Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC8 speelt gelijk tegen Pomar 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

DSC8 speelt gelijk tegen Pomar 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC8 speelt keurig gelijk tegen de nummer drie, Pomar 3 in de derde klasse B.

Herman Zonderland had slechts aan 14 zetten voldoende om na een klein foutje een al te gretige tegenstander te verslaan. Hoofdschuddend liet de man weten zo niet thuis te kunnen komen.

Zonderland-Slagboom
Rijswijk 2007


9...Lxd4?
9...Lf8 is aangewezen.
10.Lxd4 Dc7 11.f4! f6?
Het gaat van kwaad tot erger, na 1...Pg6 lijkt het leed nog een beetje te overzien. Nu is het uit.
12.fxe5 fxe5 13.Dh5+ Df7?? 14.Lb5+


Kort daarna won Steven van der Weele op bord 1. Meerder malen sloeg zijn tegenstander een remise aanbod af.

Drie nederlagen volgden. Met een 3-2 achterstand gingen zij een boeiend eindspel in. Als een ware Houdini probeerde Frans Smit twee vrij pionnen van zijn tegenstander tegen te houden. Dit lukte niet. Maar René Poots en Rob Scherpenisse wisten hun minimale voordeel in prachtige eindspelen in winst om te zetten, 4-4!

Zo het al niet zeker was, DSC8 blijft behouden voor de 3e klasse.

 Pomar 31478-DSC814424-4
1Woestenenk J.1521-Steven van der Weele16940-1
2Jacobs H.1485-René Poots14980-1
3Bergers J.1326-Aad de Jong14271-0
4Berghuis P.1584-Frans Smit14641-0
5Slagboom G.1503-Herman Zonderland14110-1
6Lohrer M.T.A.1335-Leo Zuydgeest12971 - 0
7Hommes A.A.1397-Rob Scherpenisse13560-1
8Daalen P.E.A. van1674-Bert van der Willik13881-0

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 07-03-2007 at 14:10.

07-03-2007 09:31 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helemaal niet verkeerd. Maar 14 zetten Herman? Kan je daar wat van laten zien?

En good old Steven van der Weele doet het weer. Die man is echt een held!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-03-2007 10:45 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uiteraard waren de nodige fouten debet aan dit snelle potje.
1: e4,ef
2: d4,d5
3: e5,c4
4: c3,Pc6
5: Pf3,Db6
Lijkt me allemaal vrij normaal, alleen die druk op de pion op b2 vond ik niet lekker en speelde:
6: b3,cxd4
Toen maakte ik eigenlijk een fout door te slaan 7: Pxd4. Dit deed ik omdat ik niet wilde dat de d pion zou vallen als ik cxd4 zou hebben gespeeld. Ik was ook in de veronderstelling dat ik erg slecht zou komen te staan.
Hij antwoorde uiteraard met Pxe5.
8: Le3,Lc5
Dit had hij beter niet kunnen doen!
9: b4,Lxd4
10: Lxd4,Dc7
Er is een aanval op zijn paard en indirect op g7 en de toren op h8.
11: f4,f6
12: fxe5,fxe5
13: Dh5+, Df7
14: Lb5+, zwart geeft op.

Wellicht geen hoogdravende partij, maar wel leuk afgestraft dacht ik.

Herman

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Zonderland on 07-03-2007 at 11:36.

07-03-2007 11:34 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Idd, mooi afgemaakt wel. Maar die druk op d4 is het nadeel van doorschuif-frans.

07-03-2007 13:00 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Was dat lijfsbehoud bij een nederlaag zo zeker?
Wat ik begreep is dat uit deze klasse 2 teams degraderen, en hoewel WSC 6 dus al zeker laatste wordt stonden er 4 ploegen gedeeld een-na-laatste met 4 mp.
Met dat ene mp schiet DSC7 dus wel wat op, lijfsbehoud is weer wat zekerder! Ja!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

07-03-2007 13:33 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik weet niet beter dan dat er slechts een degradeert.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

07-03-2007 14:00 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij klopt dat Herman.

Trouwens ik heb een stukje analyse van je partij toegevoegd aan het verslag.

Merk op dat 7.Pxd4 helemaal niet slecht is.

Wat wel slecht is: 7.cxd4? Lb4+!

Dus op 6.b3 na een prima pot van jouw zijde.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-03-2007 14:09 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn vermoeden kwam voort uit dit verhaal op de HSB-site .

Maar wellicht dat dat dus niet klopt.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

07-03-2007 17:17 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Han Nicolaas Han Nicolaas is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 29-04-2005
aantal berichten: 56

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als schrijver van dit verhaal ben ik er inderdaad vanuit gegaan dat er 2 teams degraderen uit de 3e klasse. Als er maar één team degradeert, was DSC8 al vrijwel zeker van behoud en is dat nu zeker.
Overigens was het een leuke wedstrijd zonder een enkele remise en had ik als wedstrijdleider geen problemen. Onze (=Pomar) verliespartij aan bord 1 was een beetje zuur, want het dame-eindspel leek me potremise. Daar staat tegenover dat wij aan de borden 3 en 6 niet mochten klagen. Een terechte uitslag denk ik dan ook.

07-03-2007 21:00 Han Nicolaas is offline Send an Email to Han Nicolaas Homepage of Han Nicolaas Search for Posts by Han Nicolaas Add Han Nicolaas to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het hiernavolgende staat in de reglementen van de HSB. Wie nog wil twijfelen, kan daar nu mee stoppen. Wij spelen niet in de promotie- of eerste klasse en niet in een poule met meer dan acht teams. Dus in onze poule degradeert er maar een, te weten; WSC 6

HOOFDSTUK 3 PROMOTIE EN DEGRADATIE
Artikel 12
1-Promotie en degradatie geschieden automatisch.

2-Het hoogst geëindigde team van elke groep promoveert naar de naast hogere klasse.

3-Naar de naast lagere klasse degraderen:
a. het laagst geëindigde team van elke groep;
b. het op een na laagst geëindigde team van de Promotieklasse en van de groepen der eerste klasse:

4-Indien een groep uit meer dan acht teams bestaat, degradeert uit de desbetreffende klasse een team meer dan in lid 3 is voorzien, te weten dat team, dat van de resterende teams in die klasse het laagste gemiddelde aan wedstrijdpunten respectievelijk bordpunten heeft behaald. Deze bepaling is niet van toepassing op de Promotieklasse.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

08-03-2007 09:51 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oh, er degradeert dus maar 1 team?

Dan was dat gelijke spel dus nergens voor nodig Lach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

08-03-2007 13:56 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Konden jullie net zo goed winnen Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

08-03-2007 15:23 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller