Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2007-2008 » Interne competitie (11): Kim Meulenbroek weer stevig aan kop
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (11): Kim Meulenbroek weer stevig aan kop Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kim Meulenbroek heeft in de elfde ronde van de interne competitie zijn koppositie verstevigd. Kim won van Arend Bosma, en zag directe concurrent Hora Vlam (die de laatste weken steeds dichterbij kwam) remise spelen tegen Jan-Peter van Zandwijk. Joram op den Kelder steeg door zijn overwinning op Kees van der Meer naar de derde plek.

In de B-groep eindigden de twee hoogste borden in remise. Rufael Mekuria, die zelf niet speelde, handhaaft zich daar ruim op kop, en Roland ten Have blijft tweede.

In de C-groep deed Jolle Lont de beste zaken. Hij won met zwart van Bert Zwemstra maar blijft derde. Roel Visser steeg een plaats door en overwinning op Gerrit Bussmann.

Uitslagen groep A
 wit zwartuitslag
1Arend Bosma-Kim Meulenbroek0-1
2Hora Vlam-Jan-Peter van Zandwijk½-½
3Kees van der Meer-Joram op den Kelder0-1
4Bob Voogt-Dolf Beltz1-0
5Walter Anema-Pieter Buzing½-½
6Gert Legemaat-Richard Oranje1-0


Uitslagen groep B
 wit zwartuitslag
1Roland ten Have-Diederik van Heijgen½-½
2Jack Duijvestijn-René Torenstra½-½
3Theo Rekveldt-Frans Palm1-0
4Jan van de Donk-Albert Kemeling0-1


Uitslagen groep C
 wit zwartuitslag
1Bert Zwemstra-Jolle Lont0-1
2Roel Visser-Gerrit Bussmann1-0
3Kees Venema-Steven van der Weele1-0
4Dolf Mulder-Jan Swart½-½
5Ernst Hanewald-Gabe Hoekstra1-0



De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

11-12-2007 01:31 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor de liefhebbers toch maar een diagrammetje:


Anema - Buzing, na Kc2-b3


Remise ligt voor de hand met Pa2-c1-a2... en Kb3-c2-b3...
Ik besloot het echter toch nog even te proberen:
31. ... dxc4+!?
Of het wint of verliest weet ik niet, maar waarschijnlijk heeft zwart goede kansen met drie pionnen tegen de loper. Plannen voor wit zijn: (i) met de koning de damevleugelpionnen ophalen; (ii) met de loper de pionnen eten; (iii) met de koningsvleugelpionnen lopen. Plannen voor zwart: (a) met h5-h4 de K-vleugel indammen; (b) met Kc5, b5, a5 het front opdrijven; (c) met Ke3-f2 de e-pion naar de overkant begeleiden; (d) de witte pionnen aanvallen/eten.
Wat is wijsheid? In de partij koos Walter voor plan (ii) en ik eerst voor (c) en even later voor (d). Nadere analyse zal duidelijkheid moeten geven, maar hier zijn de zetten:
32.Kxa2 Kf6 33.Kb2 Ke5 34.Kc3 b5 35.Lf3 Kf4 36.Lc6 Kg3 37.Lxb5 Kxg2 38.Lxc4 Kxh3 1/2-1/2

11-12-2007 18:27 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jack en ik belandden in een voordelige stelling voor Zwart na de weinig ambitieuze openingszetten 1.d4 en 2.e3.
Ik verknalde het door een zet te spelen die aan het EIND van de variant die ik had uitgerekend moest komen, en er bleef niet veel meer over dan eeen gelijke stelling.
Jack verzuimde materiaal te winnen; ik baalde van de eerdere onoplettendheid en Jack speelde veel te snel. Naar het einde toe was het nog wel grappig: de potremisestelling


Jack - René na Wits c4

werd door het "publiek" aandachtig gevolgd. Wellicht dacht een aantal dat het gewonnen was voor wit door de pion meer?
Wit (of Zwart, zoals in de partij) lomt pat te staan op a8 Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

12-12-2007 14:03 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie geen pluspion? Ik zie ook geen potremise stelling? Misschien dat het wel remise is, maar lijkt me behoorlijk lastig tellen Glimlach
En tja, Jack speelt altijd te snel volgens mij. Vermoedelijk moet je tegen hem gewoon op de truc spelen - zoek een idee waarbij de logische zet verliest ;-)

EDIT: (hopelijk klopt de stelling)
Wint zwart niet na: 1...bxc4+ 2. bxc4 dxc4+ 3. Kxc4 a4!! 4. Kb4 d4! 5. Kc4 Ke5 6. g5 hxg5 7.hxg5 (7.h5 faalt volgens mij) Kf5 8. g6 Kxg6 9. Kd4 Kf5 10. Ke3 Ke5 11. a3! (elke witte koningzet verliest lijkt mij) Kd5 11. Ke7 Kc4! en je houdt de a-pion van zwart niet meer tegen..

12-12-2007 14:07 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Ik zie geen pluspion? Ik zie ook geen potremise stelling? Misschien dat het wel remise is, maar lijkt me behoorlijk lastig tellen Glimlach
En tja, Jack speelt altijd te snel volgens mij. Vermoedelijk moet je tegen hem gewoon op de truc spelen - zoek een idee waarbij de logische zet verliest ;-)

EDIT: (hopelijk klopt de stelling)
Wint zwart niet na: 1...bxc4+ 2. bxc4 dxc4+ 3. Kxc4 a4!! 4. Kb4 d4! 5. Kc4 Ke5 6. g5 hxg5 7.hxg5 (7.h5 faalt volgens mij) Kf5 8. g6 Kxg6 9. Kd4 Kf5 10. Ke3 Ke5 11. a3! (elke witte koningzet verliest lijkt mij) Kd5 11. Ke7 Kc4! en je houdt de a-pion van zwart niet meer tegen..


Kan het niet helemaal volgen... heb je in gedachten nog een b-pion over voor zwart ofzo? Die pion wordt geruild. 2...dxc4 verliest voor zwart, denk ik. 2...e4+ leidt met verwisseling van zetten tot de partij.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

12-12-2007 15:33 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Euhm. Klopt je diagram? Als dat zo is, loop dan mijn zetten eens na? Dat ik ergens een remise-resource mis, dat zou kunnen, maar verlies voor zwart vind ik wel een beetje cru..
Enne, je hebt 'de partij' niet gepost, dus ik zou ook niet weten wat er daadwerkelijk gebeurd was.

13-12-2007 00:18 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Euhm. Klopt je diagram? Als dat zo is, loop dan mijn zetten eens na? Dat ik ergens een remise-resource mis, dat zou kunnen, maar verlies voor zwart vind ik wel een beetje cru..
Enne, je hebt 'de partij' niet gepost, dus ik zou ook niet weten wat er daadwerkelijk gebeurd was.


OK, even opgefritzt. 2..exc4+ verliest niet.


1...bxc4+ 2.bxc4 dxc4 3.Kxc4 a4

4.Kb4 (Fritz: = Beter is wsl 4.a3 en dan moeilijk: 4...h5! 5. g5+ Kf5 6.Kd3 en remise? 6.Kd5 e4 7.g6 kan ook.)
Om verder te gaan: 4...d4 (neem ik aan, de e-pion is weg) 5.Kc4 Ke5 6.g5 hxg5 7.hxg5 (7.h5 werkt niet) Kf5 8.g6 -+ inderdaad, maar 8,Kd4 =

Wij speelden dit (heb een hoop van wat jij laat zien niet overwogen, da's waar. Wat ik bekeek was allemaal remise)

36... e4+ 37. Ke3 dxc4 38. bxc4 bxc4 39. Kxe4 c3 40.
Kd3 Ke5 41. Kxc3 Kf4 42. g5 hxg5 43. hxg5 Kxg5 44. Kc4 Kf6 45. Kb5 a4 46. Kxa4
Ke6 47. Kb5 Kd7 48. Kb6 Kc8 49. Ka7 Kc7 50. a4 Kc8 51. a5 Kc7 52. a6 Kc8 53.
Kb6 Kb8

Inderdaad moeilijker dan ik dacht (hoewel wat wij speelden erg voor de hand ligt). Ik heb de tablebases niet en moet er langer naar kijken voor wat verder in jouw variant.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

13-12-2007 01:27 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Fritz is niet interessant, dit soort dingen kan fritz idd niet zonder tablebases, dus ik heb het zelf bedacht. Ik denk nu echter ineens dat als wit idd geen Kb4 (?) speelt, dat je dan met zwart geen Ke5 door krijgt. Helaas. Glimlach

13-12-2007 08:03 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller