik begreep vorig jaar van het thuisfront dat deze erg leuk was, met live-partijen, foto's en zelfs filmpjes. Ook zullen wij zelf wel proberen wat belevenissen online te plaatsen.

Ook heb ik begrepen dat Joost en Chiel samen met Robin Swinkels twee toernooien spelen in Spanje. Zij zullen al bijna onderweg zijn naar het eerste toernooi, maar ik moet tot mijn spijt vertellen dat ik niet meer kan herinneren waar precies. Wellicht laten zij zelf nog wat horen?

Tot slot weet ik dat er van 21 tot 31 juli ook DSC-ers meedoen aan het Open NK te Dieren: Rufael Mekuria (Reservegroep B) en Jan-Pieter Vos (Hoofdgroep). Bij het bekijken van de deelnemerslijst op de toernooisite zag ik verder alleen Simon Broos (Reservegroep A) en Naomi en Tabitha Snikkers (Vierkampen), maar wellicht dat ik nog iemand gemist heb.

In Augustus dan nog het Hogeschool Zeeland toernooi in Vlissingen. (Anish Giri, Naomi en Tabitha Snikkers.
Het Euro Chess tournament 2008 in Enschede (Roland ten Have)

11-07-2008 22:26 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op dit moment is Anish in een leuke partij verwikkeld tegen vd Doel. Eea is te volgen op http://www.leidenchess.nl/live2008/tfd.htm

13-07-2008 16:06 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Bericht uit Andorra Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Even een klein verslagje uit Andorra. Er zijn nu 3 ronden gespeeld; welke 1.5 uit 3 voor mij opgeleverd heeft.

In ronde 1 moest ik tegen GM Lopez Martinez (2531). De partij ging wonderbaarlijk gelijk op en ik kreeg een gelijk eindspel. Ik had wel een dubbelpion, maar daar tegenover stond een heersend paard. Hij ging afruil yuit de weg en kwam minder te staan:



Hier zou 32. g4! gewoon winnen . Ik pak gewoon zijpion op b7 met behoud van aanval, terwijl hij niks meer heeft. Helaas vergat ik deze zet in te lassen terwijl ik het eigenlijk wel gezien had. Misschien gretigheid: 32. Txb7 De2! Op zich nog niks aan de hand, maar nu ging ik in de denktank en zag niks. Tb4 en Tb8 zijn nog gelijk, maar verreweg het makkelijkst is 33. b4! Td2 34. g5! Dxf7+ 35. Kh1 en zwart moet eeuwig schaak geven...
Nu kon ik niet helder meer denken en speelde 33. Db3?? , waarvan ik zelf eigenlijk al wist dat het niet zou werken. Het loopt mat, maar dat mag de lezer zelf even bekijken.

Ronde 2 speelde ik tegen een jeugdspeler: Kirian Tallo Dominguez (1845), maar die was niet slecht. In de opening vergat ik een bekende gelijkmakende zet omdat ik hoopte op transpositie naar een stelling die ik veel beter ken. Het ene ontbrekende tempo was toch wel belangrijk en ik kwam slecht te staan. Ik verloor een pion, maar zoals zovaak kwam de schwindelkans:



Wit speelde hier 24. a4? . Niet handig, aangezien ik zelf al a5 wilde spelen en dan zou a6 de verdediging zijn. Dus - zonder al te diep rekenen - 24... a5! met een hoge shockfactor Glimlach
En het bleek goed (ook volgens Fritz), een diepe min of meer geforceerde combinatie overleefde ik precies en hield een loperpaar tegen toren over. Vervolgens moet hij 5 zetten op 5 seconden doen (30 seconden increment) en sta ik volkomen gewonnen:



Helaas speelde ik hier 46...Df4 met remiseaanbod. Compleet geschift, want de dame en toren van wit staan compleet gebonden. Het winstplan is simpel: b3, cxb3, d3 pakken en doorlopen. Jammer dat ik onder tijdsdruk bezweek... :S

De derde ronde was een mooie aanval.. slechte jeugdspeler dit keer. Makkelijke winst. Nu heb ik geen tijd meer, misschien kom ik daar later op terug. Vanmiddag wacht een 2200 speler, wederom met wit.

22-07-2008 12:58 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ben ik weer! Dit keer een wat korter verslag, aangezien iedereen zijn email wil checken Glimlach

De vierde ronde had ik dus wit tegen die 2200 kerel. De opening had ik even bekeken, dus dat ging prima. In het middenspel dacht ik héél goed te komen staan, maar omdat ik 1 zetje overzien had moest ik echter de verdediging in. In het eindspel kreeg ik echter soepel tegenkansen. Op een gegeven moment won ik een kwal; al bleek later dat ik ook een stuk had kunnen winnen (nooit combinaties a-tempo spelen!!!). Met mijn twee torens kreeg ik meteen een eeuwig schaak. Na lang twijfelen vond ik de stelling echter gewonnen. Helaas maakte ik meteen een onbegrijpelijke blunder en verloor; later bleek dat de stelling inderdaad gewnnen was, maar dat had ik waarschijnlijk niet achter het bord gevonden. Flink balen dus... met de remise in eigen hand...

Ronde 5 was tegen een relatieve prutser. In een voor mij onbekende opening kon ik ongestraft wat tempi verliezen en vervolgens ook nog wat zetten besteden aan het verkrijgen van het loperpaar. Uiteindelijk wist ik de stelling open te krijgen en een pion te winnen, waarna het tegen deze tegenstander eenvoudig was. (Hoewel ik weer een kinder-truc miste..)

Ronde 6 bracht weer een 2200+ speler, ditmaal met zwart. Ik had voor een andere opening gekozen dan normaal: in een damegambiet pakte ik een keer de pion op c4. Hij speelde vervolgens zo slap dat hij die niet meer terug zag. Ik won vervolgens nog een pion, die ik meteen weer terug offerde om mijn loper op b7 te activeren. Vervolgens ging ik prutsen, maar toen ik met mijn vrije a- en b-pion ging lopen was het snel gedaan. Een mooie overwinning dus!

Ronde 7 bracht een tegenstander met exact dezelfde rating als gisteren: eitje dus. Knipoog In de opening deed ik het niet helemaal handig, dus besloot ik mijn loperpaar dit keer te "offeren" en een door een kamergenoot met veel succes gebruikte strategie met paarden te gebruiken. Dit pakte wonderwel goed uit, ik kreeg allemaal sterke velden voor die paarden. Toen mijn tegenstander nog een combinatie met Pxa6 (pionnetje) over het hoofd zag, moest hij va-banque spelen. Ik stond echter wel een pion en toren voor intussen. Het werd bloedlink, maar er bleek geen winst in te zitten voor hem. Uiteindelijk sloeg ik de aanval nog voor de echte tijdnood af en kon ik mijn materiaal te gelde maken...

4.5 uit 7 nu dus, onvoorstelbaar eigenlijk. Vanmiddag wacht de Belgische jeugdspeler Tanguy Ringoir, met al 2300+.... zal moeilijk worden dus, maar we zien het wel Glimlach Misschien voeg ik later nog een diagrammetje toe.

26-07-2008 11:42 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inmiddels 5,5 uit 8 neem ik aan ?Glimlach

Leuk om te lezen je verslagen!

28-07-2008 16:44 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

4.5 uit 9, helaas.
Tanguy Ringoir wist iets teveel theorie en wist mijn kleine onnauwkeurigheid op zet 15 dan ook goed af te straffen met een (vrijwel-)kopie van een partij tussen twee grootmeesters...

De laatste ronde tegen een 2200-speler dichtte ik mijzelf meer kansen toe. Helaas speelde hij Caro-Kann... en had hij mijn variant al tegen zich gehad (en gewonnen) toen hij met zwart tegen een van de andere L'dorpers speelde. Ik speelde dus wat anders, maar dat kende ik dus niet heel goed. Daarnaast bleek hij vrij goed in een miniem voordeeltje uitmelken, helaas.

Al met al een TPR van 2135, dus niet slecht.

28-07-2008 21:43 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor de verslaggeving, Martin Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

29-07-2008 04:02 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller