Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC1 wint nipt van Promotie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

DSC1 wint nipt van Promotie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 heeft vandaag in de uitwedsrijd tegen Promotie met 3½-4½ gewonnen. Voor de Delftenaren stond er niet zoveel meer op het spel, Promotie is in degradatiegevaar, en moest dus eigenlijk winnen. Dat is dus niet gelukt.

Het was nog spannend of DSC wel compleet aan de start zou verschijnen, want Henk Mannen was abusievelijk naar sporthal Olympus gereden, en kwam vlak voor het verstrijken van de bedenktijd om 12.50 uur aan.
Het was niet duidelijk in het begin. Alleen teamleider Gert kwam slecht uit de opening. Hij verdedigde zich knap, en zoals altijd is winnen moeiijker dan verliezen. Zijn tegenstander miste enkele kansen en uiteindelijk werd het remise.
Toen stond het echter al 4-2. Anish deed zijn naam weer eer aan, en trok in een strakke positionele stijl het punt naar zich toe.
Joram had vlak na de opening ietwat voordeel, maar dat kostte wel wat tijd. uiteindelijke remise.
Marten kreeg weer de kans een 'onspeelbare' opening te spelen. Dat was teveel voor zijn tegenstander, die later positioneel werd weggezet.
Henk moest met een uur minder een theoretische variant bestrijden. Vanuit een gelijke stelling kreeg hij een duidelijk plus, maar wist in tijdnood niet te winnen, remise dus.
En Patrick bracht zijn tegenstander flink in het nauw en kwam zo op het oog heel goed te staan. Ook daar werd uiteindelijk de vrede getekend.

Met een 2-4-stand waren Leo en Ted nog aan het spelen. Leo was het eerste klaar. Hij had in tijdnood een gelijke stelling om zeep geholpen en verloor in het toreneindspel.
Ted stond echter heel goed. Hij miste echter enkele goede kansen, en toen hij een studieachtige winst niet wist te vinden was het remise. Daarmee waren de matchpunten wel voor DSC.

DSC staat nu na drie achtereenvolgende overwinningen op een vierde plaats, en kan de laatste wedstrijd van het seizoen vrijuit spelen.

De persoonlijke uitslagen:
 Promotie 12039-DSC122033½-4½
1Ron Landsbergen2006-Anish Giri23440-1
2Bernard Bannink2251-Joram op den Kelder2222½-½
3Maarten van Zetten1925-Marten Wortel23110-1
4Erik Hennink1980-Leo Hofland22151-0
5Sjaak Sibbing1991-Ted Barendse2126½-½
6Manuel Nepveu1910-Gert Legemaat2174½-½
7Jan van den Bergh2131-Henk Mannen2122½-½
8Ben Ahlers2118-Patrick de Bas2112½-½

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Ted on 30-03-2008 at 20:09.

29-03-2008 20:39 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een gezellige drukte in het Zoetermeerse Vernède Sportpark (alwaar Henk Mannen met een uur vertraging nog net op tijd arriveerde - hij was abusievelijk naar sporthal Olympus gereden...). Toen ik (nadat 4 1/2 uur speeltijd erop zat) wegging stonden slechts remises van Patrick, Joram en Henk (!) op het scorebord en leken Anish, Marten en Ted op winst te staan. Leo stond minder en Gert had weliswaar het ergste achter de rug maar moest een toreneindspel met pion minder nog remise zien te houden. Ik ben benieuwd hoe dit alles in de praktijk uitpakte.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 29-03-2008 at 23:24.

29-03-2008 23:23 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De uitslagen:

Anish Giri 2344 (F) - Ron Landsbergen 1997 1-0
Joram Op den Kelder 2185 - Bernard Bannink 2261 0,5
Marten Wortel 2307 - Maarten van Zetten 1942 1-0
Leo Hofland 2224 - Erik Hennink 1988 0-1
Ted Barendse 2144 - Sjaak Sibbing 2002 0,5
Gert Legemaat 2203 - Manuel Nepveu 1940 0,5
Henk Mannen 2133 - Jan van den Bergh 2091 0,5
Patrick de Bas 2107 - Ben Ahlers 2167 0,5

__________________
Homo Caïssapiens

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Legemaat on 30-03-2008 at 21:18.

30-03-2008 12:03 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het bleken allemaal moeizame partijen.

De eerste remise was voor Henk. Veel stukken en pionnen werden afgeruild. Henk moest nog wel nauwkeurig spelen, maar wist die klus goed te klaren, ondanks de beperkte tijd die hij nog had.

Mijn tegenstander, Ben Ahlers, verliet al snel de gebruikelijke banen en koos voor een stelling waarin langzaam manouvreren de boventoon voerde. Ik wist een solide stelling op te bouwen met goede druk om te voorkomen wat wit actief kon worden. Helaas ontbraken voor mij ook de mogelijkheden om zelf activiteit te ontplooien. Toen mijn tegenstander besloot om de druk iets op te voeren, kon ik kiezen een solide, maar passieve stelling te behouden of een pion te offeren voor actief stukkenspel. Ik koos voor het pionoffer. Mijn tegenstander hield de boel keurig bij elkaar en wist hij stukken te ruilen onder behoud van zijn extra pion. Tijd voor noodmaatregelen? Gelukkig niet. Dankzij een kleine manoevre wist ik een pion terug te winnen, waarna ik in een stelling die materieel volledig in balans was met 2 lopers en 5 pionnen elk, remise aanbood. Dit werd aangenomen.

Joram had in het eindspel toren plus verre vrijpion tegen loper en paard verkregen met nog enkele pionnen op de koningsvleugel. Het exacte einde heb ik niet gezien, maar ik kan mij voorstellen dat de eindstelling in dynamische balans was: wie nog wat zou proberen, zou verliezen.

Aldus de 1,5-1,5 stand, waarbij Willem Jan arriveerde. Hierna kwam er een kleine spurt van de zijde van DSC.

Anish had de gehele partij een klein plusje, dankzij paard tegen slechte loper plus passieve toren bij de tegenstander. Met langzaam drukken wist Anish zijn voordeel verder uit te breiden. Toen de man van Promotie een klein foutje maakte, bleek hij in een matnet te zijn verwikkeld, welke slechts ten koste van een toren kon worden opgeheven.

Marten speelde weer zijn onnavolgbare systeem, door hemzelf "De Wortel" genoemd. Waarschijnlijk is dit systeem enkel speelbaar door Marten zelf. De tegenstanders hebben het er echter soms knap lastig mee. Zo ook de tegenstander van Marten, Maarten van Zetten. Maarten koos een wat rustige opzet en liet zo, samen met enkele keuze die op hoger strategisch niveau als dubieus konden worden gekwalificeerd, toe dat Marten aardig druk op de zwarte stelling kon leggen. Dit mondde uit een vrijpion op a7 met dame en paard voor Marten plus een tochtige koningsstelling met dame en loper voor de tegenstander. Dankzij een matdreiging wist Marten dameruil te forceren, waarna het pionnen-eindspel kansloos verloren zou zijn voor de tegenstander. Deze streek dan ook onmiddelijk de vlag.

Met de stand van 3,5-1,5 ben ik afgetaaid.

Op dat moment stond Leo wat moeilijk in een toreneindspel, waarbij de vijandelijke koning in Leo's stelling was binnengedrongen.

Ted stond een pion voor in een eindspel van 2T+P+4 tegen 2T+P+3. Een vijandelijke vrijpion op e2 zorgde echter wel voor enige druk op Ted's stelling.

En Gert zat reeds in het verre eindspel, waarin hij een toreneindspel met een pion minder, T+1 tegen T+2, had. Dankzij de actieve positie van de koning en toren van Gert, waren de kansen op verlies echter minimaal.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

30-03-2008 21:26 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
HeMan HeMan is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 09-04-2002
aantal berichten: 50

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sja, een goede voorbereiding is het halve werk en dat geldt dus niet alleen voor een gewenste of gevreesde schaakopening 'uit het boekje' of het raadplegen van ChessBase...

Vooraf had ik via de website van Promotie en een gegoogled bekerreglement de coordinaten van de speelzaal opgezocht. Even voor twaalven liep ik fluitend van mijn auto naar het denksportcentrum van Promotie in de Zoetermeerse sporthal Olympus.
Deze lag er tot mijn verbazing echter nogal verlaten bij...

Een affiche op het raam leek uitkomst te bieden. Hierop stond het telefoonnummer van de wedstrijdsecretaris van Promotie vermeldt. De beste man bleek echter ook van mening dat het denksportcentrum de plaats van handeling is voor de KNSB wedstrijden van Promotie.
Je reinste clubliefde (lees: sabotage) of juist een gebrek aan; ik had geen tijd om me daar op dat moment mee bezig te houden.
Na enkele telefoontjes met het thuisfront en een toeristische autorit door het zonnige Zoetermeer wist ik lichtelijk overspannen toch nog 'bijtijds' de speelzaal te bereiken.

Een voor mij onbekende theoretische variant was mijn beloning. Op intuïtie wist ik een prettige stelling te krijgen. Met nog 1,5 minuut op de klok koos ik op zet 36 voor zetherhaling in een stelling waar mijn ruimtevoordeel niet genoeg meer leek te zijn voor het volle punt.

Mooi dat de matchpunten desondanks mee naar Delft zijn gegaan!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by HeMan on 30-03-2008 at 21:59.

30-03-2008 21:54 HeMan is offline Send an Email to HeMan Search for Posts by HeMan Add HeMan to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller