Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC2 wint van Oud Zuylen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Bob Voogt Bob Voogt is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-03-2008
aantal berichten: 5

DSC2 wint van Oud Zuylen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op 8 maart werd de 7e ronde van de KNSB-competitie gespeeld. De tegenstander van het 2e was Oud Zuylen. Er kon begonnen worden aan de wedstrijd met de gedachte in het achterhoofd dat bij een gelijkspel of overwinning er een hele goede kans zou zijn op handhaving.

Dolf Beltz was als eerste klaar. In de opening was hij niet helemaal bij de les en hij was een pion kwijtgeraakt, maar hij zette een aanval op, die zijn tegenstander niet wist te pareren. Jan Peter van Zandwijk kon helaas ook deze keer zijn goede vorm niet vinden en verloor. Lucien de Lisdonk kwam goed uit de opening en ging enthousiast voor de winnende mataanval, maar zijn tegenstander verdedigde bekwaam. De aanval werd afgeslagen en even later blunderde Lucien de partij weg.

Kim Meulenbroek stond iets beter, maar zijn tegenstander wist een gevaarlijke aanval op te bouwen, waar Kim geen goed antwoord op kon verzinnen. Zodoende stond het 2e achter met 3-1, maar er was nog hoop. Kees van der Meer stond slecht, maar ik stond beter en de stellingen van Richard Oranje en Walter Anema waren moeilijk te beoordelen.

Kees wist knap het toreneindspel nog remise te houden. Ikzelf was in een toreneindspel gekomen met een pluspion. De teamleider had duidelijk aangegeven dat ik op winst moest spelen, dus speelde ik door, ondanks dat ik niet echt een goed winstplan had. Het zag er naar uit dat het toch remise zou worden, maar er zat nog een truc in. Mijn tegenstander zag het te laat, dus mocht ik een vol punt noteren.

Walter had een moeilijk eindspel met verbonden vrijpionnen aan beide kanten. De vrijpionnen van Walter bleken net iets sterker te zijn. Daarmee stond het 3,5-3,5. Alleen Richard aan bord 1 was nog bezig. Hij slaagde er in om af te wikkelen naar een gunstig eindspel. Bovendien had hij grote tijdsvoorsprong. Hij wist een betere stelling te behouden en won op tijd.

Hiermee behaalde het 2e met 4,5-3,5 een schitterende overwinning. Handhaving is vrijwel zeker en met slechts 2 punten achterstand op de koploper is er zelfs nog een kansje op promotie. En niet geheel onbelangrijk: na 7 ronden heeft het 2e nog steeds meer matchpunten dan het 1e!

De persoonlijke uitslagen:
 DSC22046-Oud Zuylen20024½-3½
1Richard Oranje2036-Jaap van der Tuuk21641-0
2Kim Meulenbroek2062-Wilbert Surewaard21590-1
3Bob Voogt2026-Huib Olij19671-0
4Walter Anema2074-Rob van der Walle19501-0
5Kees van der Meer2020-Ruud Hoogenboom2066½-½
6Jan-Peter van Zandwijk2088-Frans Sanijs19910-1
7Lucien van de Lisdonk1987-Wout van Veen18300-1
8Dolf Beltz2077-Hans Engberts18871-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 09-03-2008 at 00:41.

09-03-2008 00:10 Bob Voogt is offline Send an Email to Bob Voogt Search for Posts by Bob Voogt Add Bob Voogt to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoe is het met de GSM- die wel of niet afging.? De GSM van Kim (?) .Een afmeld signaal was voor de tegenstanders al een pogingwaard om een regelmentair punt te incasseren. Gelukkig was de arbiter net zo doof als ik en werd er geen regelmentair punt uitgedeeld. De arbiter van het eerste , dat was er een van een andere orde: die verordoneerde Leo Zuijdgeest dat er borden en stukken moesten worden opgezet in de analyse-zaal. Dat was zo afgesproken. Echt waar ik was getuige! Leo antwoordde, dat hij dat maar zelf moest doen, waarna de arbiter enkele borden en dozen plaatste en zich weer weidde aan zijn arbitertaak. Om daarna weer toe te slaan toen een vertrekkende toeschouwer aan het nieuwste lid, Anish, vroeg: hoe sta je? "kop houden, kop houden" siste de arbiter, anders laat ik je verwijderen . Nu heeft Jack Duijvestein weer genoeg gesprekstof voor weken.! Of hoe of niet arbiters zich bij gebrek aan beter zich bezig houden met futuliteiten.

__________________
Mopper

09-03-2008 04:14 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

misschien wil iemand nog even de teamuitslag aanpassen van 4.5-2.5 naar 4.5-3.5 Tong

09-03-2008 14:30 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
[...] De arbiter van het eerste , dat was er een van een andere orde: die verordoneerde Leo Zuijdgeest dat er borden en stukken moesten worden opgezet in de analyse-zaal. Dat was zo afgesproken. Echt waar ik was getuige! Leo antwoordde, dat hij dat maar zelf moest doen, [...]


Halleluja


Maar, mooie overwinning, mannuh!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-03-2008 15:06 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henrik
misschien wil iemand nog even de teamuitslag aanpassen van 4.5-2.5 naar 4.5-3.5 Tong


Dat knippen en plakken ook altijd.... het is aangepast.

Het was een zeer belangrijke overwinning voor het tweede, gezien alle andere uitslagen. Het tweede staat nu twee matchpunten van de promotieplek, en twee matchpunten van een degradatieplek. Dat is redelijk extreem. Al zal het tweede met zoveel teams onder zich niet meer degraderen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

09-03-2008 17:56 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Toen mijn partij remise was geworden, had ik de indruk dat Voogt en Anema winstkansen hadden, en dat Oranje houdbaar moest zijn, zodat mede dank zij Beltz' waardevolle overwinning 4-4 er nog in zat.
Compliment aan de winnaars!

Ja, en nu de degradatiekansen.
Nummer 9 heeft 6 matchpunten. Het zal niet veel voorkomen dat twee ronden voor het einde het al zeker is, dat een ploeg met 6 matchpunten degradeert. En er zijn voorbeelden dat een ploeg met 8 matchpunten degradeert, maar niet als nummer 10 er al 4 of meer heeft.
Laten we het zo stellen. Op de eerste plaats staat NSI De Eenhoorn. Eenhoorn staat, met 10 punten, maar vier punten voor op nummer 9. Twee grote nederlagen en ze spelen volgend jaar derde klasse! En ze moeten nog tegen het gevreesde DSC II! Ze maken zich zorgen, daar in Hoorn, wat ik je brom! :-)

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 10-03-2008 at 09:24.

10-03-2008 09:23 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees, ik moet je teleurstellen... De Eenhoorn kan niet meer degraderen Glimlach
(SOPSWEPS moet namelijk nog tegen twee 6-punters, en LSG3 moet nog tegen ASC, dus hier kunnen geen 10-punters uit komen... Glimlach

Maar het is wel mogelijk dat er maar liefst 7 ploegen op 10 mp uit gaan komen!

10-03-2008 09:47 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Kees, ik moet je teleurstellen... De Eenhoorn kan niet meer degraderen Glimlach
(SOPSWEPS moet namelijk nog tegen twee 6-punters, en LSG3 moet nog tegen ASC, dus hier kunnen geen 10-punters uit komen... Glimlach

Maar het is wel mogelijk dat er maar liefst 7 ploegen op 10 mp uit gaan komen!


Martin, Martin.... je zou toch moeten weten dat onze meester in de Rekenvouten uitstekend kan rekenen. Doet Kees zijn uiterste best de druk op te voeren in Hoorn, en dan ontzenuw jij de hele handel weer. Je hebt duidelijk nog wat te leren op het gebied van psychologische oorlogsvoering!

(gelukkig ligt er nog altijd druk op de Hoornse schouders omdat ze geen punten mogen laten liggen in de strijd om het kampioenschap)

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-03-2008 09:53 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Arno, Arno... als je druk wil opbouwen, moet dat wel haalbaar zijn :-)
Bijvoorbeeld dat DSC2 nog kampioen wil worden! (Zou erg goed zijn voor de club en Minister Beltz voor een lastig vraagstuk zetten trouwens) Glimlach

10-03-2008 10:45 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller