Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2006-2007 » Interne competitie (25): Joram op den Kelder zet reuzestap naar kampioenschap
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (25): Joram op den Kelder zet reuzestap naar kampioenschap Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joram op den Kelder heeft een grote stap gezet op weg naar het clubkampioenschap. Hij versloeg zelf Hora Vlam, en zag concurrent Gert Legemaat door zijn vlag gaan tegen Pieter Buzing.

Met nog twee ronden te gaan heeft Joram nu een zeer ruime marge op Gert Legemaat. De derde plek is nu in handen van Bob Voogt, die als eerste Pauline van Nies van een zege af wist te houden. Pauline staat vierde, vlak voor Ted Barendse. Ted is de laatste tijd bezig aan een flinke opmars. Deze ronde versloeg hij Richard Oranje.

Uitslagen
 wit zwartuitslag
1Joram op den Kelder-Hora Vlam1-0
2Gert Legemaat-Pieter Buzing0-1
3Bob Voogt-Pauline van Nies½-½
4Ted Barendse-Richard Oranje1-0
5Kees Voorberg-Kees van der Meer½-½
6Jan-Peter van Zandwijk-Arend van Dop½-½
7Walter Anema-Lyubomir Mishkovski1-0
8Henrik Tamerus-Martin Glimmerveen½-½
9Rufael Mekuria-Coen Leentvaar1-0
10Bart Meulemans-Diederik van Heijgen0-1
11Corniel Nobel-Gerard Bilars1-0
12Naomi Snikkers-Roland ten Have0-1
13Simon Dirkse-Frans Palm0-1
14Jan van de Donk-Albert Kemeling1-0
15Edgar Huisman-Jan-Pieter de Vries½-½
16Theo Rekveldt-Rick Plomp1-0
17Roel Visser-Jack Duijvestijn0-1
18Simon Broos-Annamaria Dokman1-0
19Frans Smit-René Poots0-1
20Herman Zonderland-Lito van Reede0-1
21Rob Scherpenisse-Kees Venema1-0
22Gerrit Bussmann-Tabitha Snikkers½-½
23Bert Zwemstra-Antoon Frehe0-1
24Steven van der Weele-Aad de Jong1-0
25Jan Swart-Ernst Hanewald1-0
26Ben Sedee-Jelle Roos1-0
27Leo Zuijdgeest-Bram van der Leije1-0


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

22-05-2007 00:51 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb dit jaar niet heel vaak deelgenomen aan de interne, en de meeste partijen - alle op mn remise tegen Har van Himbergen na - gaven geen aanleiding tot vreugde. Mn overwinning van gisteren gelukkig wel.

Mijn tegenstander probeerde een variant van het Scandinavisch die Sergey Tiviakov ook speelt. Nadeel van deze variant is dat, wanneer je niet zorgvuldig met je dame omgaat, je veel tempi verliest:

Nobel-Bilars
Delft 2007



Van de 13 zetten waren er 6 van zwart met de dame.
14.f4 a5

De pion op e6 gaat verloren en ik win eenvoudig.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-05-2007 06:54 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

RE: Interne competitie (25): Joram op den Kelder zet reuzestap naar kampioenschap Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
... en zag concurrent Gert Legemaat door zijn vlag gaan tegen Pieter Buzing.

Gert ging feitelijk niet door zijn vlag, maar gaf op. Twee zetten voor het mat.

In de eerste helft van de partij werd ik compleet overspeeld. De hele pot heb ik zeer slecht tot verloren gestaan. Met actief tegenspel wist ik het nog flink wat complicaties in de stelling te brengen. Op de 30e zet miste Gert de winst. Daarna werd het een tijdnood scrimmage. In een eindspel D+3pi versus D+2pi en allebei nog 1 minuut (of minder) op de klok ging Gert aan de spanning ten onder: hij sloeg mijn b-pion die gedekt stond! Matzetten met D+K was daarna niet zo moeilijk.

Dit is 1 punt meer dan ik verdiend heb. Maar sport is nu eenmaal niet eerlijk.

22-05-2007 08:57 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

RE: Interne competitie (25): Joram op den Kelder zet reuzestap naar kampioenschap Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Pieter Buzing

Quote

Originally posted by Untagonklik
... en zag concurrent Gert Legemaat door zijn vlag gaan tegen Pieter Buzing.

Gert ging feitelijk niet door zijn vlag, maar gaf op. Twee zetten voor het mat.

In de eerste helft van de partij werd ik compleet overspeeld. De hele pot heb ik zeer slecht tot verloren gestaan. Met actief tegenspel wist ik het nog flink wat complicaties in de stelling te brengen. Op de 30e zet miste Gert de winst. Daarna werd het een tijdnood scrimmage. In een eindspel D+3pi versus D+2pi en allebei nog 1 minuut (of minder) op de klok ging Gert aan de spanning ten onder: hij sloeg mijn b-pion die gedekt stond! Matzetten met D+K was daarna niet zo moeilijk.

Dit is 1 punt meer dan ik verdiend heb. Maar sport is nu eenmaal niet eerlijk.
vaak is het gert die de boel compliceert als hij verloren staat , nu is het eens andersom Knipoog

22-05-2007 10:55 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een welbekende spaanse zijvariant wist ted uiteindelijk het eindspel te winnen. Overigens uiteindelijk door een toren en prise te zetten. Beide spelers overzagen dit en de stuurman aan de wal had dit wel gezien natuurlijk. Frons Het eindspel zelf was tamelijk lastig voor zwart. Reportorie wijziging na de nederlaag in Sas van Gent gevoegd bij deze wijze les ligt voor de hand. Iemand nog een goed boek over de marshall en anti marshall en/of andere spaanse hoofdvarianten ?

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 22-05-2007 at 11:01.

22-05-2007 10:58 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Is joram nu kampioen als hij DRIEMAAL afmeld Verward Idee

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 22-05-2007 at 13:31.

22-05-2007 11:00 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik snap sowieso niet dat er wordt gezegd dat er nog twee ronden zijn, want op de agenda tel ik er toch echt drie... of ligt dat aan mij?

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

22-05-2007 12:21 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Joram op den Kelder
Ik snap sowieso niet dat er wordt gezegd dat er nog twee ronden zijn, want op de agenda tel ik er toch echt drie... of ligt dat aan mij?
Ik zei toch drie Grijns of TWEE Verward Grijns

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 24-05-2007 at 12:20.

22-05-2007 13:31 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Joram op den Kelder
Ik snap sowieso niet dat er wordt gezegd dat er nog twee ronden zijn, want op de agenda tel ik er toch echt drie... of ligt dat aan mij?


Hrm, blijkbaar heb ik de agenda nog niet aangepast... 11 juni spelen we het clubkampioenschap snelschaak. Er zijn dus nog maar 2 ronden in de interne competitie. Ik zal de agenda meteen aanpassen. Ik heb overigens ook net de stand geactualiseerd.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

22-05-2007 17:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


Legemaat - Buzing, na 22. ... Lc8-h3


Het was toch wel een interessante partij, met veel complicaties en fouten van beide kanten. In de diagramstelling heeft Gert voor een torenmanoeuvre gekozen (22. Tb1-b4) die niet zo gelukkig uitpakt. Wit staat nog wel erg goed, maar dient nu een kwaliteit te offeren met 23. Ld4 Dd6 24. Lxf6 en alle varianten lijken +-. In de partij blijken de loper op c5 en toren op b4 elkaar in de weg te staan. Na
23. Te1?
staan de witte stukken inderdaad optimaal onhandig:
23. ... Dc3! 24. Dc1 Tac8?
Ik dacht dat ik hem had! Helaas wordt ik zelf beetgenomen:
25. Tc4!
en alles staat weer gedekt. Had ik maar wat langer gekeken en 24. ... b6! met stukwinst gespeeld. Nu staat wit weer goed. Ik besluit voor de witte a-pion te gaan:
25. ... Da5 26. Lb4 Dxa2 27. Txc8 Txc8 28. Dxf4 a5
en hopelijk is mijn a-pion in combinatie met Lf6 snel genoeg om het wit lastig te maken. Ik denk dat wit in ieder geval genoeg aanvalsmateriaal heeft (bv Le4 + Df5 of g3-g4-g5) voor een vol punt.
29. Ld2 a4 30. g4 Dc4?
Nu kon Gert het uitmaken met 31. Tc1! en mat op de achterste rij vanwege de pion op g4. Wit speelde met 7 minuten op de klok het "logische"
31. Df5
Op mijn tandvlees heb ik er nog een eindspel met minuspion uit kunnen slepen. Maar de notatie daarvan heb ik niet meer kunnen reconstrueren. Laten we het er maar op houden dat Gert blunderde.
0-1

22-05-2007 22:41 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller