Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2007-2008 » Interne competitie (V3): Ted Barendse boekt derde overwinning op rij
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V3): Ted Barendse boekt derde overwinning op rij Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep is Ted Barendse de tweede seizoenshelft uitstekend begonnen. Ook zijn derde partij zette hij in winst om; Willem-Jan van den Broek werd aan de zegekar gebonden. Hora Vlam (tegen Joram op den Kelder) en Arend Bosma (tegen Kim Meulenbroek) lieten hun eerste halfje liggen en beginnen dus met 2½ uit 3. Gert Legemaat kwam door een overwinning op Bob Voogt op dezelfde score.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Marten Wortel-Joost Michielsen0-1
2Anish Giri-Bianca Muhren½-½
3Joram op den Kelder-Hora Vlam½-½
4Richard Oranje-Jan-Peter van Zandwijk0-1
5Kim Meulenbroek-Arend Bosma½-½
6Gert Legemaat-Bob Voogt1-0
7Willem-Jan van den Broek-Ted Barendse0-1
8Kees van der Meer-Pieter Buzing1-0
9Walter Anema-Roland ten Have1-0


In de B-groep was geen enkele remise te bespeuren. De broedermoord der Promethanen werd door Jack Duijvestijn gewonnen. Peter Egge debuteerde met een leuke partij tegen Coen Leentvaar. Na een aantal jaar niet gespeeld te hebben heeft hij de stukken weer ter hand genomen. Het was een spannende pot, waarin Coen door een actieve toren en dame op de achterste rij uiteindelijk aan het langste eind trok.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Cees Huygen-John Spiering0-1
2Simon Broos-Theo Rekveldt1-0
3René Torenstra-Jack Duijvestijn0-1
4Albert Kemeling-Diederik van Heijgen0-1
5Adriaan ter Mors-Edgar Huisman1-0
6Kees Korving-Gerard Bilars1-0
7Coen Leentvaar-Peter Egge1-0
8René Poots-Simon Dirkse0-1



In de C-groep speelden Jolle Lont en Frans Palm remise. Achter hen profiteerden Kees Venema en Bas Rabeling. Het was ook bijzonder leuk Richard Meijer weer op de club te mogen begroeten. Hij speelde remise tegen Frans Smit.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Jolle Lont-Frans Palm½-½
2Kees Venema-Gerrit Bussmann1-0
3Bas Rabeling-Rob Scherpenisse1-0
4Steven van der Weele-Jan Swart0-1
5Richard Meijer-Frans Smit½-½
6Herman Zonderland-Joop van Ham1-0
7Paul van Riet-Leo Zuijdgeest1-0
8Jan Torenstra-Ernst Hanewald1-0



De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

18-03-2008 02:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik hoop eind deze week de standen online bij te werken. Dat gaat de komende dagen helaas niet lukken: dinsdag vergadering HSB, woensdag slotronde HSB-competitie en donderdag Open Prometheus Kampioenschap.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

18-03-2008 02:03 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zwart heeft na een onnauwkeurigheid het initiatief uit handen gegeven waardoor wit een mooie aanval heeft gekregen. Zwart tracht de angel uit de aanval te halen door 30. ... Txd3 :

Adriaan ter Mors vs. Edgar Huisman



Hoe slaat u de toren terug?

18-03-2008 21:12 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hij mag die toren hebben, de hebberdKnipoog (mijn oplossing staat hieronder..)

1. Qxf7+ Kh8 2. Qf6+ Kh7 3. Qxg6+ Kh8 4. Qg7 ++

18-03-2008 21:29 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Over de broedermoord: Rene Torenstra voelt zich, dat is mijn inschatting, al voor de partij geintimideerd door het flitze tempo van Jack Duijvestijn. Je denkt lang na over de vele mogelijkheden in moeilijke stellingen en binnen de 30 seconden doet Jack zijn zet. Vele tegenstanders van Anand hadden dat lang geleden ook,tot Kasparov de puntjes op de i zette in zijn match met Anand.Toen Anand die match verloor was de magie verbroken en werd Anand een "gewone"topgrootmeester. Rene en anderen krijgen het gevoel dat ze niet serieus worden genomen en doen dan vaak een aantal onlogische zetten. En komen verloren te staan. Maar omdat Jack zo snel speelt is er altijd de mogelijkheid om de kansen te doen keren want snel spelen betekent meestal niet goed spelen! Zoals ook laatste maandagavond.

__________________
Mopper

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Van Dop on 19-03-2008 at 02:24.

19-03-2008 02:20 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Arend heeft een punt. Laat me ten eerste stellen dat het verlies terecht is, want als je tegenstander oppervlakkige zetten doet moet je gewoon winnen. Maar ik moet bekennen dat de voornaamste reden is dat ik inderdaad het gevoel had niet serieus genomen te worden. Bij mij kwam het gevoel dan ook op: "waarom doe ik eigenlijk moeite?"

Een fragment ter voorbeeld. Ik had lang nagedacht of ik wel in deze stelling wou komen, maar een andere weg was er m.i. niet. Wit heeft een pion geofferd voor compensatie die er niet blijkt te zijn en staat gewoon minder.



Zwart is aan zet, en het lijkt me niet zo moeilijk om te zien dat de hoofdvariant ...b4 is. Zwart heeft hier 4 minuten gebruikt voor de partij (ik houd de tijden bij Tong)

12...Lb4?! a tempo. Nu kan dit gewoon een vergissing zijn. Dus:
13.Pge2 Het beste plan voor Zwart lijkt me om het paard vast te houden met La5 en alsnog b4 te spelen. In het uiterste geval iets met Da5, hoewel dat niet zo erg is. Maar:
13...Lxe2? a tempo. Hier moet ik weer lang denken. Het snel spelen heeft dus wel degelijk zijn voordelen Glimlach
13 Txe2 Lxe2 verliest, en ik was bang voor varianten na Dxe2 waar Zwart Wit een dubbelpion bezorgt en wellicht binnenkomt (in 1 variant zelfs op a1.)
13...Pbd7 a tempo, zucht. Geen slechte zet, maar als je ook naar Da5, c5!? e.d. gekeken hebt...
14.Tg1 Tf7(!) Ook meteen, maar nu de beste zet.
Er volgt een grote afruil na ...Pe4.


Hier moet zwart natuurlijk ...Pxc3! spelen en wint. Niet gezien, kan gebeuren. Maar zwart speelt (na een sconde of 5)
20...Dd7? 21.Th6 en Wit heeft ineens de compensatie die hij wilde. Nu alles voorbij is moet ik sneller gaan spelen (15 minuten op de klok, Zwart 1:35).
...Df5 22. Dg2! (kost weer tijd: reken ...Pe3 even uit Grijns)
22...g6? a tempo, zucht. En inderdaad nog niet eens bekeken behalve dat Pxd5 leek te winnen. Maar nu in tijdnood zag ik spoken. Hier had ik gerekend op Pf4 (of Pe3, niet goed).
23.Pxd5 cxd5 24.c3?! Lf8? Nu werkt Dxg6+ weer, maar geen tijd om te kijken.
25.Th3 Lg7 26.Te3?? en nu denkt Zwart ineens langer Tong 0-1

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

19-03-2008 18:44 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Arend heeft een punt. Laat me ten eerste stellen dat het verlies terecht is, want als je tegenstander oppervlakkige zetten doet moet je gewoon winnen. Maar ik moet bekennen dat de voornaamste reden is dat ik inderdaad het gevoel had niet serieus genomen te worden. Bij mij kwam het gevoel dan ook op: "waarom doe ik eigenlijk moeite?"

Een fragment ter voorbeeld. Ik had lang nagedacht of ik wel in deze stelling wou komen, maar een andere weg was er m.i. niet. Wit heeft een pion geofferd voor compensatie die er niet blijkt te zijn en staat gewoon minder.



Zwart is aan zet, en het lijkt me niet zo moeilijk om te zien dat de hoofdvariant ...b4 is. Zwart heeft hier 4 minuten gebruikt voor de partij (ik houd de tijden bij Tong)

12...Lb4?! a tempo. Nu kan dit gewoon een vergissing zijn. Dus:
13.Pge2 Het beste plan voor Zwart lijkt me om het paard vast te houden met La5 en alsnog b4 te spelen. In het uiterste geval iets met Da5, hoewel dat niet zo erg is. Maar:
13...Lxe2? a tempo. Hier moet ik weer lang denken. Het snel spelen heeft dus wel degelijk zijn voordelen Glimlach
13 Txe2 Lxe2 verliest, en ik was bang voor varianten na Dxe2 waar Zwart Wit een dubbelpion bezorgt en wellicht binnenkomt (in 1 variant zelfs op a1.)
13...Pbd7 a tempo, zucht. Geen slechte zet, maar als je ook naar Da5, c5!? e.d. gekeken hebt...
14.Tg1 Tf7(!) Ook meteen, maar nu de beste zet.
Er volgt een grote afruil na ...Pe4.


Hier moet zwart natuurlijk ...Pxc3! spelen en wint. Niet gezien, kan gebeuren. Maar zwart speelt (na een sconde of 5)
20...De7? 21.Th6 en Wit heeft ineens de compensatie die hij wilde. Nu alles voorbij is moet ik sneller gaan spelen (15 minuten op de klok, Zwart 1:35).
...Df5 22. Dg2! (kost weer tijd: reken ...Pe3 even uit Grijns)
22...g6? a tempo, zucht. En inderdaad nog niet eens bekeken behalve dat Pxd5 leek te winnen. Maar nu in tijdnood zag ik spoken. Hier had ik gerekend op Pf4 (of Pe3, niet goed).
23.Pxd5 cxd5 24.c3?! Lf8? Nu werkt Dxg6+ weer, maar geen tijd om te kijken.
25.Th3 Lg7 26.Te3?? en nu denkt Zwart ineens langer Tong 0-1
Het is 20. Dd7. Na 24 Dxd5 wint wit want Df1+ werkt niet omdat de toren op f7 gepent staat. Na 24. ..Tc8 (matdreiging) wint Tg1xg6! met dameverlies en winst of mat.

__________________
Mopper

20-03-2008 00:49 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller