Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2006-2007 » Interne competitie (18): Joram op den Kelder nadert Gert Legemaat
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (18): Joram op den Kelder nadert Gert Legemaat Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met een overwinning op Arend van Dop is Joram op den Kelder een stap dichter bij de koppositie gekomen. Doordat Gert Legemaat niet speelde is Jorams achterstand gereduceert tot ongeveer 50 punten.

Ook Hora Vlam deed uitstekende zaken. Hora won met zwart van Bob Voogt, en steeg daardoor met stip naar de derde plaats. Zijn achterstand op de twee koplopers is echter aanzienlijk. Ook Richard Oranje steeg door zijn overwinning op Kees van der Meer. Hij staat nu zesde.

Lyubomir Mishkovski debuteerde met een overwinning op Jan van de Donk. De Bulgaarse student die een jaar in Delft verblijft kwam tegen Jan van de Donk wat beter uit de opening, en wist hem na een lang gevecht te verschalken.

Opvallende uitslagen waren er ook. Zo wist Adriaan ter Mors Willem-Jan van den Broek op remise te houden. Een uitslag waar de laatstgenoemde zelfs zijn handjes mee dicht mocht knijpen. Hij stond met luttele seconden op de klok in een toreneindspel twee pionnen achter maar kwam met remise weg. En de remise van Rick Beekenkamp tegen Jan-Pieter de Vries was eveneens een knappe prestatie.

Uitslagen
 wit zwartuitslag
1Joram op den Kelder-Arend van Dop1-0
2Bob Voogt-Hora Vlam0-1
3Richard Oranje-Kees van der Meer1-0
4Arno Wiersma-Bart Meulemans1-0
5Cees Huygen-Walter Anema0-1
6Lyubomir Mishkovski-Jan van de Donk1-0
7Diederik van Heijgen-Kees Voorberg0-1
8Adriaan ter Mors-Willem-Jan van den Broek½-½
9Coen Leentvaar-Kees Korving½-½
10Corniel Nobel-Frans Palm1-0
11Ted Barendse-Naomi Snikkers1-0
12Dolf Beltz-Arend Bosma1-0
13Simon Dirkse-Albert Kemeling½-½
14Theo Rekveldt-Gerard Bilars0-1
15Rick Beekenkamp-Jan-Pieter de Vries½-½
16Rick Plomp-Simon Broos0-1
17Annamaria Dokman-Lito van Reede1-0
18Jack Duijvestijn-Herman Zonderland1-0
19Kees Venema-René Torenstra0-1
20Tabitha Snikkers-Paul van Riet1-0
21Frans Smit-Roel Visser½-½
22Antoon Frehe-Bert Zwemstra½-½
23Pieter Quist-Gerrit Bussmann1-0
24Steven van der Weele-Olivier Marincic0-1
25Leo Zuijdgeest-Dolf Mulder0-1
26Ben Sedee-Jan Swart1-0
27Ernst Hanewald-Bram van der Leije1-0


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

06-03-2007 01:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

zo die staan weer snel online ! eindelijk mijn eerste zege op kees geboekt. dat moest ik maar niet meer doen, was het commentaar van Kees. In een saemisch KI werden na db4 en pd1 de dames al snel op d2 geruild. hierna speelde zwart enkele zetten te passief waardoor ik met wit de stukken goed kon neerzetten. vervolgens brak de zwarte stelling na f5 van wit open. in het vervolg wist ik het voordeel combinatoir te verzilveren.

06-03-2007 01:37 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat moest je maar niet nog een keer doen? Je eerste zege op Kees boeken? :-)
Gefeli iig! Nu wel gelukt Glimlach

06-03-2007 11:06 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Martin, volgens mij zei Kees: Dat moest ik maar niet meer doen, als commentaar op de manier waarop hij KI speelde.

Maar goed, ik mocht tegen Frans Palm. Hij had twee weken geleden Ted nog pootje gelicht dus ik was gewaarschuwd.

Nobel-Palm
Delft 2007



Zwart heeft een aantal zaken niet optimaal aangepakt in de opening, wit heeft de mogelijkheid om de partij vroegtijdig te beslissen.

13.0-0?! Pe7 14.Lxh6? Lxh6 15.Txf6 Le3+
En zwart wint een tempo waarmee hij de boel bij elkaar houdt.
Na 13.Db3! blijft zwart aangekrant staan en kan hij voorlopig niet rokeren.

Daarna ging het wat minder secuur, maar ik behield een pion en voordeel:



25.Dc2 Waarna zwart verstandigerwijs de dames ruilde. Met 25.Te7 houdt wit meer druk, maar heeft zwart ook meer tegenkansen.

Het resterende toreneindspel speelde Frans heel slap en de volgende stelling gaf zwart op:


Na 40.h6


Ik nu perongeluk de top 20 ingeslopen. Das was al weer twee jaar geleden voor het laatst.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-03-2007 11:53 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het voordeel dat ik de hele ranglijst overga is dat ik zo'n beetje tegen iedereen kan komen te spelen. Deze keer mocht ik tegen Steven van der Weele, en zo leer ik weer iemand kennen op de club.

Steven vertelde dat hij begon met schaken een jaar of 70 geleden, omdat zijn broers het deden en hij als jongste niet achter kon blijven. Maar hij was duidelijk de mindere broeder, met schaken dan. Ik vertelde hem dat mijn oma ergens rond haar 80e begon met schaken. Een hele prestatie om met zoiets te beginnen op die leeftijd. Op zich deed ze het niet onaardig, op een onderdeel na; ze begreep niet dat het ging om de koning van de tegenstander te veroveren, en de eigen koning te beschermen. Desalniettemin vond ze het een leuk spel en heeft ze er op haar manier nog een tijd van kunnen genieten.

Steven zei gisteren ook dat de essentie van het schaakspel voor hem gewoon genieten is. Een mooie gedachte dat iemand die geniet van het spel altijd wint. Het werd gisteren echter 1-1.

06-03-2007 12:05 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar hij had je toch mooi kunnen foppen in de opening.

na 1 pc3 c5 2 pf3 d5 3 d4 cd4 4 pd4 e5 5 pdb5 a6 ?
en nu niet paard a3 maar 6 Dd5 x ! en wit krijgt 3 pionnen en aanval voor het paard ! (wie doet er effe een diagram ?)

(Effe toegevoegd. Untagonklik)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 06-03-2007 at 13:07.

06-03-2007 12:47 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Dd5:! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, Dd5: op het belendende bord zou wel aardig zijn geweest. Goed voor Jubel, Trubel und Heiterkeit!
Onze Oranje vriend speelde de opening wat opportunistisch. Ik meende dan ook veel beter te staan.
Dat was ditmaal niet aan me besteed. Via hupsakee en hopla brak ik de koningsvleugel open. Daar stond mijn koning wel maar de zijne niet. Wit speelde joepie en jubelend toverde hij een fraai mat.
Dat hoort hij niet meer te doen. Als hij slecht uit de opening komt moet hij netjes de koning omleggen. Nietwaar?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

06-03-2007 12:58 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op 5. .. d4 speelt wit 6. Pd5! en de enige zet daar voor zwart lijkt me 5. .. a6 Na 6. Dxd5 axb5 7 Dxe5+ Le6 kan het nog een interessante pot worden inderdaad. Dat 5. .. a6 een vraagteken krijgt is volgens mij niet helemaal terecht.

06-03-2007 13:25 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Een mooie gedachte dat iemand die geniet van het spel altijd wint. Het werd gisteren echter 1-1.


Moet ik hieruit concluderen dat jij gisteren niet van het spel genoot? Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-03-2007 13:44 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een afgebroken partij wellicht? Glimlach

06-03-2007 13:47 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1-1 geeft juist aan dat ik me prima vermaakte gisteren; de uitslag van de partij deed niet ter zake (overigens is de uitslag wel ingevuld natuurlijk, anders wordt de wedstrijdleider boos).

06-03-2007 14:19 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je kon het ook zo opvatten: Een punt voor Steven, hij genoot, een punt voor Olivier, hij won.

Anders was het wellicht 2-1 voor jou gewoorden. Knipoog

Maar ik ging er wel van uit dat je bedoelde dat je een leuke avond had.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-03-2007 14:37 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Het venijn zit hem vaak in de staart Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegen Simon Broos was ik gewaarschuwd. Hij heeft altijd aan het eind van een partij een miniscuul voordeeltje en minimale tijd maar dat gaat bij Simon altijd goed samen. Met optimale concentratie en goed spel waren we in het eindspel beland. Simon had nog 3 min en ik ruim een uur!!. Als door wesp gestoken sloeg ik een aanvallende pion van hem om dreiging te voorkomen. Een vol stuk van mij in de aanbieding als donderslag bij heldere hemel.... Huil 2 Ik heb om mij zelf zitten lachen.. Ja! dit is zo dom,zo primair te reageren zonder te controleren. Koel Was ik maar een robot...alleen voor het schaken dan...het andere kan ik niet missen!!! Tevreden Maar in je eigen staart bijten blijft hilarisch Grijns

06-03-2007 14:43 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller