Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2002-2003 » Promotie- en degradatie kansen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Promotie- en degradatie kansen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Promotie- en degradatie kansen

Nu het externe seizoen zijn einde nadert wordt het tijd de balans op te maken. Welke teams moeten knokken voor lijfbehoud, wie eindigen kleurloos in de middenmoot en welke DSC-ers houden onze naam hoog en dwingen promotie af?

DSC1 (KNSB 2D)
Tja, staan na afgelopen zaterdag ongedeeld eerste. Moeten nog tegen RHC ’t Pionneke dat derde staat, D4 en De Schaakmat die beide 4 punten hebben en dus te pakken moeten kunnen zijn. En tegen hekkensluiter Venlo dat in principe al gedegradeerd is. Dat moet kunnen zou je zeggen.

DSC2 (KNSB 3F)
Kan geen kampioen meer worden en zelfs beste nummer twee om kans te maken op een eventuele versterkte promotie lijkt lastig. Een goed seizoen daar niet van. Maar niet meer dan dat.

DSC3 (HSB 1A)
Stelt tot nu toe zwaar teleur. Het op papier verreweg sterkste 1e klasse team heeft weliswaar nog geen extern duel verloren, maar ook pas twee gewonnen. Aan de andere kant maken ze zeker nog kans, maar dan moet koploper RHC-Arena verslagen worden (liefst met ruime cijfers) en mag het derde ook geen steken laten vallen tegen Haeghe Ooievaar 3. Op papier goed mogelijk, maar dan moet het nu WEL gebeuren!

DSC4 (HSB 2A)
Teamleider Albert heeft het al meerdere malen rondgeschalt: DSC4 gaat promoveren punt! En het moet gezegd, ik zie ook geen enkele reden waarom het vierde niet zou promoveren. Zelfs als ze nog een duel zouden verliezen (van wie dan) is er geen vuiltje aan de lucht. En dat is een veilig idee...

DSC5 (HSB 2D)
Met DSC5 is het ergens heel erg mis gegaan. Het verlies tegen Schaakmat 1 kostte het kampioenschap, maar de nederlaag tegen SIO 1 was echt een blamage. Beste nummer twee is nog mogelijk, maar dan mag het nu niet meer mis gaan. De kansen op promotie zijn onder normale omstandigheden zeer klein.

DSC6 (HSB 2B)
Hoewel het een oppervlakkige stand op de ranglijst misschien anders doet vermoeden heeft DSC6 nog zeer goede kansen op promotie! Sterker nog ze hebben alles nog in eigen hand. Wel moeten de resterende wedstrijden gewonnen worden. De huidige nummer één Haagse Toren 4 dan wel drie punten meer, maar een wedstrijd meer gespeeld (dit omdat in 2b slechts 7 teams zitten). Ook Vogelwijk 2 heeft een verlies punt minder, maar ook zij moeten onze jonge honden nog van zich afslaan.

Wanneer dan ook Schaakmat 2 verslagen wordt hebben ze in ieder geval even veel matchpunten als DD 5 (waarvan ze verloren), maar gegarandeerd (als dit scenario gevolgd wordt dan) met meer bordpunten. Wanneer Vogelwijk en DD ook elkaar nog punten afpakken wordt het zelfs nog een eitje... Knipoog

DSC7 (HSB 3C)
Ondanks competitie vervalsing van WSC 3 (zij stelden alleen tegen DSC7 een speler op die ook al had gespeeld in de KNSB competitie + een andere invaller) heeft DSC7 prima uitzichten op promotie. Aangezien er in ieder geval een twee extra promoties zijn heeft zij het zelfs geheel in eigen hand. Lierse 2 heeft (in 3a) meer bordpunten, maar moet daar nog tegen Prometheus NSV dat heer en meester is in de eigen klasse. Maar zoals gezegd, als de huidige koers wordt voortgezet heeft DSC7 in ieder geval recht op de tweede extra promotie en als Lierse 3 mee werkt kan DSC7 zelfs nog kampioen worden.

DSC8 (HSB 3B)
Na een wat stroeve start heeft DSC8 zich hervonden. Kampioen worden kunnen ze niet meer, netzo min als beste nummer 2 en ook die andere extra promotie zit er normaal gesproken niet in Het al eerder gememoreerde Lierse 2 moet wel heel veel steken laten vallen, maar een goed seizoen zonder nederlagen is ook wat waard.

DSC9 (HSB 4)
Aangezien de eerste drie promoveren en DSC9 aan kop staat met 3 punten meer dan de rest moet dat geen problemen meer op leveren. Hoewel het dit jaar een zooitje is in de vierde klasse met 9 teams en een aantal wedstrijden die nog open staan. Zo hoeft DSC9 nog maar twee wedstrijden te spelen maar, SIO 2 (de nummer twee), Wassenaar Bobby Fischer 4 en Schaakmat 3 nog vier en Tijdnood 4 zelfs nog vijf! Ondanks deze situatie waarin nog veel teams nog veel goed kunnen maken kunnen er nooit meer drie teams DSC9 voorbij dus promotie is zeker!

Het volgende seizoen
Een reële blik op het volgende seizoen leert ons dat het volgende goed mogelijk is:
DSC1 (KNSB 1) (promoveert)
DSC2 (KNSB 3)
DSC3 (HSB Promotie) (promoveert)
DSC4 (HSB 1) (promoveert)
DSC5 (HSB 2)
DSC6 (HSB 1) (promoveert)
DSC7 (HSB 2) (promoveert)
DSC8 (HSB 3)
DSC9 (HSB 3) (promoveert)
Dat zijn 5 promoties!

Dus 1x KSNB 1, 1x KNSB 3, 1x HSB Pr, 2x HSB 1, 2x HSB 2, 2x HSB 3 en als we een DSC10 kunnen vormen ook nog een team in de vierde klasse. Merk op dat als we dat niet kunnen, Dolf waarschijnlijk een team terug trekt uit de derde klasse en het jeugdteam in de vierde klasse laat uitkomen. Het lijkt een mooi extern seizoen te worden.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-02-2003 17:30 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met de promotiekansen van het eerste, vierde, zevende en negende ben ik het helemaal mee eens.
Het vijfde zie ik echter geen beste nummer 2 worden. Collectief 1 zal het seizoen waarschijnlijk afsluiten met 12 matchpunten. (1 nederlaag geleden) en dat is meer dan het vijfde kan halen.
Maar voor het achtste zie ik nog wel perspectief. Het achtste heeft de tweede plaats stevig in handen en moet deze vast kunnen houden. Als er geen teams degraderen uit de KNSB competitie dan betekent dat promotie.

Voor het derde en zesde is promotie moeilijk, maar ze hebben het in eigen hand.

Derhalve: 5 promoties is een reele verwachting

05-02-2003 10:40 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by albert
Maar voor het achtste zie ik nog wel perspectief. Het achtste heeft de tweede plaats stevig in handen en moet deze vast kunnen houden. Als er geen teams degraderen uit de KNSB competitie dan betekent dat promotie.


Dat zou wel een rare situatie opleveren overigens: 3 teams in de tweede klasse en geen in de derde (wanneer DSC geen tiende team zou kunnen formeren)...

8) Draaiend hoofd 8)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-02-2003 11:22 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarom laat je het jeugdteam niet gewoon in de derde klasse spelen. Ze zijn er goed genoeg voor.

05-02-2003 14:55 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

HSB competitie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De competitie indeling is zelf onevenwichtig.
Er zijn vier 2e klassen, drie 3e klassen en er is slechts een 4e.
Ik zou wel een tweede klas willen opofferen om een 4e bij te maken.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

05-02-2003 15:52 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by albert
Waarom laat je het jeugdteam niet gewoon in de derde klasse spelen. Ze zijn er goed genoeg voor.

Voor de duidelijkheid, dat zou dan een beslissing van Dolf zijn niet van mij. Het afgelopen seizoen heeft Dolf aangegeven bij de indeling dat wanneer hij geen negen teams zou kunnen formeren een derde klasse team zou laten vallen.

Mijn idee is dat er volgend seizoen een derde klasse jeugd team komt (aangevuld met een of twee senioren) en een vierde klasse jeugd team. Maar dat kan denk ik alleen als je tien teams kan vullen.

Quote

Originally posted by Kees van der Meer
De competitie indeling is zelf onevenwichtig. Er zijn vier 2e klassen, drie 3e klassen en er is slechts een 4e. Ik zou wel een tweede klas willen opofferen om een 4e bij te maken.

Er waren er dit seizoen in eerste instantie ook twee, maar door het weg vallen van een team was dat geen optie meer. Een tweede klasse laten vallen lijkt me geen haalbare kaart. Vooral omdat verenigingen die niet zoals DSC de luxe hebben van zoveel teams zich daar zwaar door gedupeerd zouden voelen en een dergelijke motie zouden verwerpen denk ik.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-02-2003 16:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als teamleider van DSC9 kan ik verklaren dat dat wat nu DSC9 is en zal gaan promoveren, volgend jaar onder welke naam DSC-naam dan ook, als een jeugdteam WEL in de derde klasse zal meespelen.
Daar gaan de jeugdspelers meer van vooruit dan van sommige wedstrijden die ze nu in de 4de klasse hebben gespeeld; en of ze niet degraderen...dat zien we dan wel weer, maar ze zullen zeker niet kansloos laatste worden.
Of er dan ook nog een 2de jeugdteam wordt gelanceerd in de 4de klasse hangt af van hoe de jeugdzaken er volgend jaar voor staan. Voorlopig lijkt dat niet haalbaar, gezien het feit dat je per team minimaal 10 man nodig hebt en veel jeugdspelers vooral het lange tempo ècht niet aan zullen kunnen.

Bij DSC zitten trouwens zoveel spelers die makkelijk een klas hoger kunnen spelen, dat we voor promoties heus niet te hoeven vrezen, dat zit wel snor.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

05-02-2003 16:32 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat betreft het eerste, vierde en zevende ben ik het wel met Corniel eens. De promotiekansen van het derde zijn na het gelijkspel tegen Haagse Toren 2 echter danig geslonken. Niet alleen moeten de laatste twee wedstrijden worden gewonnen, er moet ook met ruime cijfers worden gewonnen!

Het vijfde gaat nooit meer beste nummer twee worden. Zoiets is met 4 verliespunten bijna ondenkbaar. Misschien dat we nog tweede worden in de poule, maar meer zit er niet in.

Het zesde heeft inderdaad promotiekansen, maar ook een zware poule. Het is dus geen makkelijke opgaven, maar zeker ook niet onmogelijk.

Het achtste heeft een goede kans op een tweede plaats. En daarbij klopt Alberts conclusie dat ze dan bij versterkte degradatie omhoog zouden gaan.

Het negende gaat wel promoveren. En het lijkt mij ook dat ze wel derde klasse kunnen spelen. Ik hoop echter ook op een tweede jeugdteam. Al is het alleen maar omdat ik het erg leuk zou vinden als het aantal externe teams van DSC in de dubbele cijfers gaat lopen! Happy Draaiend hoofd Tong

Overigens is het altijd zo geweest dat DSC een jeugteam in de vierde klasse had. Dus als het negende zou promoveren en derde klasse zou gaan spelen, ligt het voor de hand ook een tweede jeugdteam te vormen in de vierde klasse. Als dat tenminste organisatorisch allemaal kan. En het lijkt me dat er bij DSC genoeg jeugdspelers rondlopen die mee kunnen doen. Misschien is een lange partij wel wennen, maar volgens mij duren de meeste partijen in de vierde klasse niet de maximale 3 uur...

En wat betreft de discussie over een tweede klasse er af en een vierde klasse erbij: ik ben voor! De tweede en derde klasse zijn nu zeer onevenwichtig; het verschil tussen de sterkste en zwakste teams is erg groot. Het lijkt me dus wenselijk om dat meer in balans te brengen, en het schrappen van een tweede klasse om een vierde klasse te maken lijkt me een zeer geschikte optie. Ook denk ik niet dat clubs zich benadeeld gaan voelen. Iedereen wil in een leuke poule spelen met ongeveer even sterke teams. Dat levert de leukste wedstrijden op. En of dat nou tweede of derde klasse heet maakt dan niet echt uit.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

05-02-2003 17:22 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Remkius Remkius is a Male
forumbeheerder




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 50

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja na onze nederlaag tegen DD moeten we met het zesde gewoon alles winnen. En daar beginnen we dinsdag mee tegen Vogelwijk. (eigenlijk waren we daar al mee bezig door onze overwinning op VELO). Verder moeten we oko nog tegen koploper Haagse Toren en niet vergeten dat we de punten die we gehaald hebben van de twee teams hebben die onderaan staan.

07-02-2003 12:51 Remkius is online Send an Email to Remkius Search for Posts by Remkius Add Remkius to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Remkius
Tja na onze nederlaag tegen DD moeten we met het zesde gewoon alles winnen. En daar beginnen we dinsdag mee tegen Vogelwijk.

Kijk, dat is krachtige taal. Zo willen we het horen. 8) Tevreden 8)

Quote

Verder moeten we ook nog tegen koploper Haagse Toren en niet vergeten dat we de punten die we gehaald hebben van de twee teams hebben die onderaan staan.

Dat is waar, maar jullie hebben een heel sterk team (misschien wat wisselvallig) dat het gewoon moet kunnen. Dus zet hem op (en meer van dat soort clichés) zou ik zeggen. Toch? Nietdan? Knipoog Verward Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-02-2003 14:23 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC6 Promoveert niet Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

DSC6 (HSB 2B)
Hoewel het een oppervlakkige stand op de ranglijst misschien anders doet vermoeden heeft DSC6 nog zeer goede kansen op promotie! Sterker nog ze hebben alles nog in eigen hand. Wel moeten de resterende wedstrijden gewonnen worden. De huidige nummer één Haagse Toren 4 dan wel drie punten meer, maar een wedstrijd meer gespeeld (dit omdat in 2b slechts 7 teams zitten). Ook Vogelwijk 2 heeft een verlies punt minder, maar ook zij moeten onze jonge honden nog van zich afslaan.

Wanneer dan ook Schaakmat 2 verslagen wordt hebben ze in ieder geval even veel matchpunten als DD 5 (waarvan ze verloren), maar gegarandeerd (als dit scenario gevolgd wordt dan) met meer bordpunten. Wanneer Vogelwijk en DD ook elkaar nog punten afpakken wordt het zelfs nog een eitje.

Soms wordt de illusie wel heel snel door de werkelijkheid ingehaald. Na de kansloze nederlaag van DSC6 op Vogelwijk 2 zijn alle promotie kansen verkeken. Degraderen zal logischerwijs ook niet meer gebeuren dus dit team speelt volgend jaar gewoon weer 2e klasse.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-02-2003 17:43 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat een leuke bespiegelingen over promotie degradatie kansen van onze teams. Ik begrijp trouwens dat dit ook in het clubblad zal verschijnen.

Zoals we zien kan er in 4 weken veel gebeuren.
Maar het belangrijkste is dat er dit jaar geen team zal degraderen en het moet gek lopen als er uberhaupt maar een team in de onderste regionen gaat eindigen. Dat is op zich al een prestatie. DSC9 heeft helaas haar kansen op het kampioenschap verspeeld maar zal hoogst waarschijnlijk op een promotie plaats eindigen, waarna ze natuurlijk volgend jaar in de 3e klasse zullen spelen mits ze dat zelf willen.
Vorig jaar is er in overleg met de jeugdleider besloten om het jeugdteam in de 4e klasse te handhaven daar we dachten dat de 3e klasse op dat moment voor een aantal spelers te hoog gegrepen was.
Dit zal ik nooit op eigen gelegenheid beslissen!

Voorts mag ook nog wel vermeld worden dat DSC4 nog steeds in de race is voor het beste HSB resultaat van alle klassen, waarmee nog een leuke wissel beker te winnen is.

Er werd ook op gemerkt dat de klassen zeer onevenwichtig zijn. Dit is door de competitieleidster van de HSB ook opgemerkt en ze zal waarschijnlijk komende voorjaarsvergadering een voorstel hierover indienen. We zijn benieuwd.



02-03-2003 17:02 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC3 Promoveert Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ze worstelden maak kwamen toch boven!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

01-04-2003 16:09 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is opvallend dat DSC de enige club binnen de HSB is waar meer dan 1 promotie plaats vindt. Van de 15 promoties binnen de HSB-competitie zijn er 3 voor DSC. 11 clubs hebben 1 promotie. De laatste promotieplaats gaat tussen DSC9 en Wassenaar/BF 3

En daarbij wordt het eerste van DSC ook nog kampioen (een kans van 94 %)

Bij de degradanten is de situatie minder verdeeld: Pomar, Promotie en Haagse Toren hebben al 2 degradanten. Terwijl Vogelwijk en Haeghe Ooievaar (inclusief KNSB competitie) waarschijnlijk ook op twee degradanten uitkomen. Daarnaast bestaat voor WSC ook nog het doemscenario dat het eerste en het tweede degraderen (13% kans).

03-04-2003 11:08 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nja zo opvallend is het op zich niet denk ik.

Ten eerste heeft DSC verreweg de meeste teams in de HSB. Ook meer dan de meeste in mijn bond, namelijk LSG heeft 8 teams op dit moment, waarvan 5 in de KNSB!

Dit betekend dus dat je sowieso al meer kansen hebt op promotie. Daarnaast moet ik opmerken dat ik toen ik voor het eerst naar de HSB site keek, ik het idee had dat de meeste DSC teams wat sterk voor hun klasse waren:

DSC1 sterkste team in de poule
DSC2 gemiddeld
DSC3 beduidend hogere elo dan de concurrentie
DSC4 idem (100 punten meer gemiddeld!)
DSC5 alleen schaakmat gelijkwaardig, de rest beduidend zwakker, ratingtechnisch gezien
DSC6 gemiddeld
DSC7 sterkste in poule
DSC8 gemiddeld
DSC9 moeilijk in te schatten wegens onbetrouwbare ratings in de 4e klasse.

Dit bekijkende dan zou je op 4 promoties moeten rekenen, en 1 waar je alleen maar schaakmat als echte concurrent zou hebben. Dan nog een aantal poules die open zijn...

Natuurlijk zegt rating niet alles, en een andere mogelijke verklaring kan zijn dat DSC spelers massaal over-gerate zijn, maar dat lijkt me sterk aangezien het goed waargemaakt is.

04-04-2003 11:43 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller