Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Computervoutjes
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2] Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Verhaal achter de vuist vol lopers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er zit natuurlijk een verhaal achter. Het begin van dat verhaal staat in het vorige Axioma.
Het was: een koning met een onsje lopers van gelijke kleur tegen koning maakt natuurlijk remise. Het is aardig dat computers dat niet snappen. En ik vroeg me af, of een koning met gelijke lopers tegen koning en pion wint.
Ik herinner me dat ik zoiets eens gezien heb. Ik meende een studie van Troitzky. Ik kon hem helaas niet vinden, maar wist wel ongeveer waar ik de oplossing moest zoeken. Die heb ik uit het geheugen gereconstrueerd.
Ik heb een boekje met studies van Troitzky, maar zelfs toen ik het hele boekje nauwkeurig had doorzocht, kon ik dit thema (een knuist vol gelijke lopers) niet vinden. Herman Grooten meende, dat Smyslow wel eens met het idee had zitten spelen, maar daar kwam ik ook niet verder mee.
Ik had dus wel een oplossing, maar wist niet of die juist was. Maar ik dacht dat het won. Ik heb me kostelijk geamuseerd met de taxaties dat het niet te winnen zou zijn (geen beter vermaak dan leedvermaak).
En nu kwam A. Kemeling dus met een oplossing. Met wat zetverwisselingen heb ik hetzelfde; ook de pointe is hetzelfde. Twee weten meer dan een: nu weet ik het zeker.
Ik ben daar erg blij mee, en heb de uitgeloofde fles wijn met een feestelijk gevoel overhandigd.
Speel de oplossing van de heer Kemeling vooral na, met name als U denkt dat het niet te winnen is. Kunt U zien, hoezeer intuitie U kan bedriegen Tevreden .
Nog een ding: het is natuurlijk geen mooie studie. Er zijn bijvoorbeeld twee beginzetten: 1. Lb8-e5 en 1. Ld8-f6, dat is een doodzonde voor een studie. Misschien is er wel meer mis. Daar gaat het mij niet om, het gaat me om het thema.
Veel plezier bij het naspelen!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

29-04-2003 09:18 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Axioma Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn toelichting in het vorige stukje kan geplaatst worden in Axioma 31.
Ik nodig de heer Kemeling uit, te gelegener tijd de oplossing ook in deze rubriek te plaatsen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

29-04-2003 09:22 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij deze de oplossing

1.Bbe5 Ka2
[1...a5 2.Ba1
A) 2...a4 3.Bdf6
A1) 3...a3 4.Kd2 Ka2 (4...a2 5.Kc3 Kxa1 6.Kc2#) 5.Kc3 Kxa1 (5...Kb1 6.Kb3 a2 7.Kc3 Kxa1 8.Kc2#) 6.Kb3+ Kb1 7.Ba1 a2 8.Kc3 Kxa1 9.Kc2#;
A2) 3...Ka2 4.Kc2 a3 5.Kc3 Kxa1 (5...Kb1 6.Kb3 a2 7.Kc3 Kxa1 8.Kc2#) 6.Kb3+ Kb1 7.Ba1 a2 8.Kc3 Kxa1 9.Kc2#;
B) 2...Ka2 3.Kc2 a4 4.Bdf6 a3 5.Kc3 Kxa1 (5...Kb1 6.Kb3 a2 7.Kc3 Kxa1 8.Kc2#) 6.Kb3+ Kb1 7.Ba1 a2 8.Kc3 Kxa1 9.Kc2#]
2.Kc2 a5 3.Ba1 a4 4.Bdf6 a3 5.Kc3 Kxa1 [5...Kb1 6.Kb3 a2 7.Kc3 Kxa1 8.Kc2#] 6.Kb3+ Kb1 7.Ba1 a2 8.Kc3 Kxa1 9.Kc2#

30-04-2003 22:18 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Commentaar van grootmeester Petr Kiriakov:

Quote

Petrovich(GM)(43): its easy
Lach

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

01-05-2003 12:22 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller