Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2006-2007 » Interne competitie (15): Joram op den Kelder verslaat Richard Oranje
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (15): Joram op den Kelder verslaat Richard Oranje Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Koploper Joram op den Kelder heeft zijn koppositie met verve verdedigd. Richard Oranje, vorige week nog goed voor een remise tegen Chiel van Oosterom, werd aan de zegekar gebonden. Achtervolger Gert Legemaat won eveneens. Hij won met zwart van Bob Voogt.

Uitslagen
 wit zwartuitslag
1Joram op den Kelder-Richard Oranje1-0
2Bob Voogt-Gert Legemaat0-1
3Hora Vlam-Arend van Dop½-½
4Cees Huygen-Kees van der Meer½-½
5Kim Meulenbroek-Pieter Buzing0-1
6Adriaan ter Mors-Frans Palm½-½
7Jan van de Donk-Lito van Reede1-0
8Ted Barendse-Willem-Jan van den Broek1-0
9Kees Korving-René Poots1-0
10Theo Rekveldt-Dolf Beltz0-1
11Herman Zonderland-Coen Leentvaar0-1
12Jack Duijvestijn-Rob Scherpenisse1-0
13Rick Plomp-Gerrit Bussmann1-0
14Michiel de Kreek-Aad de Jong1-0
15Leo Zuijdgeest-René Torenstra0-1
16Roel Visser-Antoon Frehe1-0
17Bert van der Willik-Paul van Riet0-1
18Dolf Mulder-Frans Smit0-1
19Bram van der Leije-Bert Zwemstra0-1
20Jan Swart-Steven van der Weele0-1
21Gabe Hoekstra-Ernst Hanewald0-1R


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 15-02-2007 at 18:02.

13-02-2007 02:13 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Déjavu Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij tegen Gerrit B,geen familie van.., Knipoog had ik een déjavu Red Face gevoel bij het vorderen van de partij. Hoewel de stelling geheel anders was speelde Gerrit mijn stijl van vorige week in de externe. Ik speelde gelijk mijn tegenstander van vorige week. Bevalt toch beter om het iets rustiger aan te doen!De uitkomst klopte ook,al was het eindspel geen mat aanval maar een vrijpion die niet te stoppen was zonder nederlaag.
Onze vlaggen stonden op vallen,zij het dat Gerrit nog 10 sec had en voor mij mocht de klok nog een maal rond. Sportief stak Gerrit de hand uit!

13-02-2007 12:53 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ligt het nu aan mij? Waar gaat dit over Rick? Toon ons eens een diagrammetje ofzo. (Al was het maar dat de overeenkomst tussen een vrijpion en een koningsaanval niet verder gaat dan dat het soms wint)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-02-2007 13:20 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Waar gaat dit over! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Coriel wat ik bedoel te zeggen is, De speelstijlen,zeer aanvallend en verdediging verwaarlozen versus behoudend en wachtend op de kans. Dat was nu in omgekeerde volgorde t.o.v mijn externe vorige week. Diagrammen voegen hier niets aan toe.

13-02-2007 13:48 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegen mij mag je wel afwachtend spelen hoor... dan kies ik even een gunstig variantje. Het verschil tussen afwachtend en passief is dan ook subtiel Glimlach

13-02-2007 14:05 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joram offerde in een voor hem bekende variant een pion in de opening. Ging hierna vol in de denktank en zette niet op zijn scherpst voort. Na veel rekenwerk en missers in het rekenwerk bleek de aanval na een tweede pionoffer en kwaloffer te sterk voor mijn verdediging. een door Joram op enkele momenten na goed gespeelde partij. Nog wel even zien wat oom fritz ervan vindt. Op het bord naast ons wist Gert vanuit een remiseachtig eindspel met aan biede zijden de zware stukken nop het bord Bob voogt te trucken via een onderste rij grapje. Gerts beleving was die als een voetbaltrainer wienst team heeft gescoord.

13-02-2007 15:53 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

vol op de aanval Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Tegen mij mag je wel afwachtend spelen hoor... dan kies ik even een gunstig variantje. Het verschil tussen afwachtend en passief is dan ook subtiel Glimlach

Wie weet spelen wij nog eens tegen elkaar...maar dan vol op de aanval Draaiend hoofd

13-02-2007 16:22 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Grappig dat Richard het heeft over een variant die ik zou kennen. In feite had ik de hele variant nauwelijks ooit nog gezien, alleen 1 vluggertje op internet kansloos mee verloren, maar nog niet de tijd en zin gehad om het te bekijken. Wel was ik gewapend met de opmerking van Jan Peter van Zandwijk tijdens zijn partij tegen Joost van een paar rondes geleiden. Jan Peter, die dit soort systemen vaak speelt, merkte op dat het door Joost gespeelde pionoffer kritiek was en dat hij niet had verwacht dat deze het zou spelen, aangezien je uit het tijdgebruik van Joost zou kunnen aflezen dat hij de variant niet kende! Joost won overtuigend, dus ik dacht, laat ik 'ns kijken waar ik een pion kan offeren, o, hier ziet het er wel leuk uit, doe maar. Natuurlijk was dat niet op het meest geschikte moment. Joost speelde eerst een tussenzet, en de varianten die dan ontstaan zijn erg dubieus voor zwart. Nu kon Richards paard zijn koning blijven beschermen.

Maar ook nu was het interessant. Wit had in ieder geval steeds voldoende compensatie voor de pion, en dit had ik al snel kunnen gebruiken om Richards pionnenstelling te verminken, met genoeg compensatie ook op de lange termijn. Ik speelde het echter wat rustiger, maar de stellingen zoals in de partij ontstonden zijn moeilijk te spelen voor zwart. Hij zit erg in de verdrukking, heeft weinig ruimte, en moet eigenlijk maar proberen te blijven staan. Richard probeerde al vlug de druk wat te verlichten:



Op den Kelder-Oranje, stelling na 12. 0-0-0

12...e5 ?! Zwart kon misschien beter maar passief blijven, want het is duidelijk dat de witte stukken beter gepositioneerd staan om het openen van de stelling op te vangen. Maar niks doen in een gedrukte stelling is niet iedereen gegeven.

13. dxe5 dxe5

13...Ng4 was de andere zet die ik tijdens de partij bekeek. In de partij dachten we aan 14. e6!?. De varianten die nu ontstaan zien er erg eng uit voor zwart, maar hij kan zich wellicht met succes verdedigen. 14... Bxe6 15. Ng5 Qd7 16. h5




Het is begrijpelijk dat een menselijke speler niet echt vrolijk wordt van dit soort varianten, maar de computer verdedigt dit gewoon koelbloedig.

Belangrijk is dat in de variant 16...Lxc3 17. bxc3 h6 18. Nxe6 Qxe6 19. hxg6



zwart de sterke afwikkeling 19... Rxf2 ! heeft, en alles valt opeens de zwarte kant op en hij houdt een veel beter eindspel over. 14. e6!? is interessant, maar niet meer dan dat. De veel betere zet 14. Nd5! geeft wit echter goede kansen op voordeel; wit lijkt toch licht te overhand te houden in alle varianten.

Terug naar de partij.



14. h5 !? Een zeer interessante mogelijkheid, wit gooit olie op het vuur. Na andere mogelijkheden houdt wit goede compensatie voor de pion, maar hiermee wil wit meteen de aanval inleiden.

14...Nxh5! Een uitroepteken voor moed! Richard wil het zich terecht laten bewijzen. Na andere zetten heeft wit uitstekende compensatie voor zijn enkele geïnvesteerde pion.

15. Nd5 Rc8



16. Rxh5! Dit is de pointe van 14. h5!? Als wit dit niet speelt, moet hij op de 14e zet iets anders spelen. 16...gxh5 17. Qc2 h6 ?! Dit is niet de taaiste verdediging, maar goede raad was al duur. Het idee achter de zet is te voorkomen dat wit met Lxh7 gevolgd door Lg6 beslissend binnenkomt over de h-lijn.

18. Bh7+ 18. Bg6 was de andere zet die ik tijdens de partij overwoog. Dit geeft wit ook de betere kansen, en is misschien objectief nog wel iets sterker dan de partijzet. Zelfs als zwart zich perfect verdedigt, houdt wit een lekker plusje, en bij de kleinste onnauwkeurigheid krijgt wit al snel een erg sterke aanval.

18... Kh8 19. Nh4 Nd4?
Hierna stort de zwarte koningsstelling snel in elkaar. 19... Rf7 was de zet die ik in de partij verwachte, en dit lijkt mij nog altijd de beste zet. Wit houdt licht voordeel, maar zwart kan zich verdedigen als hij nauwkeurig speelt. Dit is de reden dat objectief gezien 18.Bg6 sterker is.

20. Bxd4 exd4



21.Nxe7 ! De meest nauwkeurige voortzetting. Ook met 21.Ng6+ kon wit aanzienlijk voordeel krijgen. 21... Bf6 22. Nhg6+ Kg7 23. Nxf8 Qxf8 24. Nxc8 Bxc8 De rest is een technische klus, waarbij ik nog geholpen werd doordat ik meer tijd had dan Richard.

25. c5 d3 26. Bxd3 Be6 27. Kb1 Qf7 28. Qa4 Be5 29. f4 Bxf4 30. Rf1 1-0


Kortom, in deze wat dubieuze variant voor zwart is het erg lastig verdedigen, en zelfs als wit niet altijd optimaal speelt, houdt hij sowieso altijd behoorlijke compensatie, omdat zwart zich niet makkelijk kan loswerken. Toen Richard dat toch probeerde, kreeg hij een gevaarlijke aanval over zich heen, die achter het bord vrijwel onverdedigbaar was, en zelfs met assistentie van het siliconenmonster voor de zwarten blijft wit overal ietsje beter staan, hoewel sommige varianten wel houdbaar lijken. In de praktijk echter amper, waarvan deze partij een aardige illustratie is.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Joram op den Kelder on 14-02-2007 at 02:43.

13-02-2007 22:31 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

19 Nd4 is inderdaad de beslissende fout geweest. tot dan toe geeft het monster aan dat wit op 0,4 na voldoende compemsatie heeft. Dat houdt dus in dat wit erg goed moet staan gezien het geofferde materiaal. 19 Tf7 houdt nog net , maar ook dan blijft het moeilijk spelen voor zwart.

overigens zou zwart na 23 Nc8 nog een heel gemene truc hebben (huiskamervraag !)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 14-02-2007 at 14:11.

14-02-2007 14:09 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waar je de tijd vandaan haalt weet ik niet Joram, maar een leuke, leerzame en informatieve analyse is het zeker! Ja!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

14-02-2007 17:19 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
tot dan toe geeft het monster aan dat wit op 0,4 na voldoende compemsatie heeft.


Ik ben nog wel benieuwd wat voor variant je hier bedoeld, Richard... Ik neem aan dat je een stelling voor jouw e5 bedoelt? In de stelling waar je de beslissende fout maakte, zie ik geen variant meer waar zelfs de computer nog zoveel voordeel voor zwart geeft... Maar ik ben het ermee eens dat als de telling van mijnheer Euwe wit 4 punten achterstand geeft, zelfs een min van 0,4 al erg veel compensatie is!

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

14-02-2007 22:23 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller