Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2006-2007 » Interne competitie (24): Toppers onderuit
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (24): Toppers onderuit Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de vierentwintigste ronde heeft koploper Joram op den Kelder zonder te spelen goede zaken gedaan. Hij zag zijn concurrenten struikelen en liep daardoor uit.

Gert Legemaat speelde met zwart tegen Ted Barendse. Ted leek een ietsje beter uit de opening te komen, en toen Gert een dreiging overzag kwam hij veel materiaal voor. Gert won nog wel enig materiaal terug, maar moest ondanks dapper verzet uiteindelijk toch het punt aan Ted laten.

Richard Oranje speelde tegen Arno Wiersma. Hij kwam goed uit de opening. Het resulteerde in de winst van een pion, maar daardoor kon Arno zich wel bevrijden. Die activiteit leverde Arno twee pionnen op, maar Richard bezat een lastige vrijpion. Er leek een soort evenwicht op het bord te komen, maar Arno kon met zijn extra pion een doorbraak plaatsen op de koningsvleugel die niet te stoppen bleek.

Veel opvallende resultaten waren er verder niet. Adriaan ter Mors boekte een knappe overwinning op Theo Rekveldt. Verder debuteerde Richard Meijer in een leuke partij met een remise tegen Aad de Jong.

Uitslagen
 wit zwartuitslag
1Ted Barendse-Gert Legemaat1-0
2Arno Wiersma-Richard Oranje1-0
3Walter Anema-Hora Vlam0-1
4Martin Glimmerveen-Kees van der Meer0-1
5Coen Leentvaar-Pieter Buzing0-1
6Lyubomir Mishokvski-Gerard Bilars1-0
7Naomi Snikkers-Simon Dirkse1-0
8Bart Meulemans-Frans Palm1-0
9Theo Rekveldt-Adriaan ter Mors0-1
10Rick Plomp-Mark Versteegh0-1
11Rick Beekenkamp-Albert Kemeling0-1
12Jack Duijvestijn-Olivier Marincic0-1
13Kees Venema-Roel Visser0-1
14René Poots-Herman Zonderland½-½
15Antoon Frehe-Marco Anink0-1
16Lito van Reede-Frans Smit0-1
17Bert Zwemstra-Tabitha Snikkers0-1
18Rob Scherpenisse-Steven van der Weele1-0
19Paul van Riet-Gerrit Bussmann0-1
20Aad de Jong-Richard Meijer½-½
21Jelle Roos-Ernst Hanewald1-0
22Leo Zuijdgeest-Jan Swart0-1
23Bram van der Leije-Ben Sedee0-1


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

08-05-2007 02:59 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Arno heeft verdiend gewonnen, met name door een serie slechte zetten van ondergetekende.

De atmosfeer leek gisteren wel op die bij de bekerfinale in de kuip afgelopen zondag. Echter voetbalsupporters zijn een ander publiek weet ik uit ervaring dan schakers. Maar soms zit er weining verschil tussen.
Naast mezelf hadden hier meerdere mensen absoluut last van. Arno en ik zijn zelfs naar de andere kant van de zaal verhuist om nog enigzins te kunnen concentreren. Wat nij mij niet heeft mogen baten.

08-05-2007 12:28 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ben overigens zeer benieuwd naar Kees zijn e5-e4-e3-e2 , zo te horen won het Knipoog

08-05-2007 12:30 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Excelsior Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarde collega, als ik je een moment blij kan maken met een vrolijk Excelsior thema uit de praktijk, dan zal ik dat niet laten.


De partij ging verder met e6-e5; De2-f2 e5-e4!; Lf3-d1 e4-e3; Df2-e1 e3-e2; einde Excelsior.
Le2:,Pg3: (en hg3:, dan Te2: ) en mede door Martins tijdnood was het snel over. Hij had inderdaad alleen e5xd4 bekeken en e5-e4 even gemist. De2 ipv De1 faalt opzichtig op Pg3:.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 08-05-2007 at 13:32.

08-05-2007 13:29 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zag touwens dat onze onvolprezen wedstrijdleider vergeten was om ook Joram mee te copieren van uit Kasper naar de stand. Nu staat Gert even eerste Grijns

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

08-05-2007 13:36 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Stand Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Blijkens de stand heeft Joram zich teruggetrokken na de laatste nederlaag. Ja, dat komt hard aan, ik heb er ruime ervaring mee, zeer ruime ervaring.
Heeft iemand enig idee hoe het nu met hem is?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

08-05-2007 13:40 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na mijn wel bijzonder snelle overwinning gister (zet 15 o.i.d. was het klaar) gingen Antoon en ik nog eens leuk analyseren en kwamen wij in een vrolijk 3 - 2 pionnen eindspel terecht waarbij er steeds 2 dames werden gehaald, en begonnen wij aan een leuk Q+pion vs. Q-eindspel.

Wat zich naast ons ontspon verhitte de goederen wat meer: Jelle - Ernst. Terwijl Ernst met materiaal meer niet veel meer hoefde te doen en wit zou de vlag kunnen strijken, produceerde Jelle Th8+. Geen probleem, daar kon de toren van c7 nog tussen.

Jelle zag dit echter niet en riep mat. Ernst keek 2 tellen, dacht ook dat het mat was en gooide de stukken om. Aangezien omstanders daar niets over mogen zeggen heb ik Jelle dit een half uurtje later pas verteld.

Ik zie bij de uitslag 0,5-0,5 staan; dit klopt dus niet.

Nog opvallender was dat ze, na eerder al een soort praatschaak te hebben bedreven, voor de analyse niet plaatsnamen in de bar, maar gewoon bleven zitten.

Olivier, die daar naast zat te schaken tegen Jack, verzocht Ernst aldus vriendelijk of hij dat ergens anders kon doen. Daar had Ernst absoluut geen zin in en dus wees hij het verzoek resoluut af.

Ja, Olivier, concentratie daar moet je zelf voor zorgen! Lach


Over mijn eigen prestaties iets grappigs: ik schaak niet meer zoveel, maar dit seizoen ben ik zowaar in 2 interne competities ongeslagen, bij DSC heb ik 3 uit 3 en bij SV Leithen 4 uit 4 (tegen nr. 2, 3, 5 en iemand met 1942, dus nog met flinke tegenstand ook aldaar).

Over hoe scorebordjournalistiek kan bedriegen. Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 08-05-2007 at 14:38.

08-05-2007 14:36 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Jelle zag dit echter niet en riep mat. Ernst keek 2 tellen, dacht ook dat het mat was en gooide de stukken om. Aangezien omstanders daar niets over mogen zeggen heb ik Jelle dit een half uurtje later pas verteld.

Niemand had het je kwalijk genomen als je wel had ingegrepen. We zijn toch allen amateurs onder elkaar?

Het ergste wat ik ooit in dit opzicht heb gezien was in de interne van SV Tal. Een zelfverzekerde (lees: arrogant) man speelt tegen een jeugdtalent van een jaar of 12. Plots voert hij een krachtzet uit: "Mat!" Het jochie kijkt beduusd naar de stelling en neemt de gehaast uitgestoken hand van zijn tegenstander in ontvangst. De man begint een monoloog waarin hij feilloos laat zien dat hij het toch wel heel goed gespeeld had en er (uiteraard!) geen redden meer aan was. Plotseling ziet hij dat het in slotstelling helemaal niet mat was! "Maar ja, nu heb je de partij al opgegeven." Hij doet snel de stukken in de doos en noteert zijn punt. Win by intimidation.
Zelf was ik een paar tafels verderop bezig met mijn eigen partij dus ik kon er helaas niets van zeggen. (Maar zo gaan we binnen een vereniging niet met elkaar om!)

In een KNSB partij heb ik ook wel eens iemand "mat" gezet. Mijn verbazing was groot toen mijn tegenstander toch nog een legale zet produceerde! Ik kon wel door de grond zakken... Gelukkig was het een paar zetten later toch nog mat.


Overigens was het gisteravond inderdaad erg onrustig. Misschien moeten we een papiertje met "Stilte svp!" op de bardeur ophangen - hoewel dit soort maatregelen doorgaans zijn bedoeld voor niet-schakers...

Zelf was ik vrij snel klaar. Coen vocht zich goed terug in de partij, maar toen hij eindelijk gelijk spel (en misschien meer) had bereikt ruilde hij zijn meest actieve stuk af. Strategie les 1: het gaat er niet om wat je afruilt maar wat je overhoudt! Wat hij overhield waren de onbewogen Ta1 en Dd1... Hierna kon ik snel binnenkomen met mijn T en D.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Pieter Buzing on 08-05-2007 at 15:53.

08-05-2007 15:52 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

RE: Stand Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Ik zag touwens dat onze onvolprezen wedstrijdleider vergeten was om ook Joram mee te copieren van uit Kasper naar de stand. Nu staat Gert even eerste Grijns


Quote

Originally posted by winfvdm
Blijkens de stand heeft Joram zich teruggetrokken na de laatste nederlaag. Ja, dat komt hard aan, ik heb er ruime ervaring mee, zeer ruime ervaring.
Heeft iemand enig idee hoe het nu met hem is?


Oeps... da's wel een erg lage vergoeding voor het keurig op tijd afmelden... Ik heb hem zijn eerste plaats maar weer teruggegeven. Overigens hoop ik dat de stand verder klopt; lang niet alle uitslagen waren ingevuld aan het einde van de avond.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

08-05-2007 16:46 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij tegen Theo ging het lange tijd gelijk op, en de computer analyse achteraf wees uit dat we beiden lange tijd geen fouten maakten. In de volgende stelling maakte Theo zijn eerste van twee fouten:

Theo Rekveldt (1716) vs. Adriaan ter Mors (1624), na 22. Lf4-h6 :



Hier heeft zwart de mogelijkheid tot 22. ... Td7, en op 23. Tc1 volgt 23. ... Ld2! Ik speelde echter 22. ... Tb8 en een paar zetten komt de volgende stelling op het bord:



Op dit moment zeg ik het niet meer zitten. Mijn koning kan niet bewegen, en ik kan ook geen pion zetten doen om hem te bevrijden. Ik was van plan e6 te spelen en Lf8, om die irritante loper op h6 weg te krijgen. Echter, na het afruilen van de zwartveldige loper houd ik een zwakke pion op de damevleugel over, waar wit toch al een meerderheid heeft. Chessmaster ziet het allemaal wat minder somber in en raadt Td8, gevolgd door Td6 aan:

Score: 0.06 25...Rd8 26.f3 Rd6 27.Rxd6 exd6 28.Kf2 Bb1 29.a4 Bf5 30.g4 Be6 31.Be3 Bc3 (Time = 0:38, Depth = 5/12)

De vraag is of Chessmaster gelijk heeft: is hier nog niets aan de hand, of is dit eindspel winnend voor wit?

Ik speelde in ieder geval 25. ... Lc8 en waande me verloren tot Theo's tweede fout. De stelling na 27. Tb6??



Op 27. ... Lc5+ gaf Theo op.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Adriaan ter Mors on 08-05-2007 at 21:03.

08-05-2007 21:02 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn partij tegen Jack was er een van een ongekende wending. Alsof ik een paar zetten voor het einde mijn tegenstander rampzetten influisterde en mijn oppo hier netjes naar luisterde.

Mijn plan na de opening was om op de koningsvleugel aan te vallen. Veel te traag, en daarnaast onderschatte ik de witte kansen aan de andere kant (waar Jack met een niet gezien pionoffer de hele zwarte damezijde resoluut vastlegde). Ik stond kansloos tot Jack 'besloot' dat ik moest winnen. Hiervoor bedacht hij een klein plan. Ten eerste moest de beschermende pionnenvesting voor de koning gesloopt worden, g4! voldeed. Na fg4 kreeg ik een halfopen f-lijn en werd de belangrijke diagonaal c8-h3 'geopend'. Om mij echt te laten winnen was het nodig de koning wat dichter bij mijn stukken te brengen, Kg3!! volgde. Nu had wit voldoende hulp geboden en kon zwart het helemaal zelfstandig afmaken. Zie hieronder.

Jack vs Olivier




Ook de laatste externe ronde maakte ik een volledig verkeerde keuze wat betreft plan na de opening. Ook hier doe ik dat niet handig (buiten het feit dat ik een tactische grap mis). Bij 'bekende' openingen heb je meer idee van wat langere termijnplannen zijn, en bovendien heb je het vaker gespeeld dus weet je ongeveer wat er kan komen. Op het moment dat het nieuw is gaat het direct mis....nah ja, in ieder geval weet ik nu wat me te doen staat Grijns

09-05-2007 21:43 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Jack vs Olivier





1. ... g5 (2. Le5 Tf3) neem ik aan?

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

10-05-2007 18:55 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad.

10-05-2007 20:21 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller